شناسهٔ خبر: 45138853 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

امام جمعه ابهر:

خطبه فدکیه فریاد حق‌طلبی حضرت زهرا (س) است

زهرا فتحی

امام جمعه ابهر گفت: خطبه فدکیه فریاد حق‌طلبی حضرت زهرا (س) است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بعد از رحلت پیامبر (ص) حوادث تلخی رخ داد که از همان زمان، تاکنون جهان اسلام متاثر از آن حوادث است، عنوان کرد: این وقایع چنان بر حضرت زهرا (س) سخت و سنگین آمد که با قلبی مملو از غم و غصه وارد مسجد پیامبر شدند و با سخنرانی بسیار مهم و تاریخی به دادخواهی و یاری‌طلبی پرداختند که این سخنرانی به عنوان خطبه فدکیه معروف است.

وی با تاکید بر اینکه خطبه فدکیه فریاد حق‌گویی و حق‌طلبی حضرت فاطمه زهرا (س)، در طول تاریخ است که در آن درس دین‌شناسی و دین‌داری و بیان راه حق و حقیقت است، تصریح کرد: خطبه فدکیه، یک دوره فشرده معارف دین و فلسفه احکام الهی است.

این مسئول با یادآوری این مطلب که خطبه فدکیه، بیان حقایق راستین اسلام ناب محمدی (ص) است که از کلام نورانی حضرت صدیقه کبری (س) تبیین شده است، اظهار کرد: خطبه فدکیه، تجزیه و تحلیل، علل و عوامل بیعت‌شکنی و انحراف نخبگان و خواص جامعه و سکوت مردم است.

رحیمی یادآور شد: خطبه فدکیه، درس پاسداری از انقلاب اسلامی و پایداری جمهوری اسلامی و درس دفاع از ولایت است، بنابراین توصیه و تاکید می‌شود که در این ایام فاطمیه خطیه فدکیه را با توجه و تامل به طور کامل خوانده شود.

امام جمعه ابهر با پرداختن به این موضوع که زندگی فاطمه زهرا (س) از همه ابعاد، همراه با کار و تلاش و تکامل و تعالی روحی یک انسان است، ادامه داد: حضرت علی (ع) مدام در جبهه و میدان‌های جنگ بوده اما در عین مشکلات، محیط زندگی فاطمه زهرا (س) مثل کانونی برای مراجعات مردم و مسلمانان است. فرزندانی تربیت می‌کنند مثل امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و زینب (س) و شوهری را همراهی می‌کنند مثل حضرت علی (ع) و رضایت پدری مثل پیامبر اکرم (ص) را جلب می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از چشم‌گیرترین فعالیت حضرت فاطمه (س) در ظرف زمانی خود و با توجه به شرایط سیاسی و  اجتماعی آن روزگار، اثبات امامت حضرت علی (ع) به عنوان اصل اساس دین اسلام است، افزود: سیره آن حضرت در اطاعت‌پذیری از مقام امامت و ولایت همچون مقام نبوت به عنوان اولین مشخصه رفتار سیاسی ایشان است.

رحیمی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نکردند و این امر را تکلیف خود می‌دانستند.

انتهای پیام

نظر شما