شناسهٔ خبر: 43243792 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

چتر مهربانی روی سر اتباع خارجی| وقتی کمک‌های مؤمنانه به افغانستانی‌ها هم می‌رسد

این روزها کمک‌های مؤمنانه حتی به اتباع خارجی هم می‌رسد؛ در سرخه، موج مهربانی مردم در لبیک به ندای رهبرشان به افغانستانی‌ها هم رسیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس سمنان- گروه اجتماعی: وحدت و همدلی مردم همیشه در صحنه کشورمان همواره زبانزد بوده و امسال هم با شیوع ویروس کرونا، بار دیگر آحاد مردم، خیران و مسؤولان به میدان آمدند تا کمکی هر چند کوچک به هم نوعانشان کرده باشند.

با ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، رزمایش «همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه» با بسیج عمومی همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و عزم راسخ مردم در سراسر ایران اسلامی آغاز شد و شهروندان استان سمنان نیز در این عرصه ورود خوبی داشتند.

رزمایش مواسات اما در شهرستان سرخه، با تلاش وافر مسؤولان امر و مشارکت مردم و خیران، جلوه‌های نابی را رقم زد که هرگز از یادها نمی‌رود.

در همین زمینه و به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر که مرحله سوم رزمایش «همدلی، مواسات و کمک مؤمنانه» اجرا می‌شود، گفت‌وگویی با سرهنگ «مرتضی عبداللهی»، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان سرخه و دبیر رزمایش ترتیب داده‌ایم که از نظر می‌گذرانید.

مردم از هیچ حمایتی دریغ نداشتند

فارس: با سلام و سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. رزمایش کمک مؤمنانه از مدت‌ها پیش در استان سمنان اجرایی شده است. درباره روند اجرای این رزمایش در شهرستان سرخه توضیحی بفرمایید.

عبداللهی: با سلام و تشکر از تلاش‌های شما. ما در مرحله‌های اول و دوم رزمایش مواسات از همراهی حجت‌الاسلام مصطفی فاطمی‌بصیر امام جمعه سرخه و رئیس ستاد رزمایش مواسات و علی‌محمد مؤیدی‌زاده، فرماندار سرخه و جانشین ستاد رزمایش و همه خیران و مردم برخوردار بوده‌ایم.

مسؤولان و مردم در این مدت از هیچ حمایتی دریغ نداشته و پابه‌پای ما در این مسیر مؤمنانه قدم برداشتند تا بتوانیم حماسه کم‌نظیری را در شهرستان سرخه رقم بزنیم.

از زمان شروع رزمایش مواسات به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سطح کشور و در شهرستان سرخه، این کمک‌ها اجرایی شده و همچنان ادامه داشته و تعطیل نشده است.

کمک‌های مؤمنانه همچنان ادامه دارد

فارس: مرحله اول با قدرت بیشتری پیگیری شد و به مرحله دوم رسید. آخرین مرحله گویا این روزها اجرایی می‌شود. فرایند جمع‌آوری و توزیع کمک‌ها را تشریح می‌فرمایید؟

عبداللهی: بعد از اتمام مرحله اول، همچنان کمک‌های مؤمنانه ادامه داشته و در شب میلاد امام رضا (ع)، ۸۸ بسته معیشتی بین نیازمندان و افراد آسیب‌دیده در سرخه توزیع شد.

همچنین یک هفته بعد از آن، قریب به ۶۰۰ بسته پروتئینی که ارزش هر بسته حدود یک میلیون ریال بود، بین مردم سرخه توزیع شد.

در ایام عید قربان نیز با هم‌افزایی همه مردم، خیران و دستگاه‌های اجرایی، قریب به ۶۹ رأس دام زنده با رعایت تمام اصول بهداشتی ذبح و بین افراد شناسایی‌شده در دبیرخانه ستاد رزمایش مواسات توزیع شد.

در این مرحله نیز قریب به ۴۰۰ بسته معیشتی با ارزش ریالی متوسط هر بسته ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال با همراهی مردم همیشه در صحنه، خیران و دستگاه‌های اجرایی و دولتی آماده و در سطوح شهری و روستایی تا عید غدیر توزیع شد.

هیئات مذهبی و خیران پای کار آمدند

فارس: توزیع غذای گرم هم انجام شد؟

عبداللهی: بله. در ادامه هم‌زمان با دهه ولایت، هدف‌گذاری مهمی با کمک هیئات مذهبی، مردم و خیران صورت گرفت و بالغ بر 10 هزار پرس غذای گرم با عنوان «اطعام غدیریه» پیش‌بینی شده بود که در روز عید غدیر توزیع شد.

