شناسهٔ خبر: 43617479 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

گزارش خانه ملت از موضع مجلس درباره فرافکنی سخنگوی دولت؛

اظهارات ربیعی درباره طرح تامین کالاهای اساسی؛ پاسخی که به جای کمیسیون تخصصی، در رسانه‌ها مطرح شد!

نمایندگان مردم در خانه ملت امروز ضمن موافقت با طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی گامی در راستای تسهیل معیشت مردم برداشته و از دولت خواستند، بجای فرافکنی و سیاسی‌کاری برای اجرای این مصوبه با وکلای ملت همراه شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی امروز(چهارشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی را با 215 رأی موافق به تصویب رساندند.

این طرح در اواسط تیر ماه امسال به صورت دو فوریتی در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. طراحان هدف خود را از ارائه آن کمک به معیشت مردم در شرایط کنونی اقتصادی اعلام کردند. آنها معتقد بودند، براساس آمار و اطلاعات با استفاده از ارز یارانه‌ای کالاهای اساسی به کشور وارد و تولید شده اما با قیمتی بیش از ارز نیمایی به مردم تحویل داده شده است و به همین دلیل محرومان و قشر ضعیف جامعه در حال حاضر با مشکل روبرو هستند.

*پاسخی که بجای کمیسیون، در رسانه‌ها مطرح شد!

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ابتدای بررسی طرح با دعوت از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان تامین اجتماعی و برگزاری بیش از ده‌ها ساعت جلسه مشترک، تلاش کرد تا در تعامل و هم‌اندیشی با دولت طرحی جامع و کامل تدوین و تصویب کند.

بعد از چند ماه بررسی این طرح در کمیسیون و ارائه پیشنهادات مختلف و رد تمامی آنها از سوی دولت، در نهایت در جلسه روز یکشنبه این هفته کمیسیون، پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه از نمایندگان مجلس خواست تا برای تصمیم‌گیری نهایی نسبت به نحوه تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی تمام پیشنهادات و تصمیمات خود را اعلام کنند تا وی بتواند، روز دوشنبه پیشنهادات را در جلسه با دولت مطرح و پاسخ نهایی را به مجلس ارائه کند.

اما روز سه شنبه در حالیکه نمایندگان در انتظار پاسخ دولت نسبت به پیشنهادات مطروحه خود بودند، ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود موضوع را از بررسی کارشناسی خارج و بحث را به رسانه ها کشاند و در پاسخ به ادعایی درباره اینکه مجلس برای تامین منابع مالی طرح تامین کالاهای اساسی خواستار برداشت پول از محل منابع حقوق کارگران و بازنشستگان شده است، اظهاراتی خلاف واقع را نسبت به مجلس مطرح و پاسخ تمام پیشنهادات مجلس را در رسانه‌ها اعلام کرد و این اظهارات واکنش بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت.

*دولت تعاملی درباره طرح تامین کالای اساسی با مجلس نداشت

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بر حمایت مجلس از دولت طی این مدت تاکید و اعلام کرد؛ ما به مدت 2 ماه با آنها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی به نتیجه برسد اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.

وی ضمن اعتقاد براینکه دولت در حال حاضر کسری بودجه ندارد، اظهار کرد: دولت کسری خود را از طریق فروش اوراق حتی بیش از آن عددی که در بودجه سال 99 مصوب شده، تامین کرده، همانطور که تاکنون 50 هزار میلیارد تومان در بند (و) و 30 هزار میلیارد تومان در تبصره 5 بودجه به صورت ETF بفروش رسانده و هیچ مشکلی هم در این زمینه نداشته است و می‌تواند به موجب این طرح تا حدود 30 هزار میلیارد تومان از دارایی و اموال خود را برای تامین منابع کالا برگ بفروش برساند.

*اظهارات ربیعی با توافقات نمایندگان و دولت کاملا متفاوت است

محسن زنگنه دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، صحبت‌های سخنگوی دولت درباره طرح تامین کالاهای اساسی را سیاسی و غیرکارشناسی دانست و بیان کرد: از ابتدای تدوین و بررسی طرح تامین کالای اساسی جلسات متعددی با حضور آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان دولت برگزار شد و در تمامی این جلسات نمایندگان دولت به نامطلوب بودن وضعیت معیشتی مردم و ضرورت حمایت از آنها اذعان کردند. 

زنگنه صحبت‌های آقای ربیعی را مغرضانه توصیف کرد و افزود؛ موضوعاتی که وی مطرح کرده با آنچه ما با نمایندگان دولت توافق کرده‌ایم، کاملا متفاوت است.

*چرا دولت با طرح تامین کالای اساسی برای ۲۲ میلیون نفر مخالفت می‌کند؟

احمد امیرآبادی‌فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس، اظهارات ربیعی سخنگوی دولت را بی‌ربط، بلاوجه و غیرمنطقی برشمرد و اعلام کرد: دولت حقوق بازنشستگان را اضافه کرده بسیار خوب، مصوبه مجلس اجرا شده ولی حدود 22 میلیون نفر حقوق‌بگیر نیستند و باید کالای اساسی به دستشان برسد، چرا دولت مخالفت می‌کند؟! 

وی خطاب به سخنگوی دولت تاکید کرد: آقای ربیعی شما حتما می‌دانید دولت بیش از 6 میلیارد دلار ارز 4200 تومان داده برای واردات کالای اساسی، شما که اینقدر به فکر مردم هستید چقدر از این کالاها با این ارز دست مردم رسیده؟

*ربیعی به جای شرمساری از تعلل ۷ ساله دولت در رفع فقر، مقابل پیشنهاد مجلس ایستاد

سیداحسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نماینده دیگری بود که در پاسخ به اظهارات ربیعی تاکید کرد: سخنگوی دولت که باید نسبت به تعلل هفت ساله دولت در زمینه رفع فقر در کشور شرمسار باشد، اکنون در مقابل پیشنهاد مجلس درباره طرح تامین کالاهای اساسی همان پاسخ سال نود و هفت مبنی بر ادعای داشتن برنامه‌های مدون حمایتی را تکرار می‌کند. 

این نماینده مجلس تصریح کرد: انتظار می رفت، آقایان دولتی با مسئولیت‌پذیری بعد از بیش از 7 سال کوتاهی در زمینه سیاست های رفع فقر مطلق که رئیس جمهور نوید به صفر رساندن آن  را داده بود، پیشنهادات خوبی را در اختیار مجلس بگذارد که متاسفانه با زدن دست رد به همکاری با مجلس اکنون در فضای رسانه ای عمومی در حال فرافکنی نسبت به کوتاهی‌های هفت ساله گذشته خود هستند و متاسفانه عدم تعامل خیرخواهانه و صادقانه دولت در زمینه این طرح حمایتی کاملا به چشم خورد و نشان داد که آنها اساسا اراده ای برای کمک به اقشار ضعیف ندارند.

*مجلس از ابتدای تدوین طرح به دنبال مباحث سیاسی نبود

جعفر قادری دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در این رابطه ضمن تاکید براینکه مجلس از ابتدای تدوین طرح تامین کالاهای اساسی به دنبال مباحث سیاسی نبود، گفت: ما در تعامل با کارشناسان و مسئولان دولتی جلسات متعددی را برگزار کردیم اما دولت هیچ کدام از پیشنهادات مجلس را نپذیرفت.

این نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: دولت بعد از ارائه طرح تامین کالاهای اساسی، براساس پیشنهادی به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خواستار مجوزهایی برای پرداخت مبالغی بابت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی شد و عددی حدود 80 هزار میلیارد تومان را به طرح اضافه کرد که مورد تصویب کمیسیون قرار نگرفت و مجلس هم اعلام کرد که باید تنها 30 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح از محل فروش سهام دولت در بازار سرمایه تامین مالی شود.

*تامین بار مالی طرح تامین کالاهای اساسی با فروش اموال دولت

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در توضیحی درباره طرح تامین کالاهای اساسی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود شورای نگهبان مخالفتی با این طرح نداشته باشد زیرا بارمالی آن با فروش اموال دولت تامین می‌شود و اگر در ماه‌های نخست اجرای طرح پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی، اموال دولت به فروش نرسید، دولت اجازه دارد از "تنخواه گردان خزانه" هزینه مورد نیاز را برداشت کند و پس از فروش اموال با خزانه تسویه کند.

مفتح همچنین اضافه کرد: براساس این طرح به حدود 40 میلیون نفر از اقشار کمک درآمد جامعه ماهانه مبلغ 60 هزار تومان تعلق می‌گیرد و به 20 میلیون نفر دیگر ازجمله افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی 120 هزار تومان پرداخت می‌شود که می‌توانند با این اعتبار کالای اساسی تهیه کنند. 

*بزرگترین ضعف دولت، باور نداشتن به عدم توانایی مردم در تامین کالاهای اساسی است

بهروز محبی‌نجم‌آبادی عضو دیگر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، اظهارات ربیعی را خلاف واقع دانست و بیان کرد: باید با مردم صادقانه و شفاف سخن گفت و در این راستا از شخصی در قامت سخنگویی دولت که مسئول اطلاع‌رسانی قوه مجریه است، انتظار می‌رود درست صحبت کند. متاسفانه بزرگترین ضعف دولت آن است که هنوز باور ندارد، عده‌ای از مردم به دلیل سیاست‌های نادرست و بی‌تدبیری آنها در بحث تامین کالاهای اساسی آسیب دیده و دیگر توانایی خرید ندارند.

وی تاکید کرد: هدف مجلس از تصویب این طرح با رای بالا بیدار کردن دولت از خواب گران بود، گویا ربیعی هنوز پیام ملت را نگرفته و نمی‌داند در کشور چه مشکلاتی به دلیل بی‌تدبیری‌ آنها ایجاد شده است. صداقت نمایندگان اینجا نمایان می‌شود، تاکنون دولت هر لایحه‌ای را که به نفع مردم به مجلس  ارسال کرده را تصویب کرده و آقای ربیعی باید پاسخ دهد، کدام لایحه حامی منافع مردم را در اختیار نمایندگان قرار داده و تایید نشده است؟

*دولت به جای گارد گرفتن با طرح حمایت معیشتی مجلس، همراهی کند

علیرضا سلیمی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به اظهارات ربیعی درباره مخالفت دولت با این طرح به دلیل داشتن بار مالی گفت: بودجه‌ای خاص دست رئیس جمهور است، از بودجه خاص آقای رئیس جمهور فقط به یکجا 120 میلیارد تومان پرداخت شد، اگر با این طرح ها مخالف هستند از همان بودجه خاص اقداماتی در راستای بهبود معیشت مردم انجام دهند، آقای ربیعی در همین مصاحبه قول داده اند که در مورد اقشار ضعیف چاره اندیشی می کنند، پس کی زمان این کار است؟ اکنون زمان اقدام برای اقشار ضعیف است.

وی تصریح کرد: دولت با سوءمدیریت خود کاری کرده که مردم به شدت از نظر معیشت در مضیقه هستند، مجلس به دنبال آن است بخشی از فشاری که از سوء مدیریت بر گُرده مردم وارد می شود را کاهش دهد. بنابراین به جای اینکه آقایان گارد بگیرند چه خوب است با مجلس تعامل، هماهنگی و همفکری داشته باشند.

*دولت به عنوان سلطان تورم با طرح معیشتی مجلس با توجیه تورم‌زایی مخالفت می‌کند

سیدمحسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس هم ضمن انتقاد و خطاب به دولت اعلام کرد؛ کشور را 7 سال با بی تدبیری اداره کردید که بسیاری از خانواده ها را در تنگنای معیشتی قرار داده است. دولتی که سلطان تورم است از اجرای طرح معیشتی مجلس به بهانه تورم زایی شانه خالی می کند. 

وی اظهار کرد: آقایان! بهانه هایتان باورکردنی نیست، مردم می دانند موضوع چیز دیگری است.

*دولت هنوز معتقد نیست که باید به فکر معیشت روزمره مردم باشد

علی‌اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به انتقاد سخنگوی دولت از طرح معیشتی مجلس و عدم امکان تحقق منابعی که برای اجرای این طرح پیشنهاد شده است، گفت: دولت هنوز معتقد نیست که باید به فکر معیشت روزمره مردم باشد کمااینکه در گذشته این موضوع در کلام آقای جهانگیری نیز شنیده شد، وقتی متوجه شد این طرح در مجلس مطرح شده اعلام کرد ما اصلا کمبود کالا نداریم و کالا به وفور در بازار یافت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: در این شرایط دولت و حکومت باید راهکارهای عاجلی را جهت رفع مشکلات معیشتی مردم ارائه دهند اما ظاهرا دولتمردان متوجه نیستند، چه اتفاقی افتاده است به همین دلیل در مقابل ارائه هر طرح کمک معیشتی مقاومت می‌کنند و یا آن را دنبال نمی‌کنند. مجلس با ارائه این طرح بهترین و صحیح ترین اقدام را انجام داده و هر تعللی در اجرای این طرح بعد از تصویب آن در صحن مجلس، دولت را در مقابل مردم و وکلایشان در مجلس قرار خواهد داد.

*مجلس مصمم به تصویب و پیگیری اجرای طرح تامین کالاهای اساسی است

حسین حاتمی عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس هم درباره این اظهارات اظهار کرد: بی‌تردید پیش‌بینی منابع لازم برای اجرای یک طرح از مهمترین اقداماتی است که طراحان بدان توجه کرده و می‌توان گفت، جزء لاینفک طرح‌های ارائه شده است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون تمام نمایندگان مجلس به منظور رفع مشکلات معیشتی مردم مصمم به تصویب و پیگیری روند اجرای این طرح هستند و تلاش می‌کنند تا به سرعت به سرانجام برسد./

پایان پیام

نظر شما