شناسهٔ خبر: 42789969 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری صورت گرفت؛

افتتاح مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه خوارزمی

مرکز رشد و فناوری دانشگاه خوارزمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه خوارزمی، در این آیین دکتر ستاری با اشاره به توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری با راه‌اندازی این مرکز رشد اظهار داشت: دانشگاه خوارزمی به عنوان یکی از دانشگاه‌های مهم و اثرمند در خلق ایده‌های نوآورانه اکنون بستری را برای توسعه کسب‌وکارهای نوپا فراهم کرد و با توافق های صورت گرفته برای راه‌اندازی کارخانه نوآوری البرز بر ظرفیت زیست‌بوم نوآوری این استان که قطب فناوری‌های زیستی به شمار می‌رود افزوده می‌شود.
وی با بیان این‌که قطب‌های بزرگ دارویی و زیست فناوری مستقر در استان البرز، ظرفیت خوبی برای تعامل با دانشگاه‌ها و خلق ثروت از ایده‌های نو دارند، افزود: دانشگاه خوارزمی می‌تواند بر اساس مزیت های استان مانند زیست فناوری، گام های مهمی در توسعه فناوری‌ها و اقتصاد دانش‌بنیان بردارد.
دکترستاری، ایجاد فرهنگ کارآفرینی در میان دانشگاهیان، کسب درآمد دانشگاه از محل فروش پتنت و ارتباط با صنعت را از ضرورت‌های رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اگر اراده کافی برای توسعه زیست بوم نوآوری و فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد قطعاً شاهد خلق ارزش افزوده از ایده‌های جوانان مستعد و خلاق دانشگاهی خواهیم بود.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، حرکت دانشگاه‌ها را در مسیر نوآوری و کارآفرینی یک ضرورت برای ارزش نهادن به ایده‌های نوآور دانست و افزود: برای اینکه یک جوان بعد از سال‌ها تحصیل بتواند جایگاه خود را در اقتصاد کشور بیابد و در حل مشکلات جامعه اثرمند و کارآمد باشد، نیازمند تحولی جدی در نگرش به جوان و ایده‌های خلاقانه او است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که دانشگاه‌های فناور و نوآور مانند دانشگاه خوارزمی، از ظرفیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی برخوردار است، ادامه داد: محصول حاصل نقش آفرینی بخش خصوصی است و برای تولید محصول کارآمد باید بخش خصوصی روی پژوهش‌ها سرمایه‌گذاری کند و پژوهشی که تماماً توسط دولت حمایت شود کارآمد نخواهد بود.
دکترحبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی نیز با بیان اینکه یکی از لایه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی بود، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب تا امروز لایه‌های مختلفی از انقلاب فرهنگی را پشت سر گذاشته ایم و حرکتی که تحت عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سال‌های گذشته آغاز شد در واقع یک انقلاب فرهنگی است که پاسخگویی به نیاز‌های جامعه را در سطوح مختلف علمی و فنی بر عهده دارد.
دکتر حبیبی افزود: دانشگاه خوارزمی دانشگاهی است که ۲۰ سال با چالش تغییر نام مواجه بوده است ما از ابتدای انقلاب پذیرفتیم که در دو سایت کرج و تهران فعالیت انجام دهیم. حرکت دانشگاه در جهت دانشگاه کارآفرین حرکتی است که نیازمند تغییر فرهنگ، فکر، روش و عادات علمی است.
رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: این دانشگاه ۱۵ دانشکده، ۱۲ مرکز پژوهشی، ۳ مؤسسه تحقیقاتی، ۱۲ هزار دانشجو، ۵۱۰ عضو هیأت علمی و بیش از ۷۰۰ کارمند و سه قطب علمی دارد و ظرفیت پژوهشی این دانشگاه طوری بوده که در پنج سال گذشته تاکنون توانسته است تعداد مقالات خود را به طور سالانه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد.
دکتر حبیبی عنوان کرد: تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی در سال ۹۸ در دانشگاه خوارزمی انجام شد و دانشگاه خوارزمی طرح ملی بیست بیست را برای مهارت آموزی دانشجویان طراحی کرده است که با حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قابلیت اجرا در دانشگاه های سراسر کشور را دارد.
وی در خصوص اقدامات دانشگاه در حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم وچهارم گفت: دانشگاه خوارزمی جزو دانشگاه های برتر کشور در رصد اشتغال فارغ التحصیلان است و بر اساس رصد انجام شده، میزان کارافرینی فارغ التحصیلان از۹ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۱۳ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید که حاکی از موثر بودن اقدامات انجام شده در دانشگاه در راستای توسعه کارآفرینی و مهارت آموزی دانشجویان است.
رئیس دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در پنج سال گذشته تعداد مقالات دانشگاه رو به پیشرفت بوده است و تا پایان سال ۱۵ الی ۲۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد همچنین اشتغال پذیری دانشجویان این دانشگاه خوب بوده است به طوری که امسال ۵ درصد در این زمینه رشد داشته ایم.
در ادامه دکتر سید حسین حسینی لواسانی مدیر مرکز رشد دانشگاه خوارزمی اظهار داشت: هدف ما تحول دانشگاه به یک مجموعه منسجم با مشارکت حداکثری اساتید، دانشجویان و کارمندان است.
وی ادامه داد: مرکز نوآوری دانشگاه خوارزمی پل ارتباطی شبکه نوآوری تهران و البرز است و ما برنامه ریزی کرده ایم مرکز نوآوری البرز و تهران را به یکدیگر متصل کنیم و شبکه ارتباطی بین این دو مجموعه شکل گیرد همچنین سامانه ای برای معرفی تمام محصولات ایجاد شده است.
مدیر مرکز رشد در پایان عنوان کرد: مرکز رشد دانشگاه خوارزمی شامل ۱۴ فضای مخصوص شرکت‌های دانش پایه و صنایع خلاق ۱۰ زیج و ۱۲ میز هسته و میز‌های آتلیه برای کار استارتاپی به همراه یک کتابخانه تخصصی، یک پشت بام سبز (کافه نوآوری) و ۸ میز ‏گپ و کار، سالن نشست تخصصی و فضا‌های تفریحی برای فعالان در حوزه‌های مدیریت هوشمند شهری، زنجیره بلوکی، اینترنت اشیاء، بورس، صنایع خلاق می باشد که در اختیار کاربران قرار گرفته است واینترنت پرسرعت فضا‌های مناسب، وجود مربیان کارآفرین توانمند و خانواده فناور خوارزمی از مزیت‌های این مجموعه به شمار می رود.
س.س ۵۱/ ر.ب ۴۵

نظر شما