شناسهٔ خبر: 44165528 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

افزایش قیمت مرغ در تهران/کرونا در صف توزیع فراموش شده است

تهران- قیمت مرغ در حالی افزایش یافته، که کرونا و پروتکل های بهداشتی در صف های توزیع مرغ منجمد فراموش شده و مسئولین انگشت اتهام گرانی ها را به سوی یکدیگر نشانه می روند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: در حالی که شاهد اجرای محدودیت‌های شدید کرونایی برای کاهش تجمعات و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا هستیم، افزایش قیمت مرغ و نحوه توزیع نادرست مرغ دولتی و منجمد سبب ایجاد صف‌های عجیب و غریب مردم برای خرید مرغ دولتی به قیمت مصوب شده است.

این صف هم مخصوص یک یا دو شهر نیست، بلکه بررسی‌های خبرنگاران مهر از فیروزکوه، ورامین، قرچک و تهران گرفته تا رباط کریم و قدس و شمیرانات از تشکیل صف‌های طویل و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای خرید مرغ دولتی حکایت دارد.

صف خرید مرغ منجمد به قیمت جان مردم تمام می‌شود

یکی از افرادی که در صف خرید گوشت در بومهن منتظر بود، تا نوبت به وی برسد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: توزیع مرغ دولتی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن است به قیمت جان شهروندان تمام شود.

وی افزود: مردم در این شرایط نیازمند حمایت هستند، که تأمین مایحتاج آنها اقدامی پسندیده و قابل تقدیر است، اما از متولیان امر تقاضا داریم، راه صحیح و با تدبیر از پیش اندیشیده شده اقدام به توزیع مایحتاج مردم کنند.

این شهروند بومهنی افزایش بی حساب و کتاب قیمت‌ها را مورد انتقاد قرار داد و افزود: مرغ به تازگی از ۱۳ هزار تومان گران شده بود، اما حالا باز هم شاهد افزایش قیمت این محصول هستیم و مسئولین نیز تنها به وعده دادن بسنده می‌کنند.

مرغداری‌ها نهاده یارانه‌ای می‌گیرند مرغ یارانه‌ای تحویل نمی‌دهند

اما علت گرانی افسار گسیخته یکی از مهم‌ترین مواد غذایی سفره‌های مردم در استان تهران و دیگر مناطق کشور چیست و قرار است، تا کی این وضع ادامه یابد، سوال‌هایی است، که معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در پاسخ به آنها به خبرنگار مهر گفت: عدم ارائه مرغ به قیمت مصوب به بازار توسط مرغداری‌ها علت اصلی افزایش قیمت کنونی است.

سعید محمدی پور در پاسخ به این سوال که «مرغداری ها عدم تخصیص ارز دولتی و نیز مشکل در تهیه نهاده‌های دام و طیور را علت افزایش قیمت تمام شده و نیز قیمت عرضه مرغ می‌دانند، نظر شما چیست» گفت: متأسفانه در بازرسی‌های اخیر از ۵۲ مرغداری که ارز دولتی گرفته‌اند، مشخص شد، ۴۵ واحد تخلف کرده و علی رغم دریافت ارز دولتی مرغ تولیدی خود را با نرخ مصوب به بازار عرضه نکردند.

وی ابراز امیدواری کرد، در صورتی که عرضه مرغ توسط مسئولان جهاد کشاورزی تداوم یابد شاهد تعدیل قیمت مرغ در هفته آینده خواهیم بود.

عمده مشکل در سامانه بازارگاه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز افزایش قیمت مرغ را نتیجه بی تدبیری مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی می‌داند و در این خصوص می‌گوید: ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی به سختی تأمین می‌شود، اما عدم هوشیاری و مدیریت لازم توسط مسئولان امر برای توزیع مناسب نهاده‌های دولتی موجب شده که شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و عمده مشکل نیز در سامانه بازارگاه است.

نهاده یارانه‌ای باید متناسب با جمعیت هر استان توزیع شود

حشمت اله عسگری با بیان اینکه باید به اندازه‌ای که از مرغدار مرغ یارانه‌ای تحویل گرفته می‌شود، به وی نهاده یارانه‌ای تحویل داد، گفت: متأسفانه ابتدا نهاده یارانه‌ای به مرغدار می‌دهند و سپس خبری از مرغ یارانه‌ای نیست و باید دنبال مرغ و مرغدار دوید.

این مقام اقتصادی استانداری تهران ضعف دیگر در تخصیص نهاده‌های دولتی را تخصیص بر اساس ظرفیت مرغداری‌ها دانست و گفت: باید به هر استان بر اساس جمعیت استان نهاده یارانه‌ای تخصیص داده شود، چرا که هدف از تخصیص نهاده یارانه‌ای حمایت از مردم و مصرف کنندگان است و نه حمایت از تولیدکنندگان و بر همین اساس استان تهران باید بر اساس جمعیت قابل توجهی که دارد، نهاده یارانه‌ای تحویل بگیرد، اما اکنون استان تهران با کمبود مرغ مواجه است و استان‌های دیگر که مرغ تولیدی زیادی هم دارند، اجازه خروج این محصول از استان خود را نمی‌دهند.

وی ادامه داد: استان تهران تنها هشت درصد مرغ مورد نیاز خود را تولید می‌کند و با این شیوه توزیع نهاده یارانه‌ای شاهد کمبود مرغ در این استان و افزایش قیمت‌ها هستیم.

عرضه مرغ با قیمت بالای ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تخلف است

عسگری خواستار ابطال پرونده فعالیت مرغدارانی شد، که دو دوره پیاپی شاهد کاهش جوجه ریزی بودند و افزود: زمانی که قیمت مرغ افزایش یافته دیگر کاهش جوجه ریزی منطقی نیست.

وی در خصوص تدابیری که برای کنترل قیمت مرغ در کوتاه مدت نیز اندیشیده شده است، گفت: روزانه ۳۰۰ تُن مرغ گرم در بازار توزیع می‌شود و به زودی شاهد شکستن قیمت‌ها و بازگشت به روال قبل خواهیم بود، چرا که روند عرضه مرغ گرم در بازار افزایشی است و اکنون با افزایش عرضه مرغ گرم در استان عرضه با قیمت بیش از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان تخلف محسوب می‌شود.

طبیعی است که مرغی که در مرغداری‌ها کیلویی ۲۵ هزار تومان باشد در بازار به ۳۵ هزار تومان برسد

اینکه گرانی مرغ به بی تدبیری جهاد کشاورزی نسبت داده شود، تنها نظر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیست، بلکه معاون نظارت بر کالاهای مصرفی وشبکه های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز اخیراً در گفتگویی اظهار داشته است: تولید و تنظیم بازار مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده است.

سید داوود موسوی می‌گوید: از مبدا تأمین، قیمت مرغ زنده حدود ۱۴ هزار تومان مصوب شد و با احتساب هزینه فرآیند تولید مرغ زنده به مرغ گرم در نهایت قیمت مرغ باید ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باشد، اما اکنون مرغ زنده در مرغداری ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با همین تناسب طبیعی است که قیمت مرغ گرم در بازار و میادین ۳۵ هزار تومان باشد.

گلایه نمایندگان مجلس از افزایش قیمت مرغ و دیگر کالاهای اساسی

این گرانی‌ها صدای نماینده‌های مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده است، یک عضو مجمع نمایندگان استان تهران که از این افزایش قیمت‌ها به شدت گلایه مند است، به خبرنگار مهر گفت: گرانی‌های افسار گسیخته زندگی مردم در استان تهران سخت کرده است، یک روز قیمت لبنیات افزایش می‌یابد، روز دیگر تخم مرغ و امروز نیز می‌بینیم، که مرغ افزایش چشمگیر قیمتی را تجربه می‌کند.

فرهاد بشیری اضافه کرد: قیمت مرغ نماد ناکارآمدی مسئولین اجرایی و اقتصادی است، این رویه صحیح نیست و باید به سرعت شاهد کاهش قیمت و بازگشت به قیمت قبل باشیم، متأسفانه شاهد تعلل در ترخیص نهاده‌های دامی بودیم و همین امر یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت مرغ به بالای ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم است، اکنون و علی رغم کاهش نسبی و محدود قیمت ارز کالاهای اساسی مردم مانند مرغ و لبنیات افزایش قیمت داشته‌اند، که دلیل آن چیزی جز بی تدبیری و ناکارآمدی نیست.

وی گفت: رئیس جمهور و مسئولین اجرایی ارشد کشور باید در خصوص قیمت‌هایی که هر روز افزایش می‌یابند، به مردم پاسخ دهند و بگویند، نتیجه گره زدن معیشت مردم به آن سوی مرزها چیست.

توزیع نامحدود مرغ منجمد کیلویی ۱۵ هزار تومان در استان تهران / قیمت‌ها شکسته می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اما ضمن پیش بینی کاهش قیمت مرغ در روزهای آتی به خبرنگار مهر گفت: وضعیت تولید، توزیع و نظارت بر قیمت مرغ در جلسه ششم آذرماه ستاد تنظیم بازار استان تهران به دقت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه افزایش تولید ۴۳ درصدی مرغ، پیش بینی کاهش قیمت در سطح خرده فروشی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای را طی روزهای آتی شاهد خواهیم بود.

یداله صادقی ادامه داد: مرغ در سطح خرده فروشی‌ها از طریق میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره منتخب با نرخ مصوب عرضه می‌شود و این عرضه تا تأمین نیاز مردم و تنظیم بازار همچنان ادامه خواهد داشت و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران به طور جدی بر روند عرضه و کنترل قیمت‌ها نظارت خواهند داشت.

وی گفت: مرغ‌های منجمد در این طرح با قیمت مصوب کیلویی ۱۵ هزار تومان در حال توزیع در تمام مناطق استان تهران است و در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در تأمین و توزیع مرغ استان تهران وجود ندارد.

به نظر می‌رسد، آن طور که مسئولان اجرایی وعده داده‌اند، به زودی شاهد تعدیل قیمت مرغ باشیم، اما سوالی که برای همیشه باقی خواهد ماند، این است، که قسمت بعدی سریال افزایش قیمت‌ها به کدام کالای اساسی مردم باز می‌گردد و بی تدبیری کدام نهاد و سازمان اجرایی روی سفره مردم تأثیرگذار خواهد بود.

نظر شما