شناسهٔ خبر: 44198331 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

نیوزویک:عادی‌سازی روابط تل آویو - ریاض در پی ترور دانشمند ایرانی شکست خورد

سران تل آویو و ریاض در نشستی که تا اواخر هفته گذشته به طول انجامید، بر سر عادی‌سازی روابط دو کشور گفت و گو کردند و نتایج این نشست اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور دکتر فخری زاده شهید صنعت دفاعی ایران منتشر شد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) هفته نامه آمریکایی نیوزویک در وب سایت خود بلافاصله بعد از ترور دکتر محسن فخری زاده دانشمند هسته ایه ایران نوشت یکی از تبعات این اقدام از بین رفتن عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است.

 

در این گزارش آمده است در حالیکه مقامات ارتش ایران دیروز جمعه و در پی ترور «محسن فخری زاده» شهید صنعت دفاعی کشور قسم خوردند که انتقام وی را بگیرند، خبرها حاکی از شکست مذاکرات رسمی‌سازی تعمیق روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی است. 

 

نیوزویک نوشت که سران تل آویو و ریاض در نشستی که تا اواخر هفته گذشته به طول انجامید، بر سر عادی‌سازی روابط دو کشور گفت و گو کردند و نتایج این نشست اندکی پس از اعلام وزارت دفاع ایران مبنی بر ترور دکتر فخری زاده شهید صنعت دفاعی ایران منتشر شد.

 

این رسانه غربی نوشت: برخی مقامات سیاسی و نظامی ایران اعلام کرده اند که اسرائیل مسئول ترور فخری زاده است.

 

نیوزویک در این رابطه و برای توضیح با وزارت امور خارجه اسرائیل تماس گرفت اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است. 

 

از سوی دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد مقامات سعودی، اسرائیلی و آمریکایی، علیرغم انکار ریاض، نشست سه جانبه بر سر عادی‌سازی روابط را تائید کرده‌اند. مقامات این سه کشور گفته‌اند که احتمالا عربستان سعودی مذاکرات مذکور را پس از روی کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب به عنوان راهی برای ایجاد حسن نیت با دولت آینده از سر خواهد گرفت. دولت «دونالد ترامپ» تمایل بسیاری داشت که روابط آشفته را در خاورمیانه برطرف کند و به نظر می‌رسد با امضای «توافق آبراهام»  (بیانیه مشترک اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده بود که در ۱۳ اوت ۲۰۲۰ منعقد شد) قصد داشت در این مسیر گام بردارد.  

 

این نشریه آمریکایی در پایان نوشت: اما به نظر می‌رسد نتایج نشست آخر هفته آن گونه که ترامپ می‌خواست پیش نرفته است. گفت وگوها برای بهبود روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی مبتنی بر بی‌اعتمادی مشترک به ایران است. اعتقاد بر این است که ترورهای پیشین دانشمندان هسته‌ای ایران هم کار اسرائیل بوده است.

 

انتهای پیام/ع.غ

نظر شما