شناسهٔ خبر: 43594813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

گزارش اختصاصی مشرق /

آخرین تحولات میدانی «قره باغ» یک ماه پس از شروع جنگ/ استقرار تروریست‌های اعزامی ترکیه در مناطق مرزی مشترک با ایران + نقشه میدانی

نیروهای ارتش آذربایجان با پشتیبانی دولت ترکیه، رژیم صهیونیستی و تروریست ها حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع از مساحت قره باغ را به سیطره درآورند و در نوار مرز مشترک با ایران به طول ۸۶ کیلومتر مستفر شدند

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق؛ یک ماه از شروع جنگ تمام عیار در مناطق شمالی رود «ارس» گذشت و با وجود تلاش ها برای برقرای آتش بس، منطقه «قره باغ» همچنان صحنه درگیری های سنگین میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان است و در این مدت خسارت های جانی و مالی زیادی به طرفین وارد آمده است.

در روزهای نخست درگیری ها در منطقه قره باغ سرعت پیشروی نیروهای آذربایجان کند بود و نیروهای ارمنستان در میدان نبرد مقاومت می کردند اما به تدریج و با گذشت زمان معادلات تغییر کرد و باکو توانست دست برتر را داشته باشد و مناطق وسیعی را تحت سیطره دربیاورد.

البته نباید فراموش کرد باکو پیروزی‌های میدانی را در این جنگ مدیون حمایت‌های گسترده دولت ترکیه است و بدون شک اگر پشتیبانی همه جانبه هوایی آنکارا نبود کار برای نیروهای آذربایجانی در منطقه قره باغ بسیار سخت و پیچیده می‌شد.

حمایت‌های ترکیه از باکو فقط در هوا نبوده و بر روی زمین نیز آنکارا علاوه بر ارسال تجهیزات نظامی و انتقال نیروهای مستشاری، حداقل ۲ هزار تن از عناصر گروهک های تروریستی تحت فرمانش را از مناطق اشغالی شمال غرب سوریه و لیبی به خطوط درگیری در منطقه قره باغ اعزام کرده است.

در ۴ هفته گذشته گروهک های تروریستی چند ملیتی اعزامی به منطقه قره باغ اگرچه متحمل تلفات سنگینی شده اند و صدها تن از نیروهای خود را در جریان درگیری ها از دست دادند اما باز هم حضور آنان بر روی نتیجه نبردها تاثیر گذاشته است.

به گزارش مشرق، ائتلاف تشکیل شده در شمال رود ارس فقط به مثلث باکو، آنکارا و عناصر تکفیری خلاصه نمی شود و رژیم صهیونیستی نیز در جنگ نقش ویژه ای را ایفا می کند و در مجموع این ائتلاف خطرناک در نزدیکی مرزهای شمال غرب کشورمان از ۴ ضلع تشکیل شده است.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر عملیات نیروهای آذربایجان با پشتیبانی دولت ترکیه، رژیم صهیونیستی و عناصر گروهک های تروریستی در محور شمال و جنوب منطقه قره باغ (هم مرز با ایران) ادامه دارد و درگیری‌های سنگین در جریان است.

به گفته منابع میدانی، ائتلاف چهارگانه آذربایجان، ترکیه، رژیم صهیونیستی و گروهک‌های تروریستی تاکنون دهها منطقه (شهر و روستا) را با مساحت ۲ هزار و ۱۶۵ کیلومتر مربع در منطقه قره باغ از کنترل نیروهای ارمنستان خارج و به سیطره خود درآورده است.

از مجموع مساحتی که ائتلاف چهارگانه در یک ماه گذشته در منطقه قره باغ به کنترل درآورده حدود ۹۵ درصد مناطق (پاکسازی شده) هم مرز با ایران واقع شده‌اند و همین مسئله به خوبی نشان می‌دهد این ائتلاف اهداف دیگری را هم دنبال می‌کند.
 

برای مشاهده اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

برای روشن تر شدن آنچه که در (جنوب) قره باغ می‌گذرد، باید توضیح داده شود که نظامیان آذربایجانی به همراه عناصر تروریستی مورد حمایت آنکارا، تمامی مناطق مرزی مشترک با ایران به طول ۸۶ کیلومتر را به سیطره درآورده اند و این یک خطر جدی برای منافع ملی کشورمان به شمار می‌آید. خطری که طی روزهای گذشته نیز فرماندهان ارشد نظامی کشورمان نسبت به هرگونه تلاش برای تغییر ژئوپلتیک منطقه هشدار داده و استقرار یگان‌هایی از نیروی زمینی سپاه و آماده باش نیروهای ارتش را در پی داشته است.

«بهارلی، آغابند، شریفن، وسوس، خلفلی و ...» از جمله مناطق مهمی در نزدیکی نوار مرزی ایران محسوب می شوند که به کنترل باکو درآمده و گروهک‌های تروریستی در آن مستقر شده‌اند و این موضوع ثابت می کند که تحولات در شمال رود ارس فراتر از جنگ در قره باغ است.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، نیروهای نظامی آذربایجان و عناصر تروریستی در جنوب منطقه قره باغ از محور غربی در حال پیشروی به سمت مناطق «قوبادلی و شوشی هستند و خود را به حومه شهر «لاشین» رسانده اند.
 

در محور جنوب غربی منطقه قره باغ نیز نظامیان آذربایجان به همراه تروریست‌ها در تلاش هستند به سمت مناطقی از جمله «قبادلی، قاره، زیلانلی و حمزلی» پیشروی کنند؛ با توجه به نزدیک بودن این مناطق به مرز ارمنستان و کمک رسانی سریع ایروان، پیشروی در این محورها با مشکل روبه رو خواهد شد.

به گزارش مشرق، در جریان درگیری های یک ماه گذشته حدود ۳۰ درصد از مساحت منطقه قره باغ به کنترل نیروهای ارتش آذربایجان در آمده و عناصر تروریستی اعزامی از مناطق اشغالی سوریه در این مناطق مستقر شده‌اند و به نظر می‌رسد با دخالت ها و ماجراجویی برخی دولت‌های منطقه از جمله ترکیه توافق‌های آتش بس دوباره نقض شوند.

نظر شما