شناسهٔ خبر: 42708238 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد

سیر نزولی استفاده از «ماسک» و افزایش مبتلایان «کرونا» در کشور

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به سیر نزولی استفاده از ماسک و رعایت پروتکلهای بهداشتی ضد کرونا در کشور، هشدار داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیما سادات لاری، گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاثیر مستقیمی بر شدت شیوع بیماری کووید۱۹ دارد. نقش استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده در انتقال ویروس کرونا همواره مورد تاکید مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان در سراسر جهان بوده است. وی افزود: براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته میزان استفاده از ماسک در کشورمان دارای سیر نزولی بوده و همزمان با این روند کاهشی شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری روزانه در اغلب استان‌های کشور هستیم. وی گفت: براساس آخرین اطلاعات در هفته گذشته میزان استفاده از ماسک توسط مردم کشور در اماکن عمومی ۵۹.۱۲ درصد بوده است که با کمال تاسف شاهد کاهش ۱۶.۴۵ درصدی میزان استفاده نسبت به هفته ماقبل آن بودیم. همچنین میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۶۴.۲ درصد گزارش شده است که نسبت به هفته ماقبل کاهش ۸. ۳ درصدی را نشان می‌دهد. لاری خاطرنشان کرد: براساس آخرین گزارشات واصله میزان استفاده از ماسک توسط شاغلین صنوف و صنایع ۶۳. ۲۵ درصد و توسط کامندان ادارات و بانک‌ها ۸۲. ۱۶ درصد است که متاسفانه بازهم شاهد روند کاهشی محسوس در میزان استفاده از ماسک در این گروه‌ها هستیم. سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشورمان در هفته گذشته به پایین ترین میزان خود ظرف ۶ هفته قبل از آن رسیده است. نباید فراموش کنیم وضعیت فعلی بیماری در کشور بازخورد نوع رفتار ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک طی هفته‌های گذشته بوده است و بدون شک عادی انگاری شرایط مهم‌ترین عامل بروز خیز مجدد بیماری در کشور است. مطمئنا ویروس کرونا ماه‌ها با ما خواهد بود و باید سبک زندگی خود را با حضور آن تغییر دهیم‌. اگر کشوری عملکر موثرتری داشته است این موفقیت مرهون همکاری مردم کشورش در رعایت نکات بهداشتی است. امیدواریم با همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک شاهد کنترل ویروس و کاهش موارد ابتلا و بستری روزانه در کشور باشیم. 
۱۶۶ فوتی کرونا در ۲۴ ساعت 
سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۸۴۵ مورد ابتلا و ۱۶۶ فوتی ناشی از کووید-۱۹ در یک شبانه روز خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از روز 28 شهریور تا روز ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۸۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۴۹ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴۱۹ هزار و ۴۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۶۶ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۱۱۸ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تا روز ۲۹ شهریور، ۳۵۷ هزار و ۶۳۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۳۸۹۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به اذعان وی، تا روز ۲۹ شهریور، سه میلیون و ۷۱۹ هزار و ۲۱۰ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است. لاری در توضیح استانهای در وضعیت قرمز کرونا گفت: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استانهای تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. وی درباره استانهای در شرایط هشدار نیز گفت: همچنین استانهای آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند. 
خطر ۶۰۰ تایی شدن مرگ و میر روزانه
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت: متاسفانه موج سوم کروناشروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. به گزارش ایسنا، دکتر پیام طبرسی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته، عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است. وی با انتقاد از تکرار اشتباهات در زمینه کنترل این اپیدمی، اظهار کرد:‌ تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، بنابراین به طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضروری و رفتارهای غیربهداشتی خودداری کنند. 
وی همچنین از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه‌ ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعا یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد. 
طبرسی مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک از سوی مردم تاکید کرد و گفت: از مردمی که تا به امروز هم رعایت نمی‌کردند، می‌خواهیم که پوشش ماسک و رفتارهای بهداشتی را جدی بگیرند، از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند، چراکه اوضاع بدی داریم و اگر این موج سوم شکل بگیرد متاسفانه مرگ و میرها بسیار بالاتر می‌رود. وی افزایش ناگهانی آمار کرونا طی چند روز اخیر را مسئله‌ای قابل پیش بینی دانست و گفت:‌ میزان بالای مسافرت‌های اخیر، عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در تجمعات و مراسم‌های مختلف، همگی مشخص بود که می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود، الان کادر درمان در حال جمع کردن تبعات این فاجعه هستند، لذا از مردم می‌خواهیم که بیش از پیش رعایت کنند، چرا که در غیر این صورت آمار مرگ و میر بسیار بالاتر می‌رود. طبرسی با اشاره به افزایش ابتلاهای خانوادگی در موج دوم کرونا، عنوان کرد:‌ این مساله به دلیل رهاسازی پروتکل‌ها در خانواده‌ها اتفاق افتاد. بنابراین برای کنترل و مدیریت موج سوم کرونا باید اصل بهداشتی و پروتکل‌ها را بیش از پیش جدی بگیریم تا بتوانیم از بروز فاجعه پیشگیری کنیم. 
وی با بیان اینکه مطالعات درباره واکسن کرونا در کشورهای مختلف در حال انجام است ولی دستیابی به نتیجه قطعی و تولید انبوه واکسن زمان بر است، ادامه داد: چیزی که مشخص است این است که امروز که موج سوم شروع شده، حداقل تا ۴ ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم. 
وی خطاب به مسئولین آموزش و پرورش بر بازنگری جدی برنامه‌ها برای بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت:‌ متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد مواردی از ابتلای دانش‌آموزان و معلمان بودیم. باید دقت کنیم که شاید دانش آموزان به کرونای شدید مبتلا نشوند ولی می‌توانند بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند، متاسفانه سرعت چرخش و انتقال این بیماری بالاست. وی گفت: در حال حاضر توصیه می‌شود که آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی باشد تا بتوانیم از این فاز بگذریم، چراکه اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، شرایط بدی پیش رو خواهد بود. رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید نداریم، گفت: مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده بود که متاسفانه از اواخر هفته گذشته مجددا این تعادل برهم خورده و برای پذیرش در اورژانس تخت خالی نداریم. وی همچنین با اشاره به داروهای مطرح مانند فاویپیراویر، رمدسیویر و اکتمرا برای درمان کرونا، گفت: این داروها هم اکنون توسط وزارت بهداشت در دسترس قرار گرفته ولی هنوز تاثیر قطعی هیچ کدام ثابت نشده و هیچ یک از این داروها در رابطه با درمان کرونا معجزه نمی‌کنند، البته ممکن است درصدی موثر باشد، ولی از مرگ و میرها به صورت کلی جلوگیری نمی‌کند. لذا ما همچنان و به شدت محتاج رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌ها هستیم. 
وی با بیان اینکه پیدایش موج سوم کرونا نشان داد که بحث ایمنی گله ای نیز دیگر کاربرد ندارد، گفت: همانگونه که مشاهده می‌کنید در استان‌هایی مانند قم که در اسفند و فروردین به شدت درگیر بودند، الان مجدداً وارد فاز قرمز شدند. بنابراین نباید خود را با موضوعات جانبی و حاشیه‌ای گول بزنیم. ویروس کرونا متاسفانه همچنان در جوامع جولان می‌دهد و ما نیز متاسفانه وارد فاز جدید پاندمی شده‌ایم. 
این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه علائم کرونا تغییر خاصی نکرده و گهگاهی علایم نادری در این رابطه گزارش می‌شود، گفت: علایم کلی کرونا همچنان تب و سرفه است. بنابراین به صورت جدی به همه مردم توصیه می‌شود که این روزها هر علامت تنفسی، مطمئنا کروناست؛ چراکه الان چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و کوچکترین علائم مثل آبریزش بینی، تب و بدن درد می‌تواند علامت کرونا باشد. پس افراد باید به محض مشاهده این علایم خود را قرنطینه کرده و در مجامع عمومی حاضر نشوند. وی ادامه داد: این روزها آبریزش بینی هم می‌تواند از علایم کرونا باشد، برخی تنها آبریزش بینی دارند و به خیال سرماخوردگی از کنار آن می‌گذرند، ولی بعد از مدتی علائم شدیدتر می‌شود. لذا هر علامتی می‌تواند نشانه کرونا باشد و فرد باید خود را سریع قرنطینه کند. باید بدانیم که فلسفه قرنطینه تنها برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران نیست، بلکه اگر فرد بتوانند استراحت کند، احتمال اینکه بیماری وارد شرایط حاد و شدید شود، کمتر می‌شود. 
