شناسهٔ خبر: 44304899 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحقق عدالت اجتماعی با توسعه برق‌رسانی روستایی در دولت تدبیر و امید

تهران – ایرنا – در دولت تدبیر و امید برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار به پایان رسید که گامی مهم در تحقق عدالت اجتماعی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

برق به  عنوان زیرساخت مهمی در توسعه و آبادانی به شمار می‌آید. از همین رو انتقال این انرژی برای شکوفایی اقتصادی برای هر منطقه‌ای مهم است.

اگرچه تمام شهرهای کشور به شبکه برق متصل بوده و هستند اما در مواردی عدم دسترسی به برق باعث ایجاد محرومیت و مهاجرت به شهرهای شد. موضوعی که می‌توانست توسعه متوازن را با توجه به این مهاجرت‌ها مورد آسیب قرار دهد.

با توجه به این مهم، دولت تدبیر و امید یکی از اهداف خود را رساندن برق به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار عنوان کرد و حالا بعد از ۷ سال از روی کار آمدن این دولت، به این هدف رسیده است.

تا آنجا که حسن روحانی،‌ رئیس جمهوری ایران در مراسم بهره‌برداری از ۲۵ طرح برق در ۳ استان کشور تاکید کرد کار برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار تمام شده و حالا به دنبال برقدار کردن روستاهایی با جمعیت ۱۰ خانوار هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: این که در هر ماه ۳۵ روستای ما به شبکه برق متصل می شود بسیار مهم است.

البته اقدامات دولت تدبیر و امید برای توسعه روستاها تنها محدود به برق‌رسانی نبوده است.

روحانی تاکید کرده که  دولت تدبیر و امید در تمام زمینه‌ها آب، برق، گاز، ارتباطات، راه و آموزش در روستاها تحول ایجاد کرده که قابل مقایسه با دولت های قبل نیست. در این دولت مدارس کپری و غیراستاندارد و متحرک به طور کامل جمع و برای روستاها کارهای بسیار خوبی انجام شده که این اقدامات ادامه دارد. 

وی با بیان اهمیت صنعت برق در زیرساخت تولید، تحول و رفاه مردم، یادآور شد: اگر به سال های قبل مخصوصا در روزهای جنگ تحمیلی برگردیم، روزهایی بود که مردم چند ساعت برق نداشتند، یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این بوده که در تابستان، قطع برق نداشتیم یا اگر بوده موارد معدود و محدود بوده است.

وی با بیان اینکه هر کجا مردم وارد کار شوند و همکاری کنند، به نتایج فوق العاده دست می‌یابیم، گفت: در سال های اخیر ما به طور متوسط سالی ۲۵۰۰ مگاوات برق به ظرفیت تولید برق اضافه کردیم و در طول این دولت و انشاالله تا پایان این دولت به حدود ۲۰ هزار مگاوات برق جدید و شاید یک مقدار بیشتر خواهیم رسید.

روحانی ادامه داد: این در حالی است که آغاز انقلاب کل ظرفیت برق کشور هفت هزار مگاوات بوده است و این نشان می دهد به اندازه ۳ برابر کل برق رژیم گذشته در این دولت برق تولید کردیم که این کار بسیار ارزشمندی است.

وی با اشاره به کاهش تلفات برق به رقم ۹درصد، گفت: علاوه بر این شاهد هستیم که پایداری شبکه ما اضافه می شود. همچنین اتصال برق ما با همسایگان در حال انجام است و روستاییان ما در حال استفاده از برق هستند.

رییس جمهوری با اشاره به اهمیت بهبود راندمان برق برای کشور، اظهارکرد: درست است ۲۵۰۰ مگاوات برق تولید و نیروگاه های جدید تاسیس کردیم اما رقم بالای ۴۰۰۰ مگاوات برق مجازی هم ایجاد شد و با کمک مردم و تغییر ساعات استفاده از برق توانستیم از سرمایه گذاری های غیر ضروری بی نیاز شویم.

اصلاح الگوی مصرف با برق رایگان

همچنین در این دولت با هدف اصلاح الگوی مصرف و تشویق مشترکان خوش مصرف، طرح رایگان کردن برق ۳۰ درصد از مردم نیز در آستانه اجرایی شدن است.

