شناسهٔ خبر: 43558652 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدرسه مجازی مهدویت آغاز به کار کرد

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود از آغاز به کار مدرسه مجازی مهدویت و پویش جشن تکلیف خانگی برای دختران ۹ سال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام محمود متوسل روز دوشنبه در نشست خبری برنامه های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) گفت:  مدرسه مجازی مهدویت برای اقشار مختلف جامعه از امروز مصادف با نهم ربیع آغاز می شود و از طریق پایگاه اطلاع رسانی بنیاد قابل دسترسی است.

وی افزود: هر سال در ایام نیمه شعبان و نهم ربیع الاول اجتماع های مختلفی با حضور اساتید برگزار می شد که امسال به دلیل شیوع کرونا همه برنامه ها به صورت مجازی انجام می شود. متوسل ادامه داد: پویش جشن خانگی برای دختران ۹ سال یکی از برنامه های مجازی این بنیاد است تا بتوانیم میان نماز و عبادت با مهدویت پیوندی ایجاد کنیم و دخترانی که به سن تکلیف می رسند، می توانند با حضور خانواده های خود جشنی برپا، تصویر ۶۰ ثانیه ای از برنامه های خود تهیه کرده و آن را در کانال های بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) در شبکه های مجازی به نشانی چشم به راه به اشتراک بگذارند. 
 

برگزاری مسابقه کتابخوانی
وی همچنین از برگزاری مسابقه کتابخوانی در راستای تعمیق معارف مهدوی سخن گفت و افزود: کتاب نهم ربیع الاول؛ کتاب عهدی دوباره با امام زمان (عج) از سوی این بنیاد منتشر شد و علاقه مندان می توانند این کتاب را از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد بارگذاری کرده و سوالات مسابقه را نیز از همین پایگاه دریافت کنند و تا چهارم آذر مصادف با سالروز میلاد امام حسن عسکری (ع) به سوالات پاسخ دهند. 

نهم ربیع الاول روزی است که پیمان خود را با امام زمان (عج) تجدید می کنیم و بهترین تجدید پیمان، خواندن دعای عهد است. 

به گفته متوسل رونمایی از پرده نقاشی نگارگری شده با عنوان قدرت اسلام از دیگر برنامه های این بنیاد است که این پرده به حوادث قبل و بعد از ظهور اشاره دارد و عنوان پرده نیز برگرفته از سخنان حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است. 

همه مذاهب اسلامی در قیام حضرت مهدی اتفاق نظر دارند
وی در ابتدا به آیه ۵۵ سوره نور اشاره کرد و گفت: وعده الهی که حکومت صالحان در زمین است هنوز محقق نشده و تحقق این آیه برای حکومت صالحان فقط با ظهور امام زمان (عج) ممکن است. روایات بسیاری از پیامبر اکرم (ص) درباره اصل قیام و غیبت حضرت حجت (عج) بیان شده است. 
مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود افزود: روایات پیامبر اعظم (ص) و ائمه معصومین (ع) درباره ظهور در کتاب منتخب الاثر نوشته آیت الله صافی گلپایگانی گردآوری شده و بر اساس حدیثی رسول خدا (ص) فرمود کسی که قیام فرزند مرا انکار کند، به مرگ جاهلی مرده است. 
وی افزود: در منابع اهل سنت، بیشتر نام مهدی (عج) آمده است ولی در منابع شیعی عنوان آن حضرت با کلمه قائم بیان شده. نکته مهم این که همه مذاهب اسلامی در ظهور و قیام مهدی (عج) کاملا اعتراف دارند و بِن باز یکی از بزرگترین مفتیان وهابیت درباره امام زمان (عج) گفته روایات درباره مهدی به قدری زیاد است که اگر کسی بخواهد منکر آنها شود، نشانه جهل به روایات نبوی است. 
متوسل با اشاره به ظهور فرقه های مختلف و ادعای مهدویت در میان اهل سنت گفت: مهدی سودانی که از اهل سنت بود ۱۵۰ سال پیش ادعا کرد امام زمان است و بسیاری از اهل سنت را پیرو خود کرد و هنوز در سودان برخی پیرو او هستند.

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در سال ۱۳۷۹ به پیشنهاد حجت الاسلام محسن قرائتی و با همکاری برخی شخصیت های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم در سال ۱۳۸۰ با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه (به ویژه نسل جوان و فرهیخته) و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس در زمینه مباحث مهدویت و به عنوان پشتوانه علمی و فرهنگی  با کسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم با نام مرکز تخصصی امامت و مهدویت در قم تأسیس و راه اندازی شد.

تربیت نیروی متخصص در زمینه مهدویت
وی یکی از مهمترین اهداف تشکیل بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) را تربیت نیروی متخصص در حوزه مهدویت عنوان کرد و افزود:  این بنیاد از ۲۰ سال پیش تا کنون سه هزار مربی از طلاب و فرهنگیان در سطح کشور آموزش دیده اند تا برنامه های مهدوی را در مدارس، مساجد و دانشگاه ها اجرا کنند.
متوسل افزود: مبارزه با افکار انحرافی یکی دیگر از اهداف تاسیس این بنیاد بوده و از دهه ۷۰ شاهد ظهور افراد منحرف در کشور بودیم که هر روز ادعای ملاقا با امام زمان (عج) را داشتند.
وی با اشاره به پیوند میان اهل سنت و شیعیان در استان های مختلف کشور گفت: ما معتقدیم یکی از محورهای وحدت میان شیعه و اهل سنت موضوع مهدویت است به ویژه با توجه به این که نگاهی به آینده دارد و آرمانی همچون برقراری عدالت و آزادی برای بشریت دارد. 
توسل اضافه کرد: برنامه های متنوعی در استانها داریم و شعبه های استانی این بنیاد در سطح کشور بر اساس تفاهم نامه ها برنامه های مختلفی با هماهنگی سازمان ها و نهادهایی مانند سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما دارند که هر استان با توجه به شرایط بومی، برنامه های مختلفی دارد. 
وی افزود: شورای سیاستگزاری، پشتیبانی و هماهنگی فعالیت های مهدوی در هر استان از دو سال پیش زیر نظر امام جمعه و نیروهای فرهنگی و فعال مهدوی تشکیل شده تا فعالیت های مهدوی را رصد و هدایت کرده و در صورت نیاز پشتیبانی می کند تا از این ظرفیت در سطح کشور به بهترین شکل استفاده شود. 
این کارشناس مذهبی اضافه کرد: مدیر بنیاد در هر استان به عنوان دبیر این شورا فعالیت می کند. این شورا به طور فصلی برگزار می شود و اعضای شورا مسئولان فرهنگی استان مانند صدا وسیما، ارشاد، آموزش و پرورش از چهره های فرهنگی استان هستند. 

فعالیت ستاد هماهنگی فعالیت‌های مهدوی
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره احتمال موازی کاری نهادها و موسسات مهدوی در سطح کشور گفت: جلوگیری از کارهای مردمی و محصور کردن آن به یک بنیاد خاص صحیح نیست و همه هیئت های مذهبی و موسسات می توانند با هدایت و حمایت فعالیت کنند. 
متوسل ادامه داد: ستاد هماهنگی فعالیت های مهدوی در همین راستا در قم تشکیل شده است که زیرنظر حجت الاسلام رحیمیان و تولیت مسجد جمکران است و روسای موسسات بزرگ مهدویت در آنجا حضور پیدا کرده تا تعاملی در فعالیت های مهدوی صورت گیرد. 

موسسه مصاف به عنوان نمونه یکی از موسساتی است که با موضوع مهدویت نیز فعالیت می کند و از دو سال پیش تعاملی در سطح آموزشی بین این بنیاد و موسسه مصاف ایجاد شد به گونه ای که برگزاری کلاس ها به عهده موسسه مصاف بوده و تامین استاد از سوی بنیاد شکل گرفته است. 

 تقویت کانون‌های مهدویت دانشجویی
مدیرعامل بنیاد حضرت مهدی موعود (عج) گفت: تقویت کانون های مهدویت دانشجویی یکی از فعالیت های بنیاد است که ضمن تعامل با وزارت خانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته که منجر به ایجاد و تقویت کانون های مهدویت دانشگاهی بوده که در استان ها نیز تشکیل شده است. 
وی افزود: این بنیاد در برگزاری اردوهای مهدویت نیز فعال است که درمجتمع فرهنگی آموزشی یاوران مهدی در کنار مسجد جمکران برگزار می شود. البته در یک سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا این اردوها متوقف شده است. 
متوسل درباره طرح مهدی یاوران به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح در برخی استان ها برگزار می شود و این بنیاد ضمن سازماندهی افراد علاقه مند به فعالیت در حوزه مهدویت و حوزه های اجتماعی، به گسترش فعالیت های مردمی در این زمینه کمک می کند. 
وی افزود: در استان اصفهان یک گروه فعال مهدی یاوران به افراد نیازمند و ایتام کمک می کنند و ضمن جمع آوری وسایل دست دوم از منازل مردم، اقدام به تعمیر آن وسایل و توزیع میان نیازمندان می کنند. 
این پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: درشرایط کرونایی که رهبر انقلاب روی کمک مومنانه و همدلانه تاکید دارند، شعبه های استانی این بنیاد در این حوزه وارد شدند و به مجموعه های فعال در این زمینه کمک کردند. 

بنیاد مهدی موعود (عج) با ۱۰ دستگاه و سازمان تفاهم نامه همکاری امضا کرده که می توان به تفاهم نامه های امضا شده با وزارت خانه های علوم، ورزش، آموزش و پرورش و بهداشت، سازمان بهزیستی، کمیته امداد، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و سازمان اوقاف اشاره کرد.

متوسل افزود: این تفاهم نامه ها از سه سال پیش به امضا رسیده و این موسسات در برنامه های مختلف با بنیاد تعامل دارند و بنیاد نیز از ظرفیت این سازمان ها برای آموزش و بهره گیری از ظرفیت این سازمان ها در استان های مختلف استفاده می کند.

نظر شما