شناسهٔ خبر: 42638072 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آریا گزارش می دهد ؛

فصل سرما و سئوالاتی که در خصوص کرونا ایجاد می شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-  فصل سرما و افزایش مبتلایان به کرونا موضوعی است که این روزها بسیاری از رسانه ها به آن می پردازند و اظهارات مختلفی هم در این رابطه عنوان می شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، به فصول سرد سال نزدیک می شویم و نگرانی از بابت تلاقی دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا موجب شده سئوالات زیادی پیش بیاید و نظرات مختلفی هم گفته شود.  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرده که سازمان جهانی بهداشت(WHO) با انتشار گزارشی به پرتکرارترین سوالات کرونایی جست و جو شده در گوگل پاسخ داد.
یکی از انها این بوده که تغییرات آب و هوا باعث افزایش شیوع کرونا می‌شود؟
به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت میزان انتشار ویروس کرونا ارتباطی با تغییرات دما ندارد، اما با سرد شدن هوا به دلیل آنکه افراد تمایل دارند در محیط‌های سربسته بمانند سرعت انتشار ویروس بیشتر می‌شود.

کسی که مبتلا به کرونا شده با ورود به استخر، دیگران را آلوده می‌کند؟
مطالعات نشان می‌دهد کرونا از طریق آب منتقل نمی‌شود و تا به امروز عامل بیماری کووید 19 در آب آشامیدنی مشاهده نشده است؛ بنابراین با شنا کردن در استخر ممکن نیست به کرونا مبتلا شوید. اما اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که با ورود به استخر شلوغ، ممکن است به دیگران نزدیک شوید و اگر فردی مبتلا به کرونا باشد ممکن است شما را نیز بیمار کند.
بنابر این اگر قصد شنا و رفتن به استخر را دارید بهتر است فاصله فیزیکی خود با دیگران را حفظ کنید.

پشه ها می توانند باعث انتقال کرونا شوند؟
خیر، پشه ها کرونا را انتقال نمی‌دهند، اگرچه ما می‌دانیم بیماری‌هایی همچون تب دانگه، زیکا و تب زرد از طریق نیش پشه منتقل می شود، اما کرونا ویروس از طریق نیش پشه منتقل نمی‌شود.

 کرونا به ویروس فصلی شبیه آنفلوآنزا تبدیل می‌شود
بررسی جدید دانشمندان نشان می‌دهد که کووید 19، بیماری ناشی از ویروس SARS-CoV-2 در آینده تبدیل به یک بیماری فصلی خواهد شد.
اکثر ما تجربه سرماخوردگی، آبریزش بینی و بیماری‌های فصلی را در ماه‌های سرد سال داریم. آخرین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که ویروس کرونا نیز رفتار مشابهی مانند سایر ویروس‌های فصلی از خود نشان خواهد داد و تبدیل به یک بیماری فصلی معمولی خواهد شد.
در گزارش تحقیقاتی به این موضوع اشاره شده که تنها در برخی کشورهای دارای آب و هوای معتدل که میزان مصونیت از ویروس به شدت بالا رفته باشد، این اتفاق رخ خواهد داد. البته به نظر نمی‌رسد این اتفاق به سرعت رخ دهد و در طی سال‌های آینده شاهد فصلی شدن شیوع بیماری خواهیم بود.
نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری در شرایط فعلی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.  دکتر «حسن زاراکت» از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان معتقد است:
«ویروس عامل کووید 19 آمده تا زنده بماند و ممکن است برای سال ها انسان را دچار بیماری کند. مگر آنکه میزان مصونیت به شدت افزایش پیدا کند. مردم باید نحوه زندگی کردن با این ویروس و روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن به آن از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، رعایت بهداشت دست‌ها و جلوگیری از حضور در اجتماعات را یاد بگیرند.»
هادی یاسین از دانشگاه قطر در دوحه تایید می‌کند که ممکن است پیش از دستیابی به مصونیت بالا در مقابل این ویروس چندین موج شدید همه گیری کووید 19 را شاهد باشیم.
همانطور که می دانید شیوع بسیاری از بیماری‌های تنفسی به ویژه در مناطق معتدل با الگوهای فصلی شدت پیدا می کند. به عنوان مثال میزان همه گیری بیماری شناخته شده آنفولانزا و انواع سرماخوردگی‌ها در فصل پاییز و زمستان در مناطق معتدل به اوج خود می‌رسند. اما در مناطق گرمسیر چنین رفتاری را از خود نشان نمی‌دهند.


پیش‌بینی‌ها در خصوص فصل سرما و افزایش مبتلایان به کرونا
از طرفی عضو کمیته ملی مقابله با کرونا از افزایش شیوع مبتلایان به کرونا خبر داده و گفته است: در فصل سرما از تجمع در محیط‌های در بسته خودداری شود.
مسعود مردانی، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا، درباره آخرین تغییرات ویروس کرونا در کشور  به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: به علت‌های مختلف طی ماه گذشته شاهد بروز پیک کرونا و افزایش مبتلایان در کشور هستیم. در صورت ادامه روند مسافرت‌ها تعداد مبتلایان به کرونا بیش از این مقدار است.
 مردانی درباره تاثیر فصل سرما به افزایش مبتلایان به کرونا افزود: در فصل سرما معمولا افراد در یک جمع نشسته و همین مقوله باعث تشدید مبتلایان به کرونا می‌شود. در این شرایط باید از تجمع در یک محیط پرهیز کرد.  همچنین تهویه هوای خانه  به شکل مناسب انجام شود.
او درباره تغذیه در فصل سرما تاکید کرد: ویتامین سی در مقدار بالا به اندازه مختصر میزان بیماری را کاهش می‌دهد اما رعایت مسائل بهداشتی از مصرف ویتامین‌ها در مصونیت برابر کرونا و آنفلوآنزا موثرتر است.

نظر شما