شناسهٔ خبر: 42365215 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از نقالی روایت های عاشورایی تا معرفی نمایش های آئینی

«روایت‌های عاشورایی» با پرده‌خوانی محمدرضا معجونی در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی سایت مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تفریح و نشاط خبرگزاری فارس، نقالی از روایت‌های عاشورایی ویژه‌ ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) از روز هشتم ماه محرم در پرتال مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir و شبکه‌های مجازی کانون پرورش فکری به صورت رایگان در اختیار عاشقان اهل بیت قرار گرفته است.

به سفارش اداره‌ کل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تصویربرداری سه نقل و سه پندنامه از سوی محمدرضا معجونی نقال سرشناس ایرانی در طرح «نمایش‌نما» صورت گرفته است.

بر همین اساس روایت تولد حضرت عباس(ع)، شهادت زهیر و بازگشت کاروان اسرا از جمله این نقل‌ها هستند.

محمدرضا معجونی در نقل اول، روایتی از خبر تولد حضرت عباس(ع) به امیرالمومنین(ع) را نقل می‌کند، وی در نقلی دیگر به داستان زهیر بن قین اشاره می‌کند، یکی دیگر از این نقل‌ها در باره بازگشت اسرا از شام به مدینه است.

محمدرضا معجونی کارشناسی ارشد رشته نمایش دارد. او پرده‌خوان مطرح و نقال اهل‌بیت است که بارها در جشنواره‌های داخلی و خارجی کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، تونس ترکیه، فرانسه و... این هنر ارزنده و اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.

معرفی نمایش‌های آیینی عاشورایی در ماه محرم

در دهه اول محرم هر روز با معرفی نمایش‌های آئینی عاشورایی از اساتید سرشناس با هدف آشنایی نوجوانان با آثار فاخر و ارزشمند آیینی، تقویت هویت فرهنگی نوجوانان و پاسداشت فرهنگ و ارزش‌های عاشورا، شمایل‌خوانی، موافق‌خوانی، شبیه‌خوانی، فضایل‌خوانی و مخالف‌خوانی در صفحه اینستاگرام انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون پرورش فکری منتشر شد.
تاکنون بخش‌هایی از کتاب «آیین‌های نمایشی و مذهبی ایران» اثر بهروز غریب‌پور معرفی شده و تا پایان دهه محرم نیز مطالب دیگری از اساتید این هنر منتشر خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن این نمایش‌ها به صفحه‌ اینستاگرام انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون به نشانی    anjoman_namayesh_kanoon  مراجعه کنند.
یادآوری می‌شود امیر مشهدی‌عباس دبیر انجمن هنرهای نمایشی نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.
در حال حاضر بیش از ۳۳ انجمن هنرهای نمایشی با ۲هزار و ۷۰۰ عضو فعال نوجوان و ارشد، در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور فعال است.

فیلم تئاتر «هدیه اسرارآمیز» اکران شد

فیلم تئاتر «هدیه اسرارآمیز» به کارگردانی میثم یوسفی یکی از آثاری است که در قالب طرح «نمایش‌نما» بر روی سایت مجازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

طرح نمایش‌نما (اکران نمایش‌های کودک در فضای مجازی) که از روز ۱۵ مرداد آغاز شده و تا نیمه‌ی آبان سال جاری ادامه خواهد داشت، در سومین روز اکران خود نمایش زنده-عروسکی «هدیه اسرارآمیز» را برای مخاطبان کودک و نوجوان بر روی سامانه فروش قرار داد.
این نمایش اولین بار در بهار سال ۱۳۹۷ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر روی صحنه رفت که به دلیل استقبال مخاطبان در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ در سالن بوستان این مرکز دوباره اجرا شد.
آتسا شاملو نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس، نمایش هدیه اسرارآمیز را با اقتباسی از نمایش‌نامه «دوازده ماه مارشاک» نوشته و اشعاری از سوی آزاده فرهنگیان به متن اضافه شده است.
نمایش «هدیه اسرارآمیز» تاکنون به چندین جشنواره داخلی و بین‌المللی نیز دعوت شده است.

«هیچ‌کس جرئتش را ندارد» شاه‌آبادی به چاپ چهارم رسید

رمان «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی برای چهارمین مرتبه از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شد.

این رمان پرمخاطب که نخستین بار در سال ۱۳۹۲ منتشر شد، داستان نوجوانانی است که برای کمک به دوستی که پدربزرگش بیمار است به دنبال او می‌روند و اتفاق‌های ترسناک رقم می‌خورد و در پایان، داستان به آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ملت ایران گره می‌خورد.
بر این اساس، این اثر که مناسب نوجوانان ۱۵+ است، داستانی پرماجرا دارد و فضای آن، تفاوت‌های زیادی با سایر رمان‌های نوجوان دارد. داستانی غیرقابل پیش‌بینی که به جنگ ختم می‌شود.
هم‌چنین ویژگی اصلی موضوع این رمان، پرداختی جدید از زاویه‌ای تازه به مضمون جنگ است که با ظرافت تمام در توصیف‌ها و صحنه‌پردازی‌ها، داستان را به سمت جنگ سوق می‌دهد و خواننده را در عین غافل‌گیری با خود همراه می‌کند.
شخصیت‌های درگیر در داستان رمان «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» در رده‌های سنی نوجوان هستند که این نکته عامل مهمی برای جذب مخاطب این سن است.
این کتاب تاکنون برگزیده بخش داستان تالیف نوجوانِ هفدهمین جشنواره کتاب کودک و نوجوان کانون پرورش فکری و شایسته تقدیر شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس نیز شده است
شمارگان رمان «هیچ‌کس جرئتش را ندارد» که به تازگی به زبان بریل نیز منتشر شده، در چهار بار انتشار در مجموع به ۲۰هزار نسخه رسیده است.
این کتاب از مجموعه «رمان نوجوان امروز» با شمارگان ۲هزار و ۵۰۰هزار نسخه از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند رمان ۱۴۲ صفحه‌ای «هیچ‌کس جرئتش را ندارد»، را با قیمت ۲۰هزار تومان از فروشگاه‌های محصولات فرهنگی و فروشگاه‌های کانون پرورش فکری در سراسر کشور خریداری کنند.

انتهای پیام/

نظر شما