تا آنجا که رییس دولت تدبیر و امید یکی از مصوبات خوب دولت را مساله برق امید عنوان و تصریح کرد: آثار این مصوبه پایان آذر اعلام می شود. طبق این مصوبه کم مصرف‌ها از دادن پول برق معاف می‌شوند و این هدیه‌ای کوچک برای کسانی است که به صرفه‌جویی به طور کامل توجه می‌کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: بنابراین ۳۰ درصد مردم از برق رایگان برخوردار می‌شوند و این کار در آب و گاز برای بخشی از مردم که کم‌مصرف و به طور طبیعی محروم هستند هم انجام خواهد شد و مردم پول آب، برق و گاز را نخواهند داد. نکته ای که سالهای قبل حضرت امام(ره) فرمودند.

وی افزود: این عبارت حضرت امام (ره) که برق و آب شما مردم مستضعف را مجانی می‌کنیم، در این دولت محقق می‌شود و آنانی که توهین می‌کردند که این جمله امام (ره) عملیاتی نخواهد شد، ببینند که در این دولت عملیاتی شده است و همه اینها به ما امید جدید می‌دهد.

امروز نیز در همین مسیر، ۲۵ طرح برقی در ۳ استان خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خوزستان به بهره برداری رسید که سهم استان سیستان و بلوچستان  ۱۵ طرح،‌استان خوزستان ۹ طرح و استان خراسان رضوی نیز یک طرح بود.

مجموع سرمایه‌گذاری برای این طرح‌ها حدود ۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

تامین برق برای توسعه صنایع سیستان و بلوچستان

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در مراسم افتتاح طرح های استان سیستان و بلوچستان که به صورت متمرکز در زاهدان برگزار شد، اظهارداشت: سهم سیستان‌وبلوچستان از هفته سی‌ام پویش «هر هفته الف-ب-ایران» افتتاح ۱۵ پروژه به ارزش یکهزار و ۴۲۸ میلیارد تومان در شهرهای زاهدان، زابل، ایرانشهر، سراوان و نیکشهر است.

«همایون حائری» بیان کرد: همچنین سه پروژه کلنگ زنی به ارزش ۲۳۵ میلیارد تومان، شامل خط ۱۳۲ کیلو ولت فنوج - کتیج به طول ۱۵۰ کیلومتر مدار، خط ۲۳۰ کیلو ولت زاهدان - میرجاوه به طول ۱۵۰ کیلومتر مدار و همچنین ساخت مرکز کنترل راهبری شبکه انتقال استان (دیسپاچینگ شرق) با نرم افزار بومی از پروژه‌های احداثی برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان است که با حضور معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی به زمین زده شد.

وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح ها، تامین زیرساخت مورد نیاز جهت راه‌اندازی صنایع بسیاری در استان را فراهم شده که نوید بخش رفع بسیاری از مشکلات اشتغال در آینده نزدیک است.

در این مراسم همچنین وزیر نیرو افزود:‌ در استان سیستان و بلوچستان صنعت برق نقش کلیدی دارد و امروز اولین توربین بادی منطقه «میل نادر» به مدار بهره‌برداری می‌رسد. هر توربین ۵ هزار مشترک خانگی را جواب‌ می‌دهد که معال مصرف ۳ کارخانه سیمان است.

«رضا اردکانیان» با اشاره به بادهای ۱۲۰ روزه در این منطقه و تونل های باد در محور شرق کشور، ادامه داد:‌ ظرفیت مطالعه شده ۳۰ هزار مگاواتی انرژی باد در منطقه این امکان را می‌دهد تا این صنعت به اتکای ظرفیت‌های داخلی کشور توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: مطالعه‌ای که در تونل بادی منطقه خواف انجام شده مشخص است که جریان باد دائمی است و این مزیت این تونل است و امیدواریم با بحث‌های مشترک با افغانستان کار اجرا را آغاز کنیم. به جز این منطقه و در منطقه سیستان نیز برنامه نصب ۲۵ توربین ۲.۵ مگاواتی را داریم که ظرفیت ۵۰ مگاوات را ایجاد خواهد کرد.

تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه

همچنین امروز در سی امین هفته پویش الف ب ایران پنج نیروگاه خورشیدی و چهار پروژه خط توزیع برق در استان خوزستان روز پنجشنبه از طریق ویدیو کنفرانس توسط رئیس جمهوری افتتاح شد.

۲ نیروگاه برق لور و تنگوان در شهرک صنعتی شماره ۲ اندیمشک در مجموع با ظرفیت ۵۰ مگاوات برق با اعتباری بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال از جمله این طرح ها می باشند که روز پنجشنبه وارد مدار شدند.

تاکنون طرح های بزرگ صنعتی و اقتصادی بسیاری در راستای رونق اشتغال و تولید در شهرستان اندیمشک و شهرک های صنعتی اجرا شده و چندین طرح بزرگ دیگر در اندیمشک در حال اجرا است.

امروز همچنین در استان خوزستان  این طرح‌ها با هدف تامین انرژی پایدار به ویژه در پیک تابستان و رفع افت ولتاژ به ویژه در بخش صنعت و همچنین تقویت زیرساخت‌های لازم برای توسعه صادرات برق به کشورهای همسایه در دستور کار قرار گرفته است.

صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع با بهره‌برداری از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی

افتتاح نخستین واحد بخار نیروگاه فردوسی مشهد امروز با اعتبار ۳۴ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

نیروگاه گازی فردوسی در کیلومتر ۱۵ جاده مشهد – قوچان در مجاورت نیروگاه قدیم توس قرار گرفته است. سوخت مورد نیاز نیروگاه فردوسی شامل گاز و گازوئیل است که گاز به عنوان سوخت اصلی و گازوئیل نقش جایگزین را دارد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در این آیین گفت: در راستای افزایش تولید برق، پاسخگویی به رشد مصرف در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری نیروگاه‌های گازی با تبدیل آن به سیکل‌ترکیبی، ساخت سه واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه فردوسی مشهد در قالب طرح‌های بیع ‌متقابل در دستور کار قرار گرفته است.

محسن طرزطلب افزود: ماموریت اصلی طرح‌های بیع متقابل ساخت بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی از محل منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت است و در همین راستا ساخت بخش بخار نیروگاه فردوسی طی قرارداد بیع متقابل با شرکت تولید برق توس مپنا منعقد شده است و مکانیزم بازگشت سرمایه آن از محل صرفه‌جویی سوخت خواهد بود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی گفت: بر همین اساس با تکمیل واحدهای بخار این نیروگاه نیز سالانه ۷۵۶ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و از طرفی در حال حاضر نیروگاه فردوسی دارای ۶ واحد گازی به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات است که با تکمیل سه واحد بخار نیروگاه، ظرفیت این مجموعه به هزار و ۴۳۱ مگاوات و بهره‌وری آن به حدود ۵۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید در دولت تدبیر و امید به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه خواهد شده و این در حالی که است در کوران جنگ اقتصادی هستیم.

آمارها نشان می دهد، در نیروگاه‌های حرارتی از سال ۵۷ و بعد از پیروزی انقلاب تا سال ۹۲،‌ حدود ۶۲ هزار مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده که به معنای آن است که به طور متوسط سالانه ۱۷۷۰ مگاوات ظرفیت جدید در این ۳۵ سال ایجاد شده اشت. 

از نیمه سال ۹۲ تا نیمه ۱۴۰۰ که پایان دولت تدبیر و امید است پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید به ۶۲ هزار مگاوات اضافه شود که به معنای متوسط سالانه  ۲۵۰۰ مگاوات است.

در بخش نیروگاه‌های تجدید پذیر شامل نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و آبی، در سال‌های بعد از انقلاب تا سال ۹۲،‌ حدود ۸۳۷۰ مگاوات ظرفیت جدید ایجاد شده که به معنای متوسط سالانه ۲۴۰ مگاوات در ۳۵ سال است. از سال ۹۲ تا نیمه سال ۱۴۰۰ نیز ۳۰۲۵ مگاوات ظرفیت به نیروگاه‌های تجدید پذیر اضافه می‌شود که متوسط سالانه ۳۸۰ مگاوات را ایجاد کرده است.

نظر شما