شناسهٔ خبر: 44237614 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

استفاده از فضای مجازی، انتخاب آموزش و پروش نبود

حکیم زاده گفت: استفاده از فضای مجازی برای آموزش به هیچ وجه انتخاب آموزش و پروش نبوده است و به اجبار این روش انتخاب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دستورالعملی که برای جریان آموزش در دوره ابتدایی تهیه شده است، تصریح دارد که دانش آموزان ساعت‌های خاص و محدودی را از گوشی‌های همراه و تبلت استفاده کنند و به دلیل اینکه دستورالعمل بر آموزش ترکیبی و استفاده از بستر‌های متنوع تاکید دارد، یکی از این بستر‌ها تلویزیون آموزشی و مدرسه تلویزیونی است.

او افزود: برنامه دوره ابتدایی به شکلی تنظیم شده است که دانش آموزان صبح بتوانند از آن برنامه‌ها استفاده کنند. تقسیم بندی زمان‌ها در بعدازظهر، ۲۵ الی ۳۰ دقیقه است و برای کلاس اولی‌ها تا بیست دقیقه پیش بینی شده است. این فرصتی است که معلم می‌تواند از آن استفاده کند و دانش آموز باید مطابق برنامه تنظیم شده معلم، در فضای مجازی کلاس خود را برگزار کند.

حکیم زاده  بیان کرد: با توجه به سن دانش آموزان در دوره ابتدایی آموزگاران شرایط را طوری باید برنامه ریزی کنند که از تمامی این بستر‌ها استفاده کنند و میزانی که دانش آموزان از فضای مجازی و گوشی همراه و تبلت استفاده می‌کنند، در حداقل زمان خودش باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: استفاده از فضای مجازی برای آموزش به هیچ وجه انتخاب آموزش و پروش نبوده است و به اجبار این روش انتخاب شد. از طرفی خاستگاه آموزش‌های مجازی و الکترونیک اصلا دنیای کودکان نبود؛ از ابتدا در دنیا آموزش‌های از راه دور و الکترونیکی برای آموزش عالی و برای بزرگسال استفاده می‌شد و هیچ کشوری این آمادگی را نداشت که متناسب با دنیای کودکان این آموزش را در قالب فضای مجازی ارائه دهد.

او با بیان اینکه باید این اجبار به فرصت تبدیل می‌شد، افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا تهدید‌های را که به طور طبیعی همراه بستر فضای مجازی است، تا حد ممکن، تبدیل به فرصت  کرده و آن‌ها را کنترل کنیم.

حکیم زاده تصریح کرد: خوشبختانه یکی از دستاورد‌های بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران، در راه اندازی شبکه شاد برای اولین بار فراهم کردن بستر ملی برای فضای مجازی بوده است که خدمت بسیار مهمی را ارائه می‌دهد. این بستر کاملا اختصاصی و آموزشی است و فرصت‌های متنوع و متعددی را در اختیار می‌گذارد.

اجرای طرح شاد در رده بالای حاکمیتی بوده است

او با بیان اینکه اجرای طرح شاد در رده بالای حاکمیتی بوده است، گفت: در گذشته تاکید فراوانی شده بود که بتوان بستر داخلی امن در فضای مجازی ارائه شود که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، اما تلاش‌هایی که پیش از این انجام شد، خیلی نتوانست به نتیجه برسد و شاید اگر این شرایط پیش نمی‌آمد این روند کندتر پیش می‌رفت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یکی از ویژگی‌های آموزش و پرورش را سرعت واکنش در دوران کرونا دانست و گفت: در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کمک صدا و سیما در شبکه آموزش و در کمتر از ده روز مدرسه تلویزیون راه اندازی شد و جریان آموزش برقرار شد. در کنار آن نیاز بود که این جریان تعاملی باشد و شبکه شاد نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن باوجود محدود‌های موجود راه اندازی شد.

سرعت  اینترنت جزو وظایف آموزش و پروش نیست

او افزود: موضوعات فناوری، و سرعت اینترنت و زیرساخت ها، جزو وظایف آموزش و پروش نیست؛ اگر نواقصی در این زمینه وجود دارد قطعا نهاد‌ها و سازمان‌های هستند که می‌توانند در این راستا حمایت کنند تا این کار ملی بهتر انجام شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: در دانش برنامه درسی، آموزش مهارت‌ها نباید از طریق کتاب انجام شود، مهارت‌ها تمرین کردنی هستند و بهترین شکل آموزش آن مدل تلفیقی است. قبل از دوران کرونا، برنامه ریزی شده بود که به صورت جامع سواد رسانه‌ای را وارد فعالیت‌های آموزش و پرورش کنیم که طی برگزاری جلسات علمی با همکاران انجمن سواد رسانه ای، از تعدادی معلمان و دبیران سواد رسانه‌ای شهر تهران دعوت به عمل آمد و با کمک این انجمن، به راه اندازی کارگاه‌های آموزشی پرداخته شد.

بیشتربخوانید

انتهای پیام/

نظر شما