شناسهٔ خبر: 44195343 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت رسانه آمریکایی از شکست عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

روایت رسانه آمریکایی از شکست عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان

تهران- ایرنا- هفته نامه نیوزویک در گزارشی نوشت: اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور یکی از پیشگامان صنعت دفاعی این کشور، شکست مذاکرات عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی خبرساز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری این نشریه آمریکایی، در حالیکه مقامات ارتش ایران دیروز جمعه و در پی ترور «محسن فخری زاده» شهید صنعت دفاعی کشور قسم خوردند که انتقام وی را بگیرند، خبرها حاکی از شکست مذاکرات رسمی‌سازی تعمیق روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی است. 

نیوزویک نوشت که سران تل آویو و ریاض در نشستی که تا اواخر هفته گذشته به طول انجامید، بر سر عادی‌سازی روابط دو کشور گفت و گو کردند و نتایج این نشست اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور دکتر فخری زاده شهید صنعت دفاعی ایران منتشر شد.

این رسانه غربی نوشت: برخی مقامات سیاسی و نظامی ایران اعلام کرده اند که اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در توییتر خود نوشت:  «تروریست‌ها امروز یک دانشمند برجسته ایرانی را به قتل رساندند. این بزدلی با نشانه‌های جدی نقش اسرائیل نشان دهنده جنگ افروزی ناامیدانه جانیان است. ایران از جامعه بین المللی و به ویژه اتحادیه اروپا می‌خواهد که به استانداردهای دوگانه شرم آور خود پایان داده و این تروریسم دولتی را محکوم کند». 

دیگر مقامات ایرانی هم در پی ترور فخری زاده خواستار قصاص شدند. «حسین دهقان» مشاور رهبر عالی ایران در توئیتی نوشت:  «صهیونیست‌ها در آخرین روزهای زندگی سیاسی متحد قمارباز خود، به دنبال تشدید و افزایش فشار بر ایران برای به راه انداختن جنگی تمام عیار هستند. ما مانند صاعقه بر سر قاتلان این شهید مظلوم فرود خواهیم آمد و آن‌ها را از عمل خود پشیمان خواهیم کرد» . 

نیوزویک در این رابطه و برای توضیح با وزارت امور خارجه اسرائیل تماس گرفت اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 

از سوی دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد مقامات سعودی، اسرائیلی و آمریکایی، علیرغم انکار ریاض، نشست سه جانبه بر سر عادی‌سازی روابط را تائید کرده‌اند. مقامات این سه کشور گفته‌اند که احتمالا عربستان سعودی مذاکرات مذکور را پس از روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب به عنوان راهی برای ایجاد حسن نیت با دولت آینده از سر خواهد گرفت. دولت «دونالد ترامپ» تمایل بسیاری داشت که روابط آشفته را در خاورمیانه برطرف کند و به نظر می‌رسد با امضای «توافق آبراهام»  (بیانیه مشترک اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد) قصد داشت در این مسیر گام بردارد.  

این نشریه آمریکایی در پایان نوشت: اما به نظر می‌رسد نتایج نشست آخر هفته آن گونه که ترامپ می‌خواست پیش نرفته است. گفت وگوها برای بهبود روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی مبتنی بر بی‌اعتمادی مشترک به ایران است. اعتقاد بر این است که ترورهای پیشین دانشمندان هسته‌ای ایران هم کار اسرائیل بوده است.

درحالیکه گزارش‌ها حاکی از به تعویق افتادن مذاکرات عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو تا زمان آغاز به کار دولت بایدن است،  یک مقام آمریکایی گفت: «عربستان سعودی در تلاش است با به تاخیر انداختن این گفت و گوها، برای ایجاد حسن نیت با دولت بایدن و کنگره وجهه خود را اصلاح کند» . 

نظر شما