شناسهٔ خبر: 43656892 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

شرکت های حمل و نقل باید از خودمالکی به شرکت‌مالکی تغییر یابند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل باری بالای ۳۵ سال است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

فرسودگی حمل و نقل عمومی و باری مساله ای است که بارها مسئولان در مورد آن هشدار داده اند اما تا به حال تصمیم برای نوسازی آن گرفته نشده است. حالا گویا فرسودگی در حمل و نقل باری که 5 سال پیش مقرر شد در تفاهم نامه ای که پیشتر  میان وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت بسته شد قرار بود که ۶۵ هزار کامیون فرسوده کشور در مدت 4 سال نوسازی شود اما طی این مدت فقط ۵۰۰۰ کامیون نوسازی شده است به نوعی می شود گفت فقط 10 درصد از تفاهم نامه اجرایی شد. حالا سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفته: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود ۴۰ درصد از ناوگان حمل و نقل باری بالای ۳۵ سال است، در حوزه مسافری میانگین عمر ناوگان مینی بوس بالغ بر ۱۸ سال است که این نشان می دهد که عمر این ناوگان بسیار بالا است.

همان طور که در بالا اشاره شد بارها از سوی مسئولان و دستگاه های ذی ربط مساله فرسودگی حمل و نقل عمومی و باری هشدار داده شده است اما تا اکنون تمصمیمات در این حوزه هیچکدام نه اجرایی شده اند و نا اقداماتی مبنی بر رفع این مشکل بین نهادها و دستگاه های مرتبط  صورت گرفته است. در بررسی موانع و مشکلات موجود در سر راه نوسازی حمل و نقل عمومی و باری دیده می شود که از یک سو شهرداری ها از دولت درخواست دارند که در این حوزه بودجه لازم در نظر گرفته شود و همچنین عدم رعایت تعهدات سنواتی دولت در جهت تامین ناوگان، چه در قالب تامین ارز و چه در قالب تامین قطعات را مانعی بر نوسازی می دانند. از سوی دیگر برخی  نمایندگان مجلس کمبود اعتبارات از سوی شهرداری‌ها را مانع اصلی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان حمل و نقل عمومی کشور می دانند. این رفت و برگشت ها باعث شده است که ما شاهد برخی اعتراضات از سوی رانندگان به خصوص در حوزه حمل و نقل جاده ای برای عدم توجه به نوسازی این سیستم باشیم.

 

*حمایت از سازمان راهداری جهت تأمین لجستیک حمل و نقل

حالا البرز حسینی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»، با اشاره به مشکلات حوزه حمل و نقل جاده ای به ویژه حمل بار، گفته: در چند سال اخیر رانندگان وسایل نقلیه به ویژه کامیون ها برای تأمین تجهیزات مرتبط، با مشکلات بسیاری مواجه شده اند، این مسئله موجب شد که در سال 97 کامیون داران نسبت به این شرایط اعتراض کنند که خوشبختانه با تلاش مجلس و دولت این مشکلات تا حدودی مرتفع شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داده: البته حمل و نقل یک چرخه فرابخشی است و تمام امور این بخش بر عهده وزارت راه و سازمان راهداری نیست، از این رو مسائلی مانند تأمین منابع، تأمین قطعات و سوخت جزء مواردی است که باید به صورت فرابخشی مورد پیگیری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه رویکرد مجلس و اعضای کمیسیون عمران مجلس به حوزه حمل و نقل جاده ای بسیار مثبت است، افزوده: کمیسیون عمران در هفته جاری نیز نشستی را با هدف بررسی وضعیت حمل و نقل باری برگزار کرد و تمام محورهای این بخش مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از این رو اعضای کمیسیون برای حمایت و کمک به سازمان راهداری جهت تأمین لجستیک و تجهیزات اعلام آمادگی کردند.

 

*میانگین عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باری کشور بالای 35 سال است

حسینی با اشاره به بالا بودن میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کشور، ادامه داده: بر اساس آمارها، میانگین عمر حدود 40 درصد از ناوگان حمل و نقل باری کشور بالای 35 سال است، در حوزه مسافری میانگین عمر ناوگان مینی بوس بالغ بر 18 سال است که این نشان می دهد که عمر این ناوگان بسیار بالا است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفته: همچنین میانگین عمر ناوگان اتوبوس کشور حدود 12 سال و میانگین عمر ناوگان سواری کشور حدود 9 تا 11 سال است. از این رو بسیار ضروری است تا با تأمین منابع مالی و نظم بخشی در این حوزه وضعیت حوزه حمل و نقل کشور را ارتقا دهیم.

 

*شرکت های حمل و نقل باید از خودمالکی به شرکت‌مالکی تغییر یابند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزوده: یکی دیگر از اهداف، توانمندسازی شرکت های حمل و نقل است تا این شرکت ها از خودمالکی به سمت شرکت‌مالکی تغییر یابند تا سیاست‌گذاری، کنترل بار و نحوه مدیریت این بخش توسط سازمان راهداری صورت گرفته و اجرا توسط صنوف حمل و نقل انجام شود.

 

 

نظر شما