شناسهٔ خبر: 45212139 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

تشخیص سرطان روده با یک تست ساده تشخیصی فیت /غربالگری

تشخیص سرطان روده با یک تست ساده تشخیصی فیت /غربالگری از نظر تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدا- زاهدان، دکتر سید مهدی طباطبایی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  بیان کرد: تست فیت یک روش ساده ی غربالگری به منظور بررسی خون مخفی در مدفوع است، در صورت مثبت بودن تست، جهت بررسی های دقیق تر کولونوسکوپی توصیه می‌شود.

وی افزود: سرطان روده بزرگ را دومین سرطان شایع در زنان و چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی عنوان و عامل اصلی این بیماری را مصرف موادغذایی پرکالری، عدم تحرک بدنی و ورزش منظم، مصرف زیاد گوشت دانست.

دکتر طباطبایی ادامه داد: خوشبختانه سرطان روده بزرگ یکی از قابل پیشگیری‌ترین سرطان‌هاست، بنابراین نه تنها می‌توان با تغییردر شیوه زندگی احتمال پولیپ یا سرطان روده بزرگ را کاهش داد، بلکه با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام، می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و به موقع درمان کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه اعلام کرد: به منظور شناسایی زود هنگام بیماری سرطان روده بزرگ، غربالگری  به روش فیت( FIT)   در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش زاهدان بصورت رایگان انجام می شود، همچنین با توجه به این موضوع که افراد بالای 50 تا 69 سال بیشتر در معرض خطر خواهند بود در الویت می باشند.

لازم به ذکر است از ابتدای اجرای برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ تاکنون برای 3 هزار678 نفر تست فیت انجام شده که از این تعداد 478 مورد مثبت غربالگری و ۶ نفر نیز مثبت قطعی گزارش شده است.

نظر شما