شناسهٔ خبر: 42448593 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

محمود شایان، همکار و دوست ویژه اکبرطبری کیست و چرا محاکمه نشده؟

محمود شایان، عضو پیشین هیئت مدیره بانک ملی، اوایل مرداد 99 پس از درگذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن شده است. درمورد این انتصاب حرف و حدیث فراوان است؛ علت آن نیز به پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست در دوره رئیس سابق قوه قضائیه مربوط است؛ در واقع نام این فرد به صراحت در پرونده طبری ذکر شده.

صاحب‌خبر -
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمود شایان، عضو پیشین هیئت مدیره بانک ملی، اوایل مرداد 99 پس از درگذشت ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن شده است.

 

درمورد این انتصاب حرف و حدیث فراوان است؛ علت آن نیز به پرونده اکبر طبری، معاون اجرایی حوزه ریاست در دوره رئیس سابق قوه قضائیه مربوط است؛ در واقع نام این فرد به صراحت در پرونده طبری ذکر شده.

 

دهم تیر 99 در یکی از جلسات دادگاه طبری، فردی به نام محمد حسین خادمی گل بیشه که قسمتی از کار‌های ساختمانی و شهرداری دانیال زاده را انجام می داده گفت که «در مورد مشکل بانک ملی که برای دانیال زاده به وجود آمده بود از زبان طبری شنیدم با آقای شایان هماهنگی صورت گرفت و مشکل مزبور حل شده است.»

 

ماجرا از این قرار است که سرآغاز وام های بی ضابطه رسول دانیال زاده، ابربدهکاربانکی که بیش از 4 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، از بانک ملی شعبه فردوسی تهران بود؛ در آن زمان رئیس آن شعبه کسی نبود جز محمود شایان.این ماجرا پای شایان را به باند طبری باز و او به سرعت، پله های ترقی را طی کرد.

 

شایان حتی با کمک فردی دیگر اجازه مصادره کامل شرکتهای ورشکسته دانیال زاده را هم نمی داد؛ همان شرکت های کم ارزشی که دانیال زاده آنها را به عنوان وثیقه معرفی کرده بود. این اقدام به دانیال زاده کمک کرد تا با وجود بدهی فراوان که عملا بخشی از بیت المال بود، به برج سازی خود ادامه دهد.

 

ارتباط شایان با طبری تا جایی پیش رفت که طبری شایان را «زبل خان» خطاب کرده و عمده کارهای بانکی خود را به شایان واگذار می کرد.

 

روابط این دو حتی تا جایی پیش رفته بود که شایان، زمانی که در بانک ملی بود، دختر اکبر طبری را به یکی از سمت های این بانک منصوب و او را دفتر خودش مستقر کرد اما کمی بعد با رسانه ای شدن ماجرای طبری، دختر او را از دفتر خود خارج و به بخش دیگری در بانک ملی منتقل کرد.

 

با وجود این اتهامات، شایان نه تنها محاکمه نشده و پاسخگو نیست بلکه به مدیرعاملی بانک مسکن هم منصوب شده و اخیرا نفوذ او در وزارت اقتصاد به اندازه ای بالا رفته که روی بانک های دیگر نیز اعمال نفوذ می کند و از این طریق عملا به جاده صاف کن بدهکاران بانکی تبدیل شده است.

 

نکته دیگر اینکه محمد اسلامی، وزیر راه مخالف انتصاب شایان به مدیرعاملی بانک مسکن بود؛ با وجود نیروهای متخصص و کارآمد در بانک مسکن و تصمیم وزیر مسکن ، راه و شهرسازی که قصد داشت یکی از نیروهای متخصص این بانک  را برای جایگاه مدیرعاملی انتخاب کند تا حس دیده نشدن و بی انگیزگی به بدنه بانک مسکن منتقل نشود. اما فشار حلقه طبری و دولت به قدری بالا بود که عملا اسلامی مجبور به موافقت با انتصاب نیروی ناکارآمد و نا آشنا به این سیستم شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما