شناسهٔ خبر: 43556265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عشق پنهان شده در پسِ چهره‌های آفتاب سوخته

مریم بیگی

اگر موضوع انشا در مدرسه ( درآینده می‌خواهی چکاره شوی؟) باشد، قطعا تمامی کودکان رویای پزشک، مهندس، پلیس، خلبان و ... را در سر می‌پرورانند، اما کمتر کودکی به شغل محیطبانی فکر می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، اگر گذری به مناطق حفاظت شده در سطح کشور داشته باشید، چهره آفتاب سوخته محیط بانان توجه شما را به خود جلب کرده است، قشری که ساعت‌ها برای حفاظت از عرصه‌های محیط زیست در مناطق حفاظت شده گشت و گذار می‌کنند، سردی و گرمی هوا در اراده این قشر خللی وارد نمی‌کند، شاید عشق به محیط زیست این کار را باوجود تمام خطرات و سختی‌ها برای آن‌ها شیرین‌ کرده است.

محیط بانان تعصب خاصی برای حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست دارند و با جان و دل با متخلفان و افرادی که قصد تعرض به حیاط وحش را دارند، برخورد می‌کنند، هرساله تعدادی از محیط بانان در این راه دچار آسیب‌های جسمی می‌شوند و یا حتی جان خود را از دست می‌دهند، اما اجازه جولان شکارچیان را نمی‌دهند.

محیط‌بان زمانی که در حوزه استحفاظی مشغول به خدمت است هر لحظه در معرض آسیب‌ها و تهدیدات فراوانی مانند درگیری با شکارچیان مسلح، حمله حیوانات وحشی، مارگزیدگی، سقوط از ارتفاع و ... قرار دارد، سختی‌های کار این قشر در کلام نمی‌گنجد، زیرا برای چشیدن سختی کار آن‌ها باید حداقل یک‌ماه در شرایط کاری آن‌ها قرار بگیرید.

قطعا محیط‌بانی نیز مانند هر شغل دیگری تلخی و شیرینی‌های خاص خود را دارد، اما متاسفانه کمتر کسی به دغدغه‌ها و مشکلات این قشر که نقش مهمی در حفاظت از زیستگاه طبیعی کشور دارند، می‌پردازند.

عشق به محیط‌زیست، محیط بانان را سرپا نگه داشته است

بختیار طاهری فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه محیط‌ بانی برخلاف باور عموم شغلی بسیار طاقت‌فرسا است، اظهار کرد: عده‌ای فکر می‌کنند محیط‌ بانان با حضور در طبیعت از مواهب الهی بهره‌مند هستند و شغل آن‌ها بدون هرگونه دغدغه و نگرانی است، اما شرایط کاری محیط بانان بسیار سخت است و تنها عشق به این کار آن‌ها را سرپا نگه داشته است.

وی با اشاره به کمبود نیروی محیط بان در چارت سازمانی محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، گفت: طبق استاندارد جهانی باید به ازای هر 1000 هکتار یک نیروی محیط بان به‌کارگیری شود، این مسئله در استان به ازای هر ۱۲ هزار هکتار یک نیرو است، کمبود نیروی محیط بان فشار مضاعفی را به نیروها وارد می‌کند و گاهی این نیروها مجبور هستند به مدت یک‌هفته در شیفت کاری خود و به دور از خانواده حاضر باشند.

طاهری با بیان اینکه شرح وظایف جنگل‌بان و محیط بان متفاوت است، خاطرنشان کرد: محیط بانان گستردگی وظایف بیشتری دارند، چهره آفتاب سوخته محیط بانان گویای سختی کار این قشر است، محیط بانان از جان خود برای حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست می‌گذرند، در کشور ۳۵۰۰ محیط بان وجود دارد که از این تعداد حدود ۴ درصد به درجه شهادت رسیدند و ۷ درصد نیز جانباز شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به استخدام نیروی محیط بان، گفت: طبق مجوز استخدامی محیط زیست سالانه ۳۰۰ محیط بان استخدام می‌شوند، این مسئله می‌تواند بخشی از کمبود نیروی حفاظتی را جبران کند.

وی در خصوص مشکلات معیشتی محیط بانان، توضیح داد: سال گذشته اقدمات خوبی در افزایش حقوق این قشر صورت گرفت، اما افزایش چند برابری قیمت‌ها موجب شد این افزایش تاثیر چندانی بر معیشت این افراد نداشته باشد.

