شناسهٔ خبر: 43583764 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

سقوط 37 هزار واحدی بورس در روز تجمع مال‌باختگان بورسی مقابل مجلس!

صاحب‌خبر -

سقوط 37 هزار واحدی بورس در روز تجمع مال‌باختگان بورسی مقابل مجلس!

گروه بانک، بیمه، بورس- دیروز(دوشنبه) شاخص کل بورس همان‌طور که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود به روندی نزولی خود ادامه داد. شاخصی که اکنون بیش از 100 روز از بحرانش می‌گذرد و طی این مدت دولت با هیچ وعده‌ای نتوانسته تا بازار را به ریل موفقیت برگرداند. این در حالی است که حسن روحانی؛ رئیس‌جمهور شخصاً از مردم خواست برای سرمایه‌گذاری به بازارسرمایه بیایند اما اکنون روندی نزولی شاخص کل بورس باعث سرخوردگی میلیون‌ها سهامدار شده است. به همین دلیل دیروز(دوشنبه) جمعی از مال‌باختگان بورسی جلوی مجلس شورای اسلامی ‌تجمع کرده و خواستار تعیین‌تکلیف برای وضعیت بورس شدند. از قضا حسن قالیباف؛ رئیس سازمان بورس نیز مهمان نمایندگان مجلس بود. رئیس سازمان بورس نیز در میان تجمع‌کنندگان حضور یافت و به سؤالات آنها پاسخ داد. بورسی که این روزها نبضش بسیار کُند می‌زند و همین موضوع باعث شده تا نیاز به عملیاتی اورژانسی داشته باشد.

نگاهی به بازار روز دوشنبه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز(دوشنبه) با کاهش 37 هزار و 471 واحد روبه‌رو شد و در رقم یک‌میلیون و 336 هزار و 585 واحد ایستاد. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن چهارهزار و 780 واحد کاهش یافته و به رقم 384 هزار و 341 واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به رقم پنج‌میلیون و 79 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران در بورس تهران بیش از6.8 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 654 هزار معامله و به ارزش شش‌هزار و 37 میلیارد تومان دادوستد کردند. همه شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده که حکایت از کاهش همگی شاخص‌ها دارد به‌گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی هر یک 2.7 درصد نسبت به روز قبل افت کردند. همچنین شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن و شاخص قیمت براساس معیار هم‌وزن هر کدام 1.2درصد عقب‌نشینی کردند. شاخص آزاد شناور 2.5 درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 3.5 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات عمده در آن انجام می‌شود 1.6 درصد کاهش یافت. نمادهایی که قبلاً شاخص اثر داشتند در کاهش شاخص بورس مؤثر بودند به‌گونه‌ای که نمادهای فولادمبارکه، ملی مس، هلدینگ نفت‌وگاز و پتروشیمی‌تأمین، پالایش نفت اصفهان، گل‌گهر، پالایش نفت تهران و بانک ملت به ترتیب در کاهش شاخص بورس مؤثر بودند. نمادهایی که مورد اقبال معامله‌گران قرار گرفته شامل سرمایه‌گذاری سیمان‌تأمین، ایران‌خودرو، فولادمبارکه، صنعتی زرماکارون، ملی مس ایران، تأمین سرمایه امین و سایپا بوده‌اند.

کاهش شاخص فرابورس

در فرابورس ایران نیز در این روز شاخص کل کاهشی بوده و در پایان معاملات با کاهش 205 واحد به رقم 16هزار و 470 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک‌میلیون و 103 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران در فرابورس ایران بیش از 1.3 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 370 هزار فقره معامله و به ارزش دو هزار و 603 میلیارد تومان دادوستد کردند و اگر ارزش معاملات فرابورس را هم در نظر بگیریم در بورس اوراق و فرابورس ایران بیش از هشت‌هزار و 630 میلیارد تومان دادوستد صورت گرفته است. نمادهای آریاساسول، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، ذوب‌آهن، فرابورس، گروه توسعه مالی مهر‌آیندگان، پتروشیمی‌زاگرس و پتروشیمی‌مارون به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل فرابورس را داشته‌اند. نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل توسعه مسیر برق گیلان، پلیمر آریاساسول، تهیه و توزیع غذای دناآفرین، رایان هم‌افزا، ذوب‌آهن اصفهان، شیرپگاه گیلان و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه بوده‌اند.

چرا بورس دچار افت شد؟

حال برای بسیاری این سؤال مطرح است که چرا بورس دچار افت شده است؟ در همین رابطه محمدابراهیم احمدی؛ کارشناس بازارسرمایه به یک خبرگزاری چنین می‌گوید: در تمام بازارها بعد از هر رشد، اصلاح بازار و ریزش قیمتی اتفاق می‌افتد به ویژه وقتی قیمت‌ها به اعداد رُند می‌رسند. از نیمه مردادماه سال‌جاری اصلاح عمیقی به دلایل مختلفی رخ داد. اولین دلیل این بود که شاخص کل به لحاظ تکنیکال به مقاومت مهمی ‌برخورد کرد، بنابراین اصلاح امری طبیعی بود. دومین علت این بود که بازار به علت تزریق شدید سرمایه مردم به شکلی بسیار هیجانی رشد کرده بود، در نتیجه سهامداران جدیدی که تجربه‌ای در این بازار نداشتند، علم بورس را فرانگرفته بودند و تحت‌تأثیر تبلیغات وارد این بازار شده و سهام خریداری کرده بودند، با دیدن سرخی بازار و ریزش ارزش سهام خود با همان هیجان فروش‌های سنگینی را آغاز کردند. سومین عامل ریزش‌های پیاپی بورس این بود که بازیگران قدرتمند این بازار تصمیم گرفتند فضایی در بازار ایجاد کنند تا بتواند از بازار آشفته نوسان‌گیری نمایند. چهارمین و به عقیده من مهم‌ترین دلیل افت شدید بازار، اراده‌ای بود که برای مهار تورم وجود داشت. فعالان قدیمی ‌بازار بورس به خوبی به یاد دارند که در سال۹۲ یک بار این موضوع در بازارسرمایه طراحی و پیاده شده بود. در سال ۹۲، تصمیم گرفته شد نقدینگی زیادی که در زمان دولت قبل در جامعه تزریق شده بود جمع‌آوری و با این کار تورم مهار شود، به این منظور پول‌های سرگردان در بورس بلوکه شد. در آن سال چند عمل تأثیرگذار برای این منظور طراحی شد. اول اینکه تعدادی از کارشناسان اقتصادی شعار حبابی بودن بورس را سر دادند و متعاقب آن بازیگران قدرتمند بورس در اقدامی‌هماهنگ به فروش‌های سنگین سهام دست زدند که این اقدام باعث شد پس از مدتی افت شدیدی در قیمت‌ها رخ دهد. در یک رالی صعودی همیشه باید خریدار پرقدرت حضور داشته باشد، در حالی که سال ۹۲ حقوقی‌ها به شکل سهمگینی سهام می‌فروختند، در نتیجه توازن عرضه و تقاضا در بازار به هم خورد. حرکت دومی‌که در آن زمان انجام گرفت، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از هفت به ۱۳ سنت در بودجه سال۹۳ بود که تأثیر مستقیمی ‌بر سودآوری شرکت‌های شاخص‌ساز و غول‌پیکر بورس یعنی پتروشیمی‌ها گذاشت و این شرکت‌ها را به صف‌های فروش میلیونی و میلیاردی کشاند که متعاقب آن شاخص کل بیش از پیش ریزشی شد. حرکت سوم و در حقیقت تیر خلاصی که در آن زمان بر پیکر بی‌رمق بورس زده شد و نفس بورس ایران را برید، این بود که سودهای بانکی افزایش یافت. با افزایش نرخ بهره بانکی بورس زمین خورد، پول‌ها از این بازار فراری داده شد و اکثر مردمی‌که وارد بورس شده بودند با زیان‌های سنگینی روبه‌رو شدند که این رخداد تلخ نهایتاً منجر به رکود دو ساله بورس ایران شد.

تکرار ماجرای بورس ۹۲ در سال ۹۹

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه با بیان این مطلب که همان ماجرای بورس۹۲ در سال۹۹ هم اتفاق افتاد، اضافه کرد: شعار حبابی بودن بورس و موضوع گشایش اقتصادی بسیاری از بازیگران بزرگ بورس که سودهای کلان برده بودند را به فروش سهام ترغیب کرد و بدین ترتیب توازن عرضه و تقاضا بهم خورد. گام دوم اقدام به دستوری کردن نرخ محصولات پتروشیمی ‌و فولادی در بورس کالا بود که این اقدام باعث کاهش سودآوری این شرکت‌ها می‌شد اما این کار تاکنون با شکست مواجه شده است. گام سوم نیز اعلام افزایش نرخ بهره بانکی از منابع غیررسمی ‌بود. تمامی ‌این تلاش‌ها در بازار بورس به علاوه ایجاد امکان فروش سهام عدالت و شایعه اجرایی شدن اعمال مالیات بر عایدی در بورس موجب شد که ضربات سختی به بازار وارد شود.  

نظر شما