وی تاکید کرد:‌ بیماران باید از زمان شروع علایم تا دو هفته حتما در قرنطینه باشند و اگر با گذشت دو هفته و در ۷۲ ساعت آخر، فرد تب و سرفه نداشته باشد، می‌تواند با رعایت پروتکل‌ها از قرنطینه خارج شود و احتیاج به تست مجدد کرونا نیست. معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه از دست دادن حس بویایی و چشایی جزو علامت‌های حساس بیماری کروناست، گفت: در خیلی از افراد تنها علامت ابتلا، از دست رفتن حس بویایی و چشایی است که از آن به عنوان علامت غالب بیماری کووید یاد می‌شود. 
جزییات پروتکل جدید وزارت بهداشت 
برای درمان سرطان در دوران کرونا
رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت با اشاره به خطر مضاعف کرونا برای مبتلایان سرطان، از ابلاغ پروتکل جدید درمان این بیماران خبر داد. دکتر علی قنبری مطبق در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در سطح شبکه بهداشتی دو دسته خدمات در حوزه سرطان ارائه می‌شود، گفت: دسته اول خدماتی که برای افراد مشکوک به سرطان ارائه می‌شود که در خلال پیک اول و دوم کرونا این مراجعات کاهش یافت و بخشی از کاهش مراجعات به دلیل آینده نامعلوم بیماری و اطلاعات کم همه در مورد آن بود. از مرداد ماه و شهریورماه برنامه فراخوان فعال بیماران مجددا آغاز شده است تا به تدریج برنامه‌های تشخیصی سرطان به حالت قبل بازگردد. 
وی درباره دسته دوم ارائه خدمات به این بیماران، بیان کرد: این خدمات مربوط به مبتلایان به سرطان است که پروتکلی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است که تا حد امکان بتوانیم خدمات تخصصی درمانی سرطان را تغییر دهیم؛ به شکلی که مواجهه بیمار با نظام بهداشتی درمانی کاهش یابد تا احتمال ابتلا به کووید۱۹ هم در آنها کاهش یابد. افزایش فواصل درمان، تبدیل شیمی‌درمانی از حالت تزریقی به حالت خوراکی تا حد امکان، استفاده از درمان‌هایی که کمتر سبب کاهش ایمنی بدن می‌شود، استفاده از رادیوتراپی‌هایی با مدت زمان کمتر و... همگی از پروتکل‌های ابلاغی در این زمینه بود و به این طریق تلاش کردیم مراجعات حضوری درمان را کاهش دهیم. 
مطلق ادامه داد: اخیرا نیز در تلاش برای راه اندازی سیستم پاسخگویی تلفنی از طریق سامانه ۴۰۳۰ هستیم تا مشکلات بیماران را ابتدا به شکل تلفنی پاسخ دهد و سپس اقدامات درمانی لازم دیگر انجام شود که اطلاعات تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد. فعلا از مهرماه به شکل آزمایشی این پاسخگویی‌ها آغاز می‌شود. 
وی با بیان اینکه احتمال مرگ در افراد مبتلا به سرطان که به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند نزدیک به دو برابر است، اظهار کرد: این یعنی کووید۱۹ توانسته در مرگ و میر مبتلایان سرطان موثر باشد. وی درباره مراکز تشخیص زودرس سرطان نیز گفت: همچنان همان ۷۵ مرکزی که افتتاح شدند فعال هستند و هنوز مرکز جدیدی افتتاح نشده است، اما برنامه‌های ما متوقف نشده است و امیدواریم تا هفته اول بهمن ماه گزارش اولیه‌ای درباره تاثیرگذاری فعالیت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان، ارائه دهیم. این برنامه‌ها اندکی با بروز کرونا متوقف شد اما دوباره با قوت از سر گرفته شد.

برچسب‌ها:

نظر شما