شناسهٔ خبر: 45075115 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

پیش بینی روند معاملات نمادهای بزرگ و گروه های کوچکتر + اقبال دو صنعت

در شرایطی تصمیم وزیر صنعت برای قیمت گذاری محصولات فولادی منجر به ریزش شاخص شده که روند معاملات نمادهای بزرگ و کوچکتر و اقبال به دو صنعت مهم برای فردا پیش بینی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو) با بررسی روند معاملات اولین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: بازار امروز را با فشار فروش آغاز کرد و تا نیم ساعت پایانی صف های فروش سنیگن ادامه داشت. اما کم کم شاهد شکل گیری تحرکات مثبت در گروه خودرو و سپس بانک و در نهایت تسری جو مثبت به سراسر بازار بودیم.

با بهبود ارزش معاملات و تقاضای مطلوبی که در دقایق پایانی شکل گرفت سرانجام شاخص کل با ریزشی 24 هزار و 807 واحدی به کانال یک میلیون و 285 هزار واحد رسید و کمی از ریزش را بازپس گرفت. ارزش معاملات بورس و فرابورس هم 10.6 و 4.1 هزار میلیارد تومان بود.

برای بررسی دلایل ریزش اخیر بازار می توان گفت تصمیم ناگهانی وزیر صنعت برای قیمت گذاری محصولات فولادی سبب شد در گروه فولادی شاهد ریزش دسته جمعی باشیم. فشار فروشی که سرانجام گریبان گیر گروه های دیگر نیز شد. البته اعتراضات به این تصمیم هم از سوی بورس کالا و هم از سمت سهامداران شاید بتواند موجب تغییر در این تصمیم گیری و تغییر فاز نزولی بازار شود. برخلاف گروه های بزرگتر بازار ، گروه های کوچکتر امروز با افزایش تقاضا همراه شدند.

در بازارهای جهانی وضعیت کامودیتی ها و بخصوص نفت برنت خوب است. نفت برنت 53 دلار، مس 8021 دلار و روی نیز 2750 دلار معامله می شود. دلار اما در بازار آزاد کمی کاهس داشته و 24800 تومان معامله می شود. سکه نیز کاهش قیمت را تجربه می کند و به کمتر از 11 میلیون تومان کاهش داشته است. 

برای پیش بینی فردا با توجه به از دست رفتن حمایت های اصلی چندی از نمادهای بزرگ ممکن است نیز اصلاح فرسایشی ادامه دار باشد. اما در گروه های کوچکتر که وضع به مراتب بهتری دارند نیز شاهد تقاضای بهتری خواهیم بود. البته بررسی وضعیت شاخص کل نیز نشان می دهد در محدوده کف قبلی در کانال یک میلیون و 210 هزار واحد حمایت خوبی را شاهد هستیم و به نظر با توجه به زمان رسیدن گزارش های 9 ماهه بتوان شاهد تحرکات مثبت در گروه های فلزاتی، پتروشیمی و ... باشیم . البته گروه خودرو، پالایشی و بانک نیز با توجه به اصلاح شدید اخیر قیمت ها به کف های قبلی نزدیک شدند و کاملا ظرفیت بازگشت قیمت دارند.

بررسی چند رویداد:

دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: به دنبال شایعه افزایش قیمت شکر با نرخ مصوب دولتی، بازار آزاد قیمت شکر را ۱۵ درصد افزایش داده و قیمت آن در یک روز رکورد زد.

ابتدای سال قیمت شکر ۶۲۰۰ تومان بود که به ۶۶۵۰ تومان رسید و با انتشار این خبر افزایش قیمت شکر دولتی در بازار آزاد شکر ۸۰۰۰ تومانی برای بنکداری ها به  ۹۴۰۰ تومان رسیده است. این خبر می تواند محرک خوبی برای گروه قند وشکر باشد.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به عدم تحقق اصلاح شیوه قیمت‌گذاری خودرو از مدیرعامل ایران خودرو خواست با اقدام عاجل در تعدیل قیمت ها و پرداخت مطالبات، ادامه تامین قطعات را امکان پذیر کند.

منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب‌آهن اثر تصمیمات خلق‌الساعه وزارت صنعت را تحمیل خسارت توقف کشتی‌ها و پرداخت هزینه دموراژ از جیب سهامداران و در نتیجه کاهش تولید محصولات اعلام کرد.

وزارت صنعت از سرمایه گذاری خارجی ۱.۴ میلیارد دلاری در ۹ ماهه سال جاری با صدرنشینی آلمان، چین، ترکیه و انگلستان خبر داد.

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از مطرح شدن لایحه استیضاح دونالد ترامپ در روز دوشنبه خبر داد.

طبق پیش بینی بانک سوئیسی یو بی اس در پی اقدام غیرمنتظره عربستان برای کاهش داوطلبانه تولید و انتظار بهبود تقاضا ، قیمت هر بشکه نفت برنت تا اواسط سال ۲۰۲۱ به ۶۰ دلار صعود خواهد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما