شناسهٔ خبر: 44327233 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تا اوایل سال 2021 میلادی؛

ترامپ بيشتر نظاميان آمريکايي را از سومالي خارج مي‌کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- پنتاگون اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا دستور داد بیشتر نظامیان آمریکایی مستقر در سومالی تا اوایل سال 2021 از این کشور خارج شوند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد ترامپ دستور داد اغلب نظامیان آمریکایی مستقر در سومالی تا اوایل سال 2021 از این کشور خارج شوند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی به نقل از پنتاگون اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، دستور خروج بیشتر نظامیان این کشور را از سومالی صادر کرده است. این اقدام، بخشی از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از کشور‌های جهان از جمله عراق و افغانستان پیش از ترک کاخ سفید در ماه آینده است.
آمریکا حدود 700 نظامی در سومالی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی الشباب وابسته به القاعده مستقر کرده است. در این بیانیه، پنتاگون اعلام کرد: "این اقدام به رغم این که به معنی تغییری در وضع نیرو‌هاست، ولی به معنی تغییری در سیاست آمریکا نیست".
پنتاگون اعلام کرد: "آمریکا قابلیت انجام عملیات ضد تروریسم در سومالی و جمع آوری علائم و هشدار‌های اولیه درباره تهدید‌ها در قبال خاک کشور (آمریکا) را حفظ خواهد کرد".
آمریکا پیشتر، امسال از شهر‌های بوساسو و گالکایو در سومالی خارج شده بود. تا ماه گذشته، نیرو‌های آمریکایی همچنان در بندر جنوبی کیسمایو، پایگاه هوایی بیلداگل در منطقه شبیلی سفلی و موگادیشو پایتخت سومالی حضور داشتند.
در بیانیه پنتاگون اعلام شده است تعداد نامشخصی از نیرو‌ها در سومالی به کشور‌های همسایه منتقل خواهند شد که این اقدام به آن‌ها اجازه می‌دهد عملیات برون مرزی انجام دهند. براساس این بیانیه، دیگر نیرو‌ها به خارج از شرق آفریقا انتقال خواهند یافت.
یک مقام نظامی آمریکایی، که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد آن دسته از نظامیان این کشور که در سومالی می‌مانند، در پایتخت این کشور مستقر خواهند شد. دستور داده شده است خروج نیرو‌ها تا پانزدهم ماه ژانویه - همان ضرب الاجل کاهش نیرو‌ها در افغانستان و عراق - تکمیل شود.

نظر شما