طاهری در خصوص حمایت قضایی از محیط‌ بانان، بیان کرد: خوشبختانه لایحه قضایی حمایت از محیط بانان به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید و جهت اجرا ابلاغ شد، همچنین شعبه‌ای برای حل مشکلات قضایی محیط بانان در دادگستری چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی شد، این مسئله ضعف‌های قانونی را در حمایت از محیط بانان تا حدودی حل می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری یادآور شد: همچنین قضات استان با مناطق محافظت شده و سختی‌های کار محیط بانان آشنا شدند.

کمبود نیرو و تجهیزات مهم‌ترین مشکل دغدغه محیط بانان

سیداصغر نوربخش رضایی یکی دیگر از محیط‌بانان چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه کمبود نیروی محیط‌بان و تجهیزات از مهم‌ترین مشکلات محیط بانان در حفاظت از عرضه‌های محیط‌زیست است، گفت: با اعطای مجوز استخدام ۳ هزار نیروی محیط‌ بان در کشور، سالانه حدود ۳۰۰محیط‌ بان در کشور استخدام می‌شوند که این مسئله  اگر تداوم داشته باشد، قطعا بخشی از مشکل کمبود نیرو مرتفع می‌شود.

نوربخش رضایی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تجهیزاتی در اختیار نیروهای محیط‌زیست قرار گرفت، یادآور شد: اما این تجهیزات جوابگوی نیاز نیست، باتوجه به کوهستانی بودن چهارمحال و بختیاری خودروی کمک‌دار و موتورسیکلت‌های کراپ یکی از نیازهای اساسی برای حضور در مناطق حفاظت شده و اطفای حریق کوهستانی است.

وی بیان کرد: با انجام برخی از اقدامات بخشی از مشکلات محیط‌بانان مرتفع شد، اما برخی از مشکلات هم‌چنان پابرجاست.

۵۰ درصد چارت سازمانی مورد نیاز اداره‌کل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری فاقد نیرو است

شهرام احمدی مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چالش‌های حفاظت محیط‌زیست در این استان، اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت حفاظت از محیط‌زیست در این استان باتوجه به همکاری و تعامل بین پرسنل و سایر دستگاه‌ها نسبتا قابل قبول است.

وی با اشاره به کمبود نیروی محیط‌ بان برای حفاظت از عرصه‌های محیط‌زیست، گفت: ۵۰ درصد چارت سازمانی مورد نیاز اداره‌کل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری فاقد نیرو است، با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شد هرساله تعدادی محیط‌بان برای حفاظت از عرصه‌ها استخدام شوند، این موضوع تا حدودی مشکل نیروی انسانی را مرتفع می‌کند.

احمدی با بیان اینکه افزایش سطح حفاظت از محیط‌زیست وابسته به بودجه و امکانات است، تاکید کرد: تغییرات طبیعی مانند خشکسالی و تغییر اقلیم به محیط‌زیست آسیب‌هایی را وارد می‌کند، هرچه تکنولوژی پیشرفت می‌کند مشکلات زیست‌محیطی نیز بالتبع آن نیز افزایش پیدا می‌کند، بنابراین باید با فناوری‌های نوین از این آسیب‌ها پیشگیری کنیم.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان ضریب حفاظتی عرصه‌های محیط‌زیست را افزایش دهیم، همچنین با افزایش نیرو و امکانات روند حفاظت از محیط‌زیست را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه با مشارکت جوامع محلی در چهارمحال  و بختیاری کمترین میزان آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس رخ داد، تاکید کرد: خودرو و تجهیزات اطفای حریق در اطفای سریع حریق موثر است، امسال تصمیات خوبی برای تامین تجهیزات خودرویی و وسایل اطفای حریق گرفته شد.

احمدی افزود: یکسری وسایل ساده اطفای حریق توسط ارگان‌ها و مدیریت بحران تهیه شد، مقرر شد این وسایل در اختیار دهیاری‌ها و جوامع محلی قرار بگیرد تا در صورت بروز حریق، این افراد  تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی عملیات اطفای حریق را آغاز کنند.

مدیرکل محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مکاتبات لازم برای تامین خودروی کمک‌دار ، موتورسیکلت و ... برای نیروهای محیط‌بان صورت گرفته است، عنوان کرد: این مسئله از طریق اموال تملیکی ضبط شده از متخلفان نیز قابل پیگیری و تامین  است.

انتهای پیام

نظر شما