شناسهٔ خبر: 44314190 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی/ تالاب میقان تحت کنترل قرار گرفت + فیلم

گروه استان‌ها ـ مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی با بیان اینکه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از اواخر آبان در تالاب تایید شد گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مراکز پرورش طیور استان مرکزی گزارش نشده است.

صاحب‌خبر -

حمید غیاثی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی اظهار داشت: از اواخر شهریورماه بر اساس اعلام سازمان دامپزشکی مبنی بر اینکه پرندگان مهاجر به استان مرکزی به ویژه تالاب میقان مراجعه می‌کنند و با توجه به اینکه سازمانهای بین‌المللی و سازمان دامپزشکی هشدار مبنی بر اینکه احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد را اعلام کرده بودند، نخستین جلسه در استان مرکزی برگزار شد.

وی افزود: هشدار و اطلاع‌رسانی به اعضای ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مبنی بر آمادگی برای مقابله با این بیماری داده شد تا تمام آبگیرها، تالاب‌ها، بندهای خاکی و سدها توسط سازمان دامپزشکی و محیط زیست به صورت مستمر پایش و رصد شود و درصورت مشاهده بیماری آنها را بررسی کنند تا بتوانیم به موقع با این بیماری مبارزه کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: در راستای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان چندین جلسه با حضور استاندار مرکزی برگزار شد و استاندار مرکزی به دستگاه‌های عضو تاکید کردند که این مهم را به صورت جدی پیگیری کنند، در سال 95 و 96 شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت سنگینی به صنعت طیور کشور به ویژه استان مرکزی وارد کرد همچنین این موضوع در شورای اداری استان مطرح شد.

غیاثی تصریح کرد: جلساتی به صورت مستمر هر پنجشنبه در سازمان مدیریت بحران برگزار و موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پیگیری می‌شود و از اواخر آبان‌ماه متوجه آلودگی پرندگان مهاجر در تالاب میقان شدیم و دو لاشه پرنده پیدا و بررسی‌های لازم انجام شد و متاسفانه نتیجه آزمایش از سوی سازمان دامپزشکی کشور مثبت اعلام شد.

وی بیان کرد: از اواخر آبان‌ماه سازمان محیط زیست به صورت مداوم به تالاب میقان مراجعه می‌کند و در صورت مشاهده لاشه پرنده آنها را به صورت بهداشتی دفن می‌کنند که قدردان زحمات دستگاه‌های مربوطه هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی بیان کرد: در حاشیه تالاب محل دفن بهداشتی ایجاد و پیگیری‌های لازم و هماهنگی توسط سازمان مدیریت بحران انجام شده و یک دستگاه قایق آبی خاکی برای پایش و رصد مطلوب‌تر به تالاب میقان آورده شده است.

غیاثی ادامه داد: تاکنون به صورت مستمر و روزانه از واحدهای مرغداری تخمگذار استان هم به صورت فعال (حضور اکیپ‌های سازمان دامپزشکی در مرغداری‌ها) و هم به صورت غیرفعال (خوداظهاری مالک) اطلاعات کسب می‌شود و علائم شاخص  آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان کم‌خوراکی، تلف شدن طیور واحد و کاهش تولید است که در صورت وجود چنین نشانه‌هایی سریعا پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا به امروز واحدهای طیور سنتی و صنعتی استان مرکزی درگیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نشده‌اند و این بیماری تنها در تالاب میقان انتشار پیدا کرده و سازمان حفاظت محیط زیست استان مرکزی به صورت جدی روزانه تالاب را رصد و پایش و لاشه پرندگان را خارج و به صورت بهداشتی دفن می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی ادامه داد: امروز نیز افراد در تالاب میقان حضور پیدا کرده و لاشه‌ها را از تالاب خارج و تعدادی از افراد نیز لاشه‌ها را به صورت گروهی در بسته‌هایی به نام "جامبوبگ " جمع‌آوری و از تالاب خارج می‌کنند و این مهم را از طریق سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سازمان مدیریت کشور درحال پیگیری هستیم تا بتوانیم تجهیزات بیشتری را فراهم کنیم و پرندگان را از تالاب به عنوان نخستین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خارج کنیم و درحال تلاش هستیم تا این بیماری از تالاب میقان خارج نشود و در همان مکان کنترل و به اتمام برسد.

انتهای پیام/712/ش

نظر شما