شناسهٔ خبر: 42681091 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

وقتی ترس با زیبایی ادغام میشود / قسمت دوم = اژدهای کومودو

DENZEL WASHINGTON

صاحب‌خبر -

باستانی 

ترسناک 

زیبا 

اژدهای کومودو 

فرمانرو:جانوران

شاخه:طنابداران

رده:خزندگان

راسته:پولک‌داران

تیره:بزمجه‌ایان

سرده:بزمجه‌ها

Species:V. komodoensis

نام علمی

Varanus komodoensis

(اوونز، ۱۹۱۲)

 

وضعیت بقا 

__________________________________________________________________________________

منطقه حیات:

محیط زندگی اژدهای کومودو، گرم و خشک است و عموماً در علفزارهای باز و خشک، ساوانا و جنگل‌های گرمسیری در ارتفاعات پست زندگی می‌کند. به عنوان جانوری خونسرد، عموماً در روز فعال است، هرچند که برخی فعالیت‌های شبانه هم از خود نشان داده‌است. بیشترین فعالیت آن در میان ساعت‌های ۶ صبح تا ۱۹ بعد از ظهر است. در ماه‌های گرم سال (میان ژانویه تا مارس)، فعالیت اژدها در گرم‌ترین ساعت‌های روز متمرکز است.

اژدهای کومودو منفرد زندگی کرده و تنها برای خوردن و زایش با دیگر هم‌نوعان خود ارتباط برقرار می‌کند. آن‌ها قادرند تا سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت بدوند،تا ۴٫۵ متر در زیر آب شیرجه بزنند و در جوانی با بهره‌گیری از ناخن‌های قدرتمندی که دارند، با مهارت از درخت‌ها بالا بروند.آن‌ها همچنین می‌توانند روی پاهای پسین خود بایستند و از دم خود به صورت پایه کمکی استفاده کنند تا بتوانند طعمه دور از دسترس را شکار کنند. با رسیدن به بلوغ، از ناخن‌ها عمدتاً به عنوان سلاح استفاده می‌شود و اندازهٔ بزرگ ناخن‌ها مانع بالا رفتن این جانوران از درختان می‌شود.

این جانور بیشتر در جزایر  کومودو، رینکا، گیلی موتانگ، پادار و فلورس در کشور اندونزی یافت می‌شود.


جزیره کومودو

نوع تغذیه : 

آن ها نه تنها همگون خوار هستند، بلکه گفته می شود که نوزاد خود را نیز می خورند. زمانی که نوزادان از تخم در می آیند، آن ها به طور غریزی از هر درختی که در اطرافشان است بالا می روند تا از خورده شدن توسط مادرها یا کومودوهای در اطراف دیگر جلوگیری کنند. آن ها می توانند تا ۴ سال بالای درخت بمانند و زمانی که پایین می آیند، تا ۳۰ سال می توانند به زندگی خود ادامه دهند.

آن ها که جزو جانوران لاشخور نیز محسوب می شوند، به این کار نیز شناخته شده اند که قبر انسان ها را می کَنند تا از اجساد پوسیده شده استفاده کنند. مردم محلی برای اینکه این جانواران را از قبر عزیزانشان دور نگه دارند، روی قبر را با سنگ های محکم می پوشانند تا از حفر شدن توسط اژدهای کومودو در امان بماند.

کومودو های کوچک برای اینکه بدست هم نوعان خود شکار نشوند میتوانند در کودکی بوی خود را مخفی کنند.

​​نوع شکار و اشتباه رایج مردم درباره این موجود :

این موجود میتواند با سرعت ۲۰ کیلومتر در ساعت بدود و شکار خود را بدست بیاورد .

این موجود با زبان خود قادر به شناسایی رد شکار خود است .

در گذشته این چنین تصور میشد که این موجود با بزاق سمی خود موجود را فلج میکند اما با ازمایش های بیشتر ثابت شد که تعداد باکتری های دهان این موجود از دهان انسان کمتر است!!!

درواقع این موجود دارای دو غده در آروارهٔ پایینی خود است که چندین پروتئین سمی در آن‌ها تولید می‌شود ولی به تنهایی به عنوان عامل کشنده از سوی اژدها به کار گرفته نمی‌شوند. این سم بر دستگاه عصبی و گردش خون موجود اثر گذاشته و ان را فلج میکند همچنین گاز های این موجود باعث به وجود امدن ذخم های بسیار عمیقی میشود . همچنین مردم این موجود را با بزمجه عادی اشتباه گرفته و با این تصور که این موجود فرار میکند به سویش میشتابند اما این اشتباه مرگبار است .

 

نکات جالب توجه درباره این موجود:

سرعت بالا= ۲۰ کیلومتر در ساعت .

شنای سریع و قابلیت شیرجه تا ۴ متر. 

جثه ی بزرگ تا ۴ متر و وزن ۱۷۰ کیلو گرم که بخاطر نداشتن شکارچی در زندگی جزیره ای شان است.

حواس قوی به جز شنوایی

اوردن ۲۰ نوزاد در هر زایمان

وجود از ۱۰۰ ملیون سال پیش 

وفق پذیری بالا با انواع گوشت (این موجودات از هر نوع گوشت چه مرده و چه زنده میتوانند تغذیه کنند) 

طول عمر متوسط ۳۰ سال 

بزرگترین مامولک دنیا 

( باستانی )

این موجودات سالیان سال است که در روی زمین به وجود آمده اند و همچنان به زندگی خود ادامه می دهند. با اینکه اژدهای کومودو برای اولین بار در سال ۱۹۱۰ کشف شد اما کومودوها بقایای مارمولک های غول پیکری هستند که در فلورس برای حداقل ۹۰۰ هزار سال وجود داشته اند. علاوه بر آن، فسیل هایی که شبیه این موجودات پیدا شده اند، به ۳٫۸ میلیون سال پیش برمی گردند.
آن ها می توانند بسیار بازیگوش باشند.

 

قسمت اول = مامبای سیاه

نظر شما