شناسهٔ خبر: 42676243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

در گردهمایی سراسری فرماندهان، روسا و معاونان ناجا مطرح شد

تاکید رئیسی بر استفاده از نیروهای مردمی در حوزه پیشگیری از جرم

صاحب‌خبر - رئیس قوه قضائیه بر لزوم استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد.
سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی سراسری فرماندهان، روسا و معاونان ناجا با اشاره به تاثیر تقوی و نظم در کارآمدی و تضمین سلامت مجموعه‌های سازمانی، آسیب‫شناسی در مجموعه نیروی انتظامی را یکی از جلوه‌های نظم در این نیرو دانست و گفت: در امر آسیب‌شناسی باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اتخاذ کدام روش‌ها و رویکردها به احقاق حق و تسهیل امور مردم و حفظ امنیت جامعه و برخورد با ناهنجاری‌ها منجرمی‌شود. رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت نظارت دائمی و مستمر بر مجموعه تحت امر در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: اتخاذ کنترل و نظارت بر مجموعه تحت امر به معنای بی اعتمادی به آن‌ها نیست؛ بلکه برای تداوم اعتماد و تضمین سلامت مجموعه است؛ لذا برای صیانت از سلامت مجموعه تحت امر، انجام کنترل و نظارت مستمر ضروری است و این یکی از وظایف مدیران و فرماندهان در همه سازمان‌ها از جمله سازمان عظیم نیروی انتظامی است. رئیسی تصریح کرد: نیروی انتظامی از آن جهت که در خط مقدم برخورد با ناهنجاری‌ها و مفاسد و مفسدان اقتصادی و افراد شرور و اخلالگران امنیت اجتماعی است، صیانت از سلامت این مجموعه از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است.
رئیسی با اشاره به «ظرفیت مطلوب نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم نهاد برای یاری رساندن به پلیس» افزود: نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی جرم و مجرمین می‌تواند از ظرفیت نیروهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد بهره گیرد و این امر در حصول توفیقات برای پلیس بسیار راه‫گشا است. وی در ادامه با بیان اینکه باید از هر اقدامی که مردم را دچار نگرانی و دغدغه می‌کند، پرهیز شود، گفت: چه در امور قضایی و چه در امور انتظامی و چه در سازمان‌های دولتی باید در جهت امیدوار کردن مردم تلاش شود. در همین راستا ضرورت دارد مشکلات و کاستی‌های موجود در سلسله مراتب و سازمان اداری رفع شود و از منتقل کردن این مشکلات و کاستی‌ها به مردم پرهیز شود. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هیچ سازمانی در کشور به اندازه نیروی انتظامی با قوه قضائیه در ارتباط نیست، گفت: مردم کاستی‌ها و موفقیت‌های دو مجموعه قوه قضائیه و نیروی انتظامی را به صورت یکجا و در قالب یک مجموعه می‌بینند؛ لذا ضرورت دارد هم‌افزایی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی هر چه بیشتر افزایش یابد.
رئیسی در ادامه مهربانی، اقتدار و تدبیر را سه نکته محوری در ارتباط با نیروی انتظامی دانست و گفت: نیروی انتظامی باید ملجاء و پناهگاه مردم و افراد مورد ظلم واقع شده باشد و به مانند عدلیه بمثابه پدری مهربان برای مردم و مظلومان عمل کند. وی اقتدار نیروی انتظامی را امری بسیار مهم دانست و گفت: اقتدار و قاطعیت پلیس یعنی به صورت قانونمند و با قدرت عمل کردن؛ بنابراین اقتدار و قاطعیت به معنای تجاوز به حقوق مردم نیست؛ آنچه در پلیسِ آمریکا و اروپا امروز مشاهده می‌شود، تجاوز به حقوق مردم و سلب آزادی و حیات آنهاست.
رئیس قوه قضائیه در ادامه انجام به موقع امور را امری بسیار تعیین کننده در ماموریت‌های نیروی انتظامی دانست و گفت: بدون تردید باید برای توسعه کمی و کیفی امکانات پلیس جهت خدمت‌رسانی مطلوبتر به مردم تلاش شود؛ اما باید توجه داشت که با افزایش بهره‌وری می‌توان با همین امکانات موجود و همین عِده و عُده، اقدامات موثری را برای تضمین امنیت مردم و مقابله با مخلّان امنیت آن‌ها انجام داد.
رئیسی در ادامه با اشاره به نقش تعیین کننده تحقیقات و بررسی‌های پلیس در پیشبرد پرونده‌های قضایی گفت: تحقیقات میدانی و بررسی‌های مقدماتی در نیروی انتظامی پیرامون پرونده‌ها در جهت کاهش اطاله دادرسی‌ها و اتقان آراء قضایی بسیار تاثیرگذار است؛ لذا به هر میزان که تحقیقات میدانی و بررسی‌های مقدماتی صورت گرفته در نیروی انتظامی از دقت بیشتری برخوردار باشد، به همان میزان نیز اطاله دادرسی‌ها کاهش و اتقان آراءِ صادره در مراجع قضایی افزایش می‌یابد. وی گفت: ما انتظار داریم فرماندهی ناجا تدبیری کنند تا موضوعات ارجاعی از ناحیه قضات و مراجع قضایی به مجموعه نیروی انتظامی، با دقت و سرعت بیشتری مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد. وی با بیان اینکه نیروی انتظامی به عنوان ضابط دستگاه قضایی از ویژگی‌ها و اقتضائاتی برخوردار است، گفت: نیروی پلیس به عنوان ضابط دستگاه قضایی اقتضا می‌کند که از دانش قضایی و ارتباط با مجموعه‌های قضایی برخوردار باشد و ضروری است که این اقتضائات روز به روز تقویت شود.

نظر شما