شناسهٔ خبر: 44314974 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نقیبی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حیات وحش؛ مرغداران‌ توصیه‌ها را جدی بگیرند

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی گفت: تاکنون بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان منحصر به حیات وحش بوده است.

صاحب‌خبر -

بهمن نقیبی مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان اظهار کرد: بنابر اطلاعیه شماره یک سازمان دامپزشکی، تاکنون بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در سه منطقه کشور در حیات وحش شناسایی شده است.

او با اشاره به اینکه گزارش جدیدی از بیماری در سد تالاب میل استان اردبیل و مازندران نداشتیم، افزود: تا روز گذشته تلفات در تالاب میقان به ۴۸۰ پرنده رسید که طی گشت‌های مشترک با سازمان محیط زیست لاشه‌ها در حال جمع آوری و دفن هستند.

گزارشی از شیوع آنفولانزا در واحد‌های صنعتی نداشتیم

نقیبی ادامه داد: با توجه به شیوع بیماری آنفولانزا در حیات وحش به افراد توصیه می‌شود کا با منظور جلوگیری از انتقال به طیور بومی مانع تماس طیور با پرندگان آزاد پرواز شوند، همچنین نسبت به ضد عفونی محل‌های نگهداری طیور بومی به صورت منظم اقدام کنند و در صورت تلفات طیور در اسرع وقت موضوع را به خانه بهداشت، نزدیکترین مرکز بهداشت یا سامانه ۱۵۱۲ اطلاع دهند تا نمونه برداری از طیور انجام شود.

بیشتر بخوانید

این مقام‌مسئول با تاکید بر اجتناب از فروش پرندگان و طیور بومی به شکل دوره گردی بیان کرد: در اکثر واحد‌های صنعتی دامپزشکانی به عنوان مسئول فنی و بهداشتی بر واحد‌ها نظارت دارند و در واحد‌هایی که ناظران بهداشتی مستقر نیستند، توصیه می‌شود که به محض اختلال و کاهش در مصرف دان، آب یا تولید واحد‌های تخم گذار موضوع را به ما اطلاع دهند تا بتوانیم نمونه برداری کنیم.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی وضعیت بیماری منحصر به حیات وحش است، گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که اگر مرغداران رعایت امنیت زیستی را کنند، همانند سال‌های ۹۷ و ۹۸ از این بیماری بدون آسیب به اقتصاد و بهداشت عمومی عبور می‌کنیم.

مدیر کل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: هرگونه کوتاهی و سهل انگاری موجب شده به سال‌های ۹۵ و ۹۶ که حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون قطعه طیور معدوم شد، بازگردیم که این امر تولید تخم مرغ و اشتغال کشور را دچار مشکل می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما