شناسهٔ خبر: 44079079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شادا | لینک خبر

رشد ۳۰ درصدی عرضه مسكن با اجرای مالیات بر خانه های خالی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به محض اینکه بحث مصمم شدن بر اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه مطرح شد اثرات آنرا در فصل نقل و انتقالات دیدیم و ۳۰ درصد عرضه مسکن چه در بازار اجاره و چه در بازار خرید و فروش را مشاهده کردیم گفت: تاثیر اولیه اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه را بر بازار مسکن دیده ایم و مطمئنا تاثیر آن ادامه دار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش  شبکه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا) به نقل از بانک مسکن، با ارسال پیامک به دارندگان واحدهای مسکونی خالی از اواخر تابستان امسال ، عملیات اجرایی این طرح عملا وارد فاز جدی تر خود شد. در مرحله اول اطلاعات واحد مسکونی خالی از سکنه به مالک پیامک می شود و این مهلت به مالک داده شد که نسبت به این اطلاعات در صورت نادرست بودن در قالب پیامک برگشت اعتراض خود را ارسال کند.
با آغاز به کار سامانه املاک و اسکان، روزانه به طور متوسط بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار پیامک به مالکان خانه های خالی از سکنه ارسال شد و به نظر می رسد طبق آمارهای وزارت راه و شهرسازی تا الان به ۱.۵ میلیون مالک پیامک ارسال شده تا در این خصوص وضعیت خود را اظهار کنند.
حال سوالی که این روزها در میان کارشناسان و فعالان بازار مسکن مطرح است این است که آیا این طرح در حالی که برای اجرای آن سر و صدای زیادی شد توانسته از لحاظ روانی اثر مثبت خود را برای کاهش التهاب و ثبات قیمت ها در بازار مسکن داشته باشد؟ اگر چه هنوز ضرایب مالیات بر خانه های خالی در مجلس تصویب نشده اما قطعا با اجرای آن می توان به افزایش عرضه مسکن که یکی از معضلات و چالش های این روزهای بخش مسکن است را تا حدودی برطرف کند.
طبق آمارهای اعلام شده در حال حاضر ۲.۷ میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور( استان تهران ۵۰۰ هزار واحد مسکونی) وجود دارد که اگر از این تعداد جدود ۳۰ درصد آن وارد بازار مسکن شود می توان گفت این طرح موفق عمل کرده است.
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار هیبنا در پاسخ به این پرسش که آیا می توان تاثیر طرح مالیات بر خانه های خالی از سکنه را در بازار مسکن از اواخر سال جاری شاهد بود؟ گفت: به محض اینکه بحث مصمم شدن بر اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه مطرح شد اثرات آنرا در فصل نقل و انتقالات دیدیم و ۳۰ درصد عرضه مسکن چه در بازار اجاره و چه در بازار خرید و فروش را مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: در فصل نقل و انتقالات مسکن و در تابستان امسال و در زمان مطرح شدن آغاز به کار سامانه املاک و اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه ، اگر آمار آن را از اتحادیه املاک دریافت کنید متوجه خواهید شد که در همان روزهای تابستان ۳۰ درصد افزایش عرضه مسکن به بازار را به همراه داشته است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در همان تابستان و در فصل و نقل و انتقال، شاهد این بودیم که عرضه مسکن در بخش خرید و فروش و در بخش اجاره مسکن، عرضه مسکن تا حدودی روند مناسبی به خود گرفت. پس بنابراین تا حدودی می توان گفت که مالیات بر خانه های خالی از سکنه تاثیر اولیه خود را بر بازار مسکن گذاشته است.
وی خاطر نشان کرد: به هر حال اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه کار سختی و سنگینی بود و قطعا تاثیر مثبت خود را نیز در آینده بر بازار مسکن خواهد گذاشت.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص آخرین وضعیت پرداخت وام ودیعه مسکن نیز گفت: شرط پرداخت وام ودیعه مسکن، تکمیل اطلاعات در سامانه طرح اقدام ملی مسکن است، بنابراین تاکنون به ۲۸۰ هزار متقاضی وام ودیعه مسکن پرداخت شده است.

نظر شما