شناسهٔ خبر: 42462960 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گشایش فصل نوین در مناسبات ایران و سوئیس

تهران- ایرنا- محور اصلی مذاکرات «ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس با مقامات مختلف ایرانی، گسترش روابط ۲ جانبه، بررسی مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس اعلام شده است. سوئیس که همواره کوشیده تا به عنوان اهرمی تعدیل‌کننده‌، ضمن حفظ اصل بیطرفی در مناقشات مختلف، مواضع و منافع ایران را محترم بشمارد از جایگاه ویژه‌ای در روابط دیپلماتیک کشورمان برخوردار است.

صاحب‌خبر -

ایگنازیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس، برای انجام دیداری، ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ خورشیدی وارد ایران شد. آغازگر سفر کاسیس به ایران، سفر یک روزه به شهر تاریخی اصفهان بود. از نظر کارشناسان و تحلیلگران این سفر که به مناسبت جشن صدمین سالگرد مناسبات دیپلماتیک سوئیس و ایران انجام شده بسیار بااهمیت ارزیابی می‌شود. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی  سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران جهت دیدار با مقامات پرداخته اند. 

رسانه‌های اصولگرا

وطن امروز:‌ پس از خبری شدن سفر ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوییس، که نخستین سفر وی به کشورمان نیز هست، گمانه‌زنی‌های زیادی پیرامون این سفر مطرح ‌شد.

به گزارش روزنامه وطن امروز،نام سوییس در فضای سیاسی ایران همواره به عنوان واسطه‌ای میان ایران و آمریکا شناخته می‌شود و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز که ۲ کشور روابط‌شان را با یکدیگر قطع کردند، سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در تهران فعالیت کرده است. در این میان، پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی که نقش تعیین‌کننده‌ای برای مذاکره و همکاری با آمریکا باز کرده بود نقش محوری سوییس در معادلات سیاست خارجه ایران نیز افزایش پیدا کرد. خروج دولت آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۹۷ و تلاش این کشور برای بازگرداندن نظام تحریمی پیشین و افزایش آن نیز کماکان مانع از کم‌فروغ شدن حضور سوییس در فضای سیاسی ایران نشد تا جایی که کانال مالی سوییس به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان ارتباطی میان ایران و اعضای اروپایی برجام شناخته می‌شود.

روزنامه صبح نو در گزارشی آورده است: وزیر خارجه سوئیس برای دیدار با مقامات کشورمان و رایزنی درباره مسائل دوجانبه، پس از توقفی کوتاه در اصفهان، روز گذشته با برخی مقامات کشورمان دیدار کرد. امروز دوشنبه این سفر به پایان خواهد رسید. برخی گمانه‌ها حاکی از آن است که این مقام سوئیسی، حامل پیامی از سوی کاخ سفید به سران کشورمان است. روز شنبه، ۱۵ شهریور بود که ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس برای انجام سفری سه‌روزه، وارد ایران شد. او در بدو ورودش، سفری سیاحتی به «نصف جهان» داشت. او در این سفر، اصفهان را مروارید خاورمیانه خواند. پیش از این، رسانه‌ها هدف مقام سوئیسی از سفر به ایران را تقدیم پیامی از سوی رییس‌جمهوری آمریکا به مقامات کشورمان، ارزیابی کرده بودند. با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت  امور خارجه کشورمان ضمن رد این شائبه‌ها، با اشاره به محورهای اصلی این سفر گفته بود: محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر امور خارجه سوئیس، رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواهد بود. خطیب‌زاده با بیان اینکه این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد، اعلام کرد: این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه‌ریزی شده که البته به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود. وی همچنین با اشاره به تماس تلفنی پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با همتای سوئیسی خود پیش از سفر مقام برن به تهران، گفت: تماس‌های شتابزده وزیر خارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران را دارند، مساله تازه‌ای نیست و پمپئو از سر استیصال و ناچاری سعی می‌کند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هر طریقی پیگیری کند و لذا تلاش می‌کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

وزنامه ایران:‌ وزیر خارجه سوئیس در شرایطی به کشورمان سفر کرده است که ایران و سوئیس یکصدمین ســــالگـــرد رابطــــــه دیپلماتیک خود را پشت‌سر می‌گذارند. در تاریخ روابط بین‌الملل حفظ یک رابطه بلندمدت به قدمت صد سال در شرایطی که دو کشور فرود چندانی در رابطه با یکدیگر تجربه نکرده باشند، می‌تواند عامل بسیار مؤثری برای تقویت رابطه متقابل در آینده باشد.

