شناسهٔ خبر: 43334320 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

بورس‌درمانی دولت با وعده عرضه داراسوم!

صاحب‌خبر -

بورس‌درمانی دولت با وعده عرضه داراسوم!

گروه بانک، بیمه، بورس- داراسوم؛ جدیدترین وعده دولت برای سهامداران بورس. بازارسرمایه روزهای پُرالتهابی را می‌گذراند. روزهایی که از رونق قبلی بازار خبری نیست و در عوض آن بازارهای موازی همچون طلا و ارز سکان هدایت نقدینگی ایران را به دست گرفته‌اند. سکه تمام بهارآزادی از مرز 16 میلیون تومان رد شده، دلار نیز از مرز 30 هزار تومان فراتر رفته و در این بین دولت نیز کار خاصی انجام نمی‌دهد! در حالی که بانک‌مرکزی ایران سال‌هاست سکه‌ای ضرب نکرده و می‌تواند با ضرب سکه آبی بر آتش سکه بریزد زیرا کمبود عرضه باعث افزایش قیمت است و وقتی سکه‌ای برای عرضه نباشد، قیمت آن روزبه‌روز بالاتر می‌رود و اگر صد سلطان سکه نیز دستگیر شوند فایده‌ای ندارد! دلار نیز به‌‌رغم تمامی ‌وعده‌ها همچنان در حال رکوردشکنی است در حالی که در روزهای سبز بازارسرمایه نه خبری از افزایش شدید قیمت دلار بود و نه سکه. دولت اما با دعوت از مردم برای حضور در بورس، نقدینگی را به این بازار کشاند و اکنون نیز قفلی سنگین به این بازار زده است! مسأله‌ای که از دید نمایندگان مجلس نیز پنهان نمانده و آنان نیز دولت را به دستکاری در بورس متهم کرده‌اند. به‌رغم تکذیبات دولت اما وضعیت فعلی بازارسرمایه به خوبی نشان از حال و اوضاع این بازار می‌دهد. حال دولت در نظر دارد تا با وعده داراسوم به اوضاع بورس سروسامانی بدهد؛ این در حالی است که دولت در عرضه دارادوم کاملاً رفوزه شد و اعتماد سرمایه‌داران نیز به قدری کاهش یافت که شاخص بورس در اکثر اوقات به رنگ قرمز درآمده است.

باقیمانده سهام دولت در 3 بانک در قالب داراسوم عرضه می‌شود

در همین رابطه، عباس معمارنژاد؛ معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق داراسوم به مردم ارائه می‌شود. وی در مورد اینکه آیا قرار است باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب صندوق داراسوم به مردم عرضه شود، گفت: بله همین‌طور است. باقیمانده سهام دولت در این بانک‌ها در قالب صندوق داراسوم ارائه می‌شود و اکنون این طرح در مرحله اخذ مصوبه دولت است که بعد از مصوبه دولت چگونگی ارائه این سهام مشخص می‌شود. معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اینکه ارزش باقیمانده سهام دولت در سه بانک چقدر است، گفت: به قیمت امروز بورس ارزش این سهام 24 هزار میلیارد تومان است که قرار است در قالب داراسوم و از طریق بورس اوراق بهادار تهران به مردم ارائه شود.

عرضه 20 درصد سهام دولت در 3 بانک

گفتنی است؛ در راستای واگذاری تصدی‌های دولت به مردم و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل44 سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات از طریق سهام‌عدالت به مردم واگذار شده بود و هنوز سهم دولت در هر یک از این بانک‌ها حدود 20 درصد باقی ‌مانده بود که مقرر شده بود دولت باقیمانده این سهام را به مردم ارائه کند، اما با وجود اینکه باقیمانده این سهام در قالب صندوق قابل معامله بورسی (ETF) یا همان دارا یکم در سال‌جاری ارائه شد، اما همه این سهام دولت به فروش نرسید و از حدود 20 هزار میلیارد تومان ارزش سهام دولت حدود 6700 میلیارد تومان به مردم ارائه شد و باقیمانده سهام دولت ماند. اکنون دولت می‌خواهد باقیمانده سهام خود را در این بانک به حدود 24 هزار میلیارد رسیده را در قالب صندوق دارا سوم و از طریق بورس به مردم ارائه کند. 

 

 

نظر شما