شناسهٔ خبر: 42201089 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله:

راه دست‌یابی به واکسن‌های جدید اعتماد به نخبگان است

مرتضی ایزدی گفت: راه دست یابی به کشفیات جدید در حوزه واکسن حمایت از نخبگان، دانشجویان و هیئت علمی است و جواب این اعتماد را در مقابله با کرونا دیدیم که توانستیم کیت‌های تشخیص را تولید و حتی صادر کنیم.

صاحب‌خبر - به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، برنامه گفتگوی علمی رادیو گفت‌وگو با موضوع دستاوررهای وزارت بهداشت در حوزه واکسن ویروسی و عفونی و با حضور مرتضی ایزدی عضو انجمن ازون تراپی و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله به روی آنتن رفت. مرتضی ایزدی با اشاره به پروسه تولید واکسن گفت: امکان سازی، مطالعات حیوانی، مطالعات انسانی و مطالعات انبوه انسانی بخشی از این فرایند هستند و تا زمانی که این مسیر طی نشود، واکسن توسط کشور و مجامع بین الملل از جمله سازمان بهداشت جهانی اجازه تولید و توزیع پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: مواد اولیه بعضی از تولیدات دارویی در داخل از خارج و از کشورهای مختلف وارد می‌شود که بنا به کیفیت این ماده اولیه، ممکن است داروی تولید شده نهایی نیز کیفیت متفاوتی داشته باشد و بیشتر این اختلافات در داروها ناشی از این مورد است.

عضو انجمن ازون تراپی با تصریح بر اینکه مردم مستحق هستند بهترین دارو را با کمترین عارضه و بیشترین تاثیر استفاده کنند، اظهار کرد: در تهیه واکسن‌هایی که حمایت و نظارت وجود داشته است و از نخبگان برای تولید استفاده کردند، تفاوتی با بهترین کشورها نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت نخبگان در تهیه واکسن بیان کرد: برای تهیه واکسن با کیفیