شناسهٔ خبر: 43002886 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه: سیاست آمریکا در قبال ایران نقض تعهدات بین‌المللی است

تهران – ایرنا – "ولید المعلم" وزیر امورخارجه سوریه و معاون نخست وزیر این کشور بامداد یکشنبه تأکید کرد: سیاست آمریکا در قبال ایران، نشان دهنده بی‌توجهی واشنگتن به قوانین بین‌المللی و عدم پایبندی به تعهداتش در توافق‌نامه‌های جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا؛ المعلم در سخنرانی مجازی خود در هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل همچنین محاصره اقتصادی ظالمانه آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا را محکوم و بر ضرورت احترام به حاکمیت و عدم دخالت واشنگتن در امور داخلی این کشورها تأکید کرد.

وی از تمدید تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا علیه سوریه به شدت انتقاد کرد.

وزیر امورخارجه سوریه افزود: برنامه‌های سیاسی همچنان بر برنامه‌های بشردوستانه ارجحیت دارد به طوریکه در سایه همه‌گیری ویروس کرونا نه تنها تحریم‌های یکجانبه علیه ملت سوریه و برخی ملت‌های دیگر لغو نمی‌شود، بلکه به بهانه‌های واهی و قانون موسوم به "سزار" شاهد تمدید این اقدامات برای اعمال فشار بر ملت سوریه  هستیم.

المعلم گفت که این اقدامات برای در تنگنا قرار دادن سوری‌های صورت گرفته است.

بر اساس این قانون، علیه افراد و نهادهای مرتبط با درگیری‌ها در سوریه تحریم‌های اضافی و محدودیت‌های مالی اعمال خواهد شد. همچنین افراد و سازمان‌های خارجی حامی پیمانکارانی که به نمایندگی از سوریه و کشورهای دوست در این کشور فعالیت می‌کنند، ممکن است مورد تحریم‌ قرار گیرند.

این تحریم‌ها علیه کسانی که در تولید نفت به سوریه کمک می‌کنند و یا نیازهای جنگی و فنی نیروهای این کشور علیه تروریست‌ها را تامین می‌کنند و به صورت عمدی به آنها خدمات و اطلاعات ارائه می‌دهند، اعمال خواهد شد.

المعلم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تروریسم همچنان خطر دائمی برای ثبات و شکوفایی در جهان است آن را یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای صلح و امنیت جهان دانست.

وی اضافه کرد: برخی کشورها از پدیده تروریسم برای تحقق اهداف خود سرمایه‌گذاری می‌کنند که در راس آن دولت ترکیه قرار دارد.

المعلم گفت: ترکیه یکی از حامیان اصلی تروریسم در سوریه است و حضور نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای در خاک سوریه اشغالگری است و دمشق برای بیرون راندن اشغالگران در چارچوب قوانین بین‌المللی از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد.

وزیر امورخارجه سوریه به اهداف تشکیل سازمان ملل متحد پرداخت و یاد آور شد که این سازمان پس از جنگ جهانی دوم بر مبنای یک توافق جهانی که محور و پایه آن حفظ صلح و ثبات بین المللی، تقویت روابط دوستانه میان ملت‌ها بر اساس احترام به اصل برابری و مساوات، حق ملت‌ها در تعیین سرنوشت خود و عدم تهدید و استفاده از زوری، تاسیس شد.

وی افزود: امروزه این مبانی و ارزش‌ها بر روابط بین‌الملل حاکم نیست و این مفاهیم به شعارهایی برای بهره‌برداری سیاسی و رسانه‌ای تبدیل شده است.

وزیر امورخارجه سوریه خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم باخودمان روراست باشیم، پاسخ به این سئوال واضح است، چرا که ما هر روز بیشتر و بیشتر از مبانی و ارزش‌های بنیادینی که سازمان ملل متحد بر اساس آن شکل گرفته است و نیز از قوانین و مقررات بین‌المللی دورتر می‌شویم.

المعلم گفت: دلیل دورشدن از مبانی سازمان ملل متحد آن است که برخی دولت‌ها به صورت غیرقانونی برنامه‌ها و اهداف خاص خود را بر کشورهای دیگر تحمیل کرده و از این سازمان به عنوان ابزاری برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند.

وزیر امورخارجه سوریه تصریح کرد: واقعیت‌های کنونی بیانگر آینده‌ای نیست که انتظار آن را داریم، همچنان که انعکاس دهنده آن سازمان مللی نیست که آن را دنبال می‌کنیم، چرا که ما به دنبال آینده‌ای امن و به دور از تروریسم، اشغالگری و تحریم‌های غیر انسانی هستیم.

وی ادامه داد: ما خواهان آینده‌ای هستیم که قانون بین‌الملل، گفت‌وگو و تفاهم میان ملت‌های جهان حکمفرما باشد، ما خواهان سازمان مللی هستیم که به منشور، مبانی و اهداف آن متعهد باشد و در برابر جنگ‌ها و جنگ طلبان بایستد، سازمان مللی که حامی اعضای خود باشد و از هر گونه سیاست زدگی خودداری کند و مقابل دخالت‌های غیر قانونی و تلاش برخی کشورها برای تجزیه کشورها و جوامع دیگر بایستد.

المعلم در مورد راه‌حل سیاسی بحران سوریه گفت که دمشق هیچ وقت از روند سیاسی روی گردان نبوده است.

وی افزود: ما در گفت‌وگوهای ژنو، رایزنی‌ها در مسکو و مذاکرات آستانه در قزاقستان حضور داشتیم و در خصوص نتایج گفت‌وگوی ملی سوری که در شهر سوچی روسیه برگزار شد و حاصل آن تشکیل کمیته‌ای برای بررسی قانون اساسی سوریه بود، تعامل مثبتی داشتیم.

المعلم تنها راه موفقیت کمیته تدوین قانون اساسی سوریه را عدم دخالت خارجی در آن دانست و افزود: این مسأله بدین معنی است که تمام روند سیاسی سوریه باید با رهبری و حاکمیت سوریه انجام شود و تعیین سرنوشت سوریه تنها توسط ملت آن رقم بخورد.

وزیر امورخارجه سوریه در خصوص جولان اشغالی هم گفت: رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ به نقض هدفمند حقوق بشر، تبعیض نژاد پرستی، بازداشت خودسرانه، چپاول منابع طبیعی در جولان اشغالی سوریه ادامه می‌دهد.

وی افزود: تل‌آویو در سال‌های گذشته از تروریست‌ها علیه سوریه حمایت کرده است.

المعلم گفت: با وجود شرایط دشواری که سوریه با آن رو به رو است، اما جولان همچنان بخشی از خاک سوریه باقی خواهد ماند و دمشق برای بازگرداند کامل آن به مرزهای سال ۱۹۶۷ خواهد جنگید.

وی در پایان بر موضع اصولی دمشق در حمایت از حق مردم فلسطین در تشکیل کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس شریف در مرزهای سال ۱۹۶۷ و تضمین حق بازگشت آوارگان به کشورشان براساس قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد تأکید کرد و رژیم صهیونیستی را مسؤول پیامدهای ادامه این جنایت‌ها دانست که مغایر با قطعنامه‌ها و قوانین بین‌المللی است.

هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه در سایه شیوع ویروس مرگبار کرونا به صورت مجازی و از طریق ویدیو کنفرانس آغاز شد و قرار است تا سه‌شنبه ۲۹ سپتامبر(۸ مهر) به استثنای یکشنبه و دوشنبه با سخنرانی رهبران ۱۹۳ کشور عضو این سازمان ادامه یابد.

نظر شما