شناسهٔ خبر: 45145643 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با حضور در ستاد اقامه نماز عنوان کرد؛

آغاز حوزه معرفت بخشی به مسائل نماز از مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با حضور در ستاد اقامه نماز، با سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، منصور سرگزی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز و حجت‌الاسلام سیدجواد بهشتی مشاور قرآنی وزیر آموزش و پرورش دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در این دیدار اظهار کرد: حضور در این جلسه را با نگاهی مبتنی بر ماموریت‌مان به عنوان توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز به عنوان استراتژیک ترین ماموریت خود مغتنم می‌دانیم چراکه نوع نزدیکی آموزش و پرورش با مجموعه ستاد اقامه نماز در تمام ابعاد ستودنی است.

وی با بیان اینکه رصد و راهنمایی ستاد اقامه نماز و حضور حجت‌الاسلام قرائتی رئیس ستاد در متن برنامه‌هایمان بسیار ارزشمند است افزود: یکی از کارهایی که در آموزش و پرورش بر روی کیفیت آن کار کنیم پیش اجلاسیه‌های نماز است که در فضای عمومی مدارس تاثیرگذار است.

کاظمی با اشاره به اینکه باید حوزه معرفت بخشی به مسائل نماز را از مدارس آغاز کنیم و درباره فعالیت‌های حوزه پرورشی و فرهنگی عنوان کرد: حوزه پرورشی جز توصیه‌های سلسله وار مقام معظم رهبری است و در این راستا اتفاقات خوبی به برکت وزیر آموزش و پرورش در حوزه پرورشی صورت گرفته است؛ در حوزه نیروی انسانی اولین سالی است که رشته امور تربیتی در کارگروه هماهنگی برنامه ریزی تربیت معلم تصویب شد و با تیم تحقیقاتی قوی واحدهای درسی این رشته با رویکردهای جدید فناورانه تدوین شده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: امسال 8 هزار نیروی پرورشی سهم حوزه ما شد و در حوزه اعتبارات نیز رشد خوب و 60 درصدی و در حوزه افزایش سقف اعتبارات نیز رشد 50 درصد را در حوزه پرورشی و فرهنگی داشته ایم.

وی عنوان کرد: کار بسیار بزرگی در سازمان دانش‌آموزی رقم خورده است؛ بعد از 21 سال از شکل گیری این سازمان، بازمهندسی و بازبینی فرایندها، نمادها و نشان‌ها، محتواها و ساختار سازمان متناسب با ارزش‌های انقلاب، اهداف سند تحول و دوره‌های تحصیلی است که در دهه فجر رونمایی می‌شود.

کاظمی افزود: در زیست بوم جدید امروز به جذاب ترین، متنوع ترین و پربرنامه ترین برنامه‌های وزارتخانه تبدیل شدیم زیرا فعالیت‌های قبلی را تعطیل نکردیم و با اقتدار و با کیفیت بیشتر آنان را دنبال کردیم و آنان را توسعه دادیم؛ به طور مثال بسته ای با 30 برنامه برای عفاف و حجاب طراحی کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث نماز نیز به عنوان برنامه اولویت دار، برنامه‌های گذشته را با قوت دنبال می‌کنیم چراکه معتقدم که شرایط مجازی و کرونا یک فرصت است. ما از برنامه‌های نواورانه و خلاقانه استقبال و حمایت خواهیم کرد تا نقش مهم آموزش و پرورش در آن راستا ایفا شود.

محمدرضا مسیب‌زاده مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه اظهار کرد: در بحث جنگ نرم و افسران جنگ نرم قرارگاه قرآن، عترت و نماز را راه‌اندازی کردیم و 5 پایگاه ویژه نماز داریم که باید برای تامین محتوای این قرارگاه‌ها تلاش کنیم همچنین تولیدات دانش‌آموزی را نیز در این قرارگاه‌ها به طور روزانه بارگذاری می‌کنیم.

مسیب‌زاده بیان کرد: دوره سواد رسانه ای و مسابقات کتابخوانی را در حال انجام داریم، ایجاد دبیرخانه مستقل دانش‌آموزی را در استان یزد برگزار کردیم و حدود 18 هزار اثر برای اجلاس نماز به ما رسیده که در حال داوری است.

به گزارش پانا، وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دادیم اجلاس سراسری نماز دانش‌آموزی را تا قبل از پایان سال برگزار کنیم افزود: هیات‌های اندیشه ورز را در مدارس تشکیل دادیم که کار بسیار ارزشمندی بود همچنین برگزاری منظم جلسات توسعه شورای اقامه نماز در استان‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که در حال برگزاری است.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به بخشی از فعالیت‌های قرآنی اشاره کرد و خبر داد امسال برای اولین بار موضوع جذب و ساماندهی ائمه جماعات را داشتیم و پرداخت حق القدم ائمه را برعهده مدارس در استان‌ها گذاشتیم که بسیار اتفاق بزرگی است. طرح توسعه و تقویت بحث نماز را نیز به مدارس ابلاغ کردیم و همچنین 4 هزارو 800 نفر در مسابقه در مسیر نور شرکت کردند.

سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در ادامه این جلسه ضمن تشکر از کارنامه درخشان حوزه پرورشی و فرهنگی عنوان کرد: فعالیت‌هایی که عنوان کردید نشان از زنده بودن آموزش و پرورش را دارد؛ ما در شرایط دشواری هستیم که دشمن برای از بین بردن فرهنگ فعالیت دارد و ما باید در این راستا تهاجمی و تدافعی عمل کنیم.

وی به طبع دانش‌آموزی اشاره و کرد و افزود: بچه‌ها باید فعال باشند و قدرت نواوری، برنامه ریزی، اجرا و ابزار وجود داشته باشند هرجه بیشتر صحنه به دانش‌آموزان واگذار شود و ما نقش نظارتی داشته باشیم بازده بهتری خواهیم داشت. باید دانش‌آموزان بتوانند در انتشارات و تولید فکر مشارکت داشته باشند.

زرهانی فعال بودن و میدان دار بودن بچه‌ها را مهم قلمداد کرد و ادامه داد: باید بانک اطلاعات گویندگان و پژوهشگران نماز داشته باشیم تا بتوانیم میدان تولید محتوا را توسعه دهیم چراکه باید فضای مجازی را غنی تر کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور درباره کتابخوانی اشاره کرد: نباید جامعه جوان خود را با رکود فرهنگی روبرو کنیم باید در این زمینه نیز کار شود تا بتوانیم حرکت کتابخوانی را زنده نگه داریم.

منصور سرگزی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش ستاد اقامه نماز نیز بر تشکیل هیات‌های اندیشه ورز در مدارس تاکید کرد و گفت: باید بتوان این هیات‌ها را در شبکه شاد تقویت کنیم و کانال‌هایی برای این هیات‌ها و ویژه امامان جماعات ایجاد شود.

در این جلسه تفاهم نامه ای بین معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور امضا شد.

 

نظر شما