علی ماجدی سفیرپیشین ایران در آلمان در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: آقـــای «ایگنـــاتســیو کاسیس»، بویژه که ایران به عنوان یک طرف این رابطه در دهه‌های اخیر تحت تأثیر فشارهای شدید سیاسی و اقتصادی امریکا قرار داشته است و سوئیس به عنوان کشور حافظ منافع امریکا در ایران همواره کوشیده ضمن حفظ اصل بیطرفی در مناقشات، ملاحظات و منافع ایران را هم مدنظر قرار دهد. در چنین شرایطی سفر سه روزه وزیر خارجه سوئیس به ایران را باید از دو منظر مورد بررسی قرار داد؛- سوئیس در سال‌ها و ماه‌های اخیر و در اوج بحران رو به افزایش امریکا سعی کرده که اهرم موازنه‌دهنده و تعدیل‌کننده‌ای برای وخامت اوضاع تهران و واشنگتن باشد. مقام‌های سوئیس در چارچوب نقشی که تاکنون داشته‌اند، تلاش‌های قابل‌ اعتنایی هم برای میانجیگری بین ایران و امریکا از خود نشان داده‌اند که شرایط انجام آن تاکنون مهیا نشده است. اما سفر آقای «کاسیس» به ایران در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در روند اقداماتی که در چند ماه اخیر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل داشته، به شدت ناکام بوده است. ذیل چنین ناکامی‌هایی است که رئیس جمهوری امریکا تمایل شدیدی دارد که در وضعیت کنونی که اوضاع داخلی و سیاست خارجی چندان به نفع او نیست، همچنان شانس خود را برای مذاکره دوجانبه با ایران امتحان کند. بنابراین دور از ذهن نیست که وزیر خارجه سوئیس در شرایط حساسی که ترامپ در امریکا پشت سر می‌گذارد، حاوی پیامی از جانب او برای ایران باشد تا بلکه برای بن‌بست خودخواسته‌ای که دولت امریکا گرفتارش شده است، روزنه‌ای گشوده شود.

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، نوشت: ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس برای دیدار با مقام‌های ایرانی به تهران سفر کرده است. هدف از سفر کاسیس به تهران گفت‌وگو با طرف ایرانی درباره «کانال مالی انسان‌دوستانه سوئیس» و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام شده است. کاسیس پیش از سفر به تهران با مایک پمپئو همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرد.

این روزنامه همچنین در یادداشتی با عنوان اهداف سفر وزیر خارجه سوئیس به ایران، آورده است: وزیر امور خارجه سوئیس برای مذاکره با مقامات کشورمان به تهران آمده و آنچه اعلام شده حاکی از این است که وی برای فعال کردن صندوق مالی خاص سوئیس به تهران سفر کرده تا بشود در قالب این صندوق تجارت‌های مجاز را با ایران انجام داد. البته تجارت با ایران برای سایر کشورها پس از برجام عملا مجاز است ولی دلیل عدم موفقیت در این تجارت‌ها می‌توان عدم همکاری بانک‌ها با ایران دانست. گرچه مشخص است که پشت سر بانک‌ها نیرویی سیاسی نهفته است که آنها را ملزم می‌کند از تحریم‌های یکجانبه آمریکا تبعیت کنند. در مورد دارو که جزء تحریم‌های بین‌المللی نیز نبود اما برای دارو هم به لحاظ انتقال پول مشکل داشته و داریم. از این لحاظ سوئیس می‌تواند روش‌هایی را پیش بگیرد که با سهولت بیشتری امکان مبادله اعتبارات ایران با خرید دارو از سوئیس یا توسط سوئیس از جای دیگر امکان‌پذیر شود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد این کار با یک دستورالعملی در سوئیس بین دولت و خزانه‌داری عملی شود و احتیاجی به موافقت ایران نداشت و صرف سیاست‌گذاری و موافقت سوئیس کفایت می‌کرد. برای اینکه ایران مایل به باقی ماندن در هیچ تحریمی نیست که بخواهد راجع به موضوعی توافق کند. 

