شناسهٔ خبر: 43637692 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق /

بازی خطرناک ائتلاف آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی در شمال رود ارس به بهانه آزادی «قره باغ» + نقشه میدانی و عکس

تهران در روزهای نخست جنگ در قره باغ با دیپلماسی به طرف‌های درگیر هشدار داد که از خطوط قرمز عبور نکنند اما زمانی که دید گوش شنوایی نیست یگان‌های نظامی آماده واکنش را در مناطق مرزی مستقر کرد.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق؛ هر روز که از جنگ در منطقه «قره باع» در شمال رود «ارس» می گذرد جزئیات بیشتری از برنامه‌ریزی‌ها و اهداف دولت‌ها و رژیم‌هایی که به دنبال آتش‌افروزی و ماجراجویی در منطقه به ویژه در نزدیکی مرزهای کشورمان هستند، فاش می شود.

ورود صدها تن از عناصر گروهک های تروریستی از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه به خطوط درگیری ها در منطقه قره باغ و شلیک متوالی گلوله های جنگی به سمت مناطق مرزی شمال غرب کشورمان نشانه‌های آشکار از تحرکات دولت های خارجی در منطقه قفقاز بود که البته از چشم ایران دور نماند.

عناصر ائتلاف غربی - عبری  همزمان اهداف پنهان ضد ایرانی را هم دنبال کردند که با واکنش قاطع مواجه شدند و برای پرداختن به جزئیات بیشتر از این که چگونه آنان در همان ابتدا در شمال غرب کشورمان قیچی شدند فرصت کافی وجود دارد اما در مجموع طرف های خارجی متوجه شدند که منطقه در اشراف و رصد دقیق کامل نیروهای حافظ ایران است.

در تهران با وجود این که همه می‌دانستند در شمال رود ارس چه می گذرد و پشت پرده تحرکات ائتلاف ضد ایرانی به نمایندگی آذربایجان، ترکیه، رژیم صهیونیستی و عناصر تکفیری در نزدیکی مرزها و حتی در استان های شمال غرب چیست، نخست ترجیح داده شد که پیام ها از طریق دیپلماتیک منتقل شود.

دستگاه دیپلماسی کشورمان چندین مرتبه نسبت به تحولات در منطقه قفقاز موضع گیری و هشدار داد اما زمانی که پیشروی نظامیان آذربایجانی و عناصر تروریستی در منطقه قره باغ به ویژه در نزدیکی مرزهای مشترک کشورمان سرعت زیادی گرفت واکنش‌های تهران تغییر کرد.

همزمان با این پیشروی های خطرناک و معنی دار در جنوب قره باغ و تمرکز در امتداد مرز ایران، (سیطره بر ۸۶ کیلومتر نواری مرزی مشترک با ایران) بر تعداد شلیک ها از منطقه به سمت اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی مرزی کشورمان افزوده شد که همین مسئله باعث شد این بار فرماندهان نظامی کشورمان وارد عمل شوند.

در روزهای گذشته فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان در میدان حاضر شدند و از مناطق مرزی شمال غرب کشورمان بازدید و به صورت صریح اعلام کردند، اجازه نمی دهند توازن قدرت در منطقه‌ تغییر کند و هرگونه تهدید و ناامنی با پاسخ متقابل مواجه خواهد شد.

پیام شفاف فرماندهان سپاه و ارتش برای صیانت از تمامیت ارضی کشور به سرعت در مقام عمل اجریی شد و یگان های نظامی با تجهیزات سنگین در مناطق مرزی مشترک با قره باغ مستقر و همزمان یگان‌های پدافند هوایی هم تقویت شدند تا طرف مقابل متوجه شود که نمی‌تواند به تحرکاتش ادامه دهد.

در حال حاضر، اگرچه عناصر گروهک‌های تروریستی در جنوب منطقه قره باغ و اطراف مرزهای کشورمان تردد دارند اما می‌دانند که نباید از خطوط قرمز تعیین شده عبور کنند چرا که دست‌های نیروهای مسلح کشورمان بر روی ماشه است و هر لحظه امکان غافلگیری آنان وجود دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، تحرکات عناصر تروریستی مورد حمایت ترکیه در نزدیکی مناطق مرزی کشورمان از جمله «آقبند، دللکی، بهارلی، تورآباد، ادوغون، مینجیوان، قوشاکند، مغانلی، هکری، هاوالی، حسنلی، ماشانلی، علی کیخانلی، امیروارلی، ساریجلی، شوکوربیلی، یوخاری مارلیان، مهدی لی، مرجانلی، اشاقی مارلیان، بویوک و ...» به طور کامل تحت رصد نیروهای مسلح کشورمان قرار دارد.

از سویی دیگر، نیروهای مقتدر مسلح کشورمان پهپادهایی که به نام آذربایجان و به بهانه رصد مواضع نظامیان ارمنستان در جنوب قره باغ پرواز می کنند را در اشراف کامل دارند و با اقدام متناسب اجازه نداده اند رژیم صهیونیستی با این پوشش در نزدیکی مرزهای کشورمان فعالیت کند.

به گزارش مشرق، ائتلاف دولت آذربایجان، ترکیه و رژیم صهیونیستی بازی خطرناکی را در شمال رود ارس آغاز کرده‌اند و روند تحولات میدانی هم به خوبی نشان داده تمرکز این ائتلاف در کوتاه مدت و بلند مدت بر روی مناطق مرزی شمال غرب کشورمان است اما باید توجه داشت در تهران همه تمهیدات لازم برای مقابله با سناریوی ائتلاف غربی - عبری - عربی اندیشیده شده است.

نظر شما