این اقدام به‌عنوان فاز اول رزمایش مواسات در مرحله دوم اجرای رزمایش به مرحله عملیاتی رسید و با هدف اجرای فازهای بعدی رزمایش، با همکاری اعضای ستاد و برگزاری جلسات متعدد، برنامه‌ریزی و توجیهات لازم صورت گرفت.

همچنین هیئات مذهبی و خیران پای کار آمدند تا در این امر خیرخواهانه در فاز دوم که در ماه محرم و فاز سوم از مرحله دوم رزمایش که در دهه آخر صفر اجرایی می‌شود، ما را یاری دهند تا بتوانیم به احسن وجه، رزمایش مواسات را در شهرستان سرخه پیش ببریم.

مردم با امنیت و آرامش خاطر به میدان آمدند

فارس: رزمایش مواسات در شهرستان سرخه با کیفیت خوبی برگزار شد. مهم‌ترین عامل موفقیت در اجرای این طرح را در چه می‌دانید؟

عبداللهی: یکی از عوامل موفقیت رزمایش مواسات در شهرستان سرخه در گام اول، همدلی و وحدتی بود که ذیل تدابیر امام جمعه و همکاری و همراهی فرماندار شهرستان بین تمام دستگاه‌های اجرایی به وجود آمد.

همین همدلی و وحدت باعث شد تا مردم نیز با امنیت و آرامش خاطر پای کار بیایند و ما را همراهی کنند تا بتوانیم به نحو شایسته خدمات لازم را به خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده از کرونا و سایر نیازمندان شهرستان ارائه کنیم.

در بحث ضدعفونی برای مقابله با کرونا ه فقط بسیج و سپاه در میدان نبودند. در شهرستان سرخه همه کارها جمعی انجام شد و سعی کردیم همین همدلی که در رزمایش مواسات به وجود آمد، را در سایر بخش‌ها نیز داشته باشیم.

ذیل ستاد مبارزه با کرونا در شهرستان سرخه که به ریاست فرماندار این شهرستان برگزار می‌شود، جلسات متعددی تشکیل شد.

مرکز بهداشت، شهرداری و در کنار آن‌ها، سپاه و بسیج نیز پای کار بوده و سعی کرده‌اند تا از تمام ظرفیت‌های خویش استفاده کنند و جا دارد از بسیجیانی که واقعاً گمنام هستند، قدردانی کنم.

روایت بسیجیانی که واقعاً گمنام هستند

فارس: حضور نیروهای مردمی، گروه‌های جهادی و بسیجیان را در رزمایش کمک مؤمنانه چطور ارزیابی می‌کنید؟

عبداللهی: ما بسیجیانی داریم که داوطلبانه برای ضدعفونی منازل بیماران کرونایی حضور پیدا می‌کنند و این شاید هیچ جایی ثبت و ضبط نشده است و اینجا برای اولین بار به آن اشاره می‌کنم و از آن‌ها سپاسگزارم.

با این همدلی و تقسیم کار در بحث مقابله با خود ویروس کرونا نیز سعی کردیم نقشی که مسؤولان ستاد مقابله با کرونا برای ما پیش‌بینی می‌کنند و بیش از آن را، به احسن وجه انجام دهیم.

برخورداری اتباع از کمک‌های مؤمنانه

فارس: یکی از اقدامات خوبی که در رزمایش کمک مؤمنانه انجام شد، این بود که حتی اتباع خارجی نیازمند هم مورد توجه قرار گرفتند. در این‌باره بیشتر توضیح می‌فرمایید؟

عبداللهی: یکی از خصوصیات بارز رزمایش مواسات در شهرستان سرخه این بود که تمام افراد ساکن در شهرستان با هر قومیت و مذهب و حتی ملیتی در این رزمایش هدف‌گذاری شدند و جامعه هدف ما بودند.

هر کسی که از ویروس کرونا آسیب‌دیده بود یا حتی در این شرایط زندگی برایش سخت شده بود، مورد حمایت قرار گرفت.

یکی از این قشرها، اتباع افغانستانی بودند که در شهرستان سرخه و در کنار ما زندگی می‌کنند و در طول سال خدمات بسیار خوبی را به مردم شهرستان ارائه می‌دهند.

اتباع نیز با توجه به فصلی بودن شغلشان از این ویروس آسیب جدی دیده بودند و در گام اول سرپل‌های آن‌ها شناسایی و با کمک خودشان، نیازمندان و آسیب‌دیدگان آن‌ها شناسایی شدند.