روزنامه ابتکار با درج گزارشی آورده است: جمهوری اسلامی ایران در روزهای جاری میزبان وزیر امور خارجه سوئیس است؛ کشوری دارای یک قرن روابط دوستانه با ایران که به رغم کارشکنی آمریکا در قبال برجام، همکاری مثبتی در فعال سازی کانال مالی با تهران داشته و در روند مذاکرات هسته‌ای، حسن نیت از خود نشان داده است. سوئیس، واقع در اروپای غربی، دارای سابقه طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است، به ‌طوری‌ که این کشور از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده‌است. این کشور مقر بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی چون صلیب سرخ و سازمان تجارت جهانی است. یکی از دو دفتر اروپایی سازمان ملل نیز در این کشور و در شهر ژنو قرار دارد. این کشور جمعیتی ۸.۶ میلیون نفری و مساحتی بالغ بر ۴۱۲۹۰ کیلومتر مربع دارد و از ۲۶ ایالت تشکیل شده‌است که «کانتون» نامیده می‌شوند. پایتخت سوئیس شهر برن است و قطب‌های اقتصادی این کشور دو شهر جهانی ژنو و زوریخ هستند. سوئیس یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است. سوئیس کشوری چندزبانه است و در آن چهار زبان آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و رومانش به رسمیت شناخته می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ایگناتسیو کاسیس وزیر امور خارجه سوئیس به مناسبت یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران در محل این سفارت سخنرانی کرد. باعث خوشنودی من است که یکصدمین سالگرد حضور دیپلماتیک سوئیس در ایران را همراه شمایان بزرگ می‌دارم، در حالی‌که گردادگردمان عکس‌هایی به تاریخ دوستی میان دو کشور گواهی می دهند. محلی متناسب تر از اینجا نمی‌شد برای این گردهمآیی یافت: نگارستان یعنی "مکانی سرشار از نگاره". این تصاویر فقط آثاری هنری یا تاریخچه‌ای از زمان یا مکانی ویژه نیستند خاطره‌اند. دوستیِ میان ایران و سوئیس گنجینه ای از تصاویری دلکش طی یکصد سال پدید آورده‌. بزرگداشتِ دوستی ما در حلقۀ گنجینه‌های فرهنگی در موزه نگارستان نه تنها تأکیدی است بر ارزش والای این شراکت دیرین، بلکه بر عشق مشترک مان به هنر. روابط دوستانه بین سوئیس و ایران به سال ۱۸۷۳ باز می‌گردد، زمانی که دو کشور با هم پیمان دوستی و بازرگانی به امضا رساندند. سوئیس یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که روابط تجاری خود را با ایران (پــِرشیا) آغاز کرد؛ در حالی که مردم و دولت‌های دو کشور از پیش‌تر ارج بسیاری برای یکدگر قائل بودند. اما چند دهه طول کشید تا روابط دیپلماتیک رسمی بین دو کشور برقرار گردد.

به گزارش فرارو، ایگنازیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس، روز شنبه وارد ایران شد و مستقیما به اصفهان رفت. او ظاهرا تصمیم گرفته روز اول سفر سه روزه خود را صرف سیاحت در اصفهان کند. او در توئیتی، ضمن انتشار تصاویری از اماکن گردشگری اصفهان، این شهر را «مروارید خارومیانه» توصیف کرد. ایران و برخی رسانه‌های سوئیسی بخشی از محورهای سفر کاسیس را اعلام کردند. وزارت خارجه ایران، گفته است، در جریان این سفر طیفی از موضوعات دوجانبه و بین المللی بررسی خواهند شد. وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به تماس «شتابزده» مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با کاسیس در آستانه سفرش به ایران، گفته است این سفر ارتباطی با مناسبات ایران و آمریکا ندارد. دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد: «این سفر ربطی به مسایل روابط ایران و آمریکا ندارد... . تماس‌های شتابزده وزیرخارجه آمریکا با شخصیت‌هایی که قصد سفر به ایران دارند مساله تازه‌ای نیست و پومپئو از سر استیصال و ناچاری سعی میکند تا سیاست موهوم فشار حداکثری واشنگتن را به هرطریقی پیگیری نماید و لذا تلاش می کند کشورهای ثالث را از روابط عادی با ایران منصرف کند که البته تاکنون شکست خورده است. همانطور که در موضوع سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس به تهران هم شکست خوردند، اینبار هم این فشارها شکست خواهد خورد.» اما برخی رسانه‌های سوئیسی گفته اند که سفر کاسیس شامل محورهایی می‌شود که ممکن است با آمریکا ارتباط داشته باشند.

نظر شما