تلاش بر این شد تا نیازمندان و آسیب‌دیدگان این قشر را نیز در جامعه هدف خویش داشته باشیم و در مرحله اول بسته کمک‌های معیشتی به آن‌ها اهدا شد.

البته آن‌ها جزو جامعه هدف ما در مرحله دوم نیز قرار داشتند که کمک‌های شایانی به آن‌ها شد.

ایجاد بانک اطلاعاتی از جامعه هدف نیازمندان

فارس: به‌عنوان اقدامی ارزنده و ابتکاری، بانکی اطلاعاتی از جامعه هدف نیازمندان نیز در سرخه فراهم شد. این اقدام چقدر در ساماندهی کمک‌ها تأثیر داشت؟

عبداللهی: در شهرستان سرخه مانند سایر شهرستان‌های کشور، رزمایش مواسات به فرمان مقام معظم رهبری به‌طور جدی پیگیری شد و ستاد رزمایش در نخستین گام به ریاست امام جمعه، جانشینی فرماندار و دبیری سپاه شهرستان شکل گرفت.

اولین اتفاقی که توسط ستاد رزمایش در شهرستان رقم خورد، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و کامل از کسانی بود که از این ویروس منحوس آسیب‌دیده بودند یا آسیب‌دیدگانی که شرایط زندگی برای آن‌ها سخت‌تر شده بود.

ایجاد این بانک اطلاعاتی یکی از عوامل موفقیت ما در این راستا محسوب می‌شود و این بانک به ما کمک کرد تا کمک‌های جمع‌آوری‌شده را به‌طور صحیح و درست بین افراد توزیع کنیم.

فارس: بخش خصوصی فعال در تولید، صنعت و اشتغال چقدر یاریگر دست‌اندرکاران رزمایش بود؟

عبداللهی: اقدام موفق دیگری که در سطح شهرستان شکل گرفت، بحث همدلی بین همه ارکان ستاد رزمایش بود. رکن اصلی این ستاد رزمایش در شهرستان سرخه، مردم بودند و هر کس به میزان بضاعت خود سعی داشت تا در این مواسات سهمی داشته باشد؛ البته با محوریت مساجد، پایگاه‌های مقاومت و ائمه جمعه و جماعات کمک‌ها ساماندهی شد.

بخش دیگر کمک‌ها مربوط به کمک‌های مؤسسات، سازمان‌های مردم‌نهاد، کارخانجات و دستگاه‌های سطح شهرستان بود که به‌طور شایانی پای کار آمدند و توانستیم در سطح شهرستان علی‌رغم جمعیت کم آن که بالغ بر ۱۶ هزار نفر می‌شود، کمک‌ها را در مرحله اول بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع کنیم.

رزمایش تعطیل نشد

فارس: مرحله سوم رزمایش در دهه آخر صفر اجرایی می‌شود. تفاوت خاصی به مراحل قبل دارد؟

عبداللهی: رزمایش مواسات در شهرستان سرخه در تمام این مدت تعطیل نشد و بعد از مرحله دوم نیز سعی ما بر این بود تا در مناسبات و مراسم گوناگون ملی و مذهبی به هر نحوی در حد توان خویش، شادی را به دل آسیب‌دیدگان از ویروس منحوس کرونا بیاوریم.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، رزمایش مواسات در مرحله دوم شدت و قدرت بیشتری گرفت و در عید قربان تا غدیر سهم بیش‌تری از قربانی‌ها انجام و بالغ بر ۷۰ رأس گوسفند و دام سنگین در شهرستان قربانی شد.

در مرحله دوم رزمایش نیز بالغ بر ۴۰۰ بسته معیشتی به ارزش هر بسته سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در شهر و روستاهای سرخه توزیع شد.

همچنین در اطعام غدیریه نیز بالغ بر ۱۰ هزار پرس غذای گرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط در شهرستان طبخ و توزیع شد.

فارس: و سخن پایانی...

عبداللهی: ضمن قدردانی از تمام مردم شهرستان سرخه که هر یک به سهم خود در این رزمایش مؤمنانه شرکت کردند، از نقش بی‌بدیل مردم که از ابتدای انقلاب تمام تلاش خود را برای حفظ دستاوردهای آن انجام داده‌اند، تشکر و قدردانی می‌کنم.

امیدواریم بتوانیم در فازهای بعدی رزمایش نیز موفق باشیم و از تلاش‌های خبرگزاری فارس هم برای نمایش این صحنه‌ها سپاسگزاریم.

انتهای پیام/۷۴۰۰۲/م/و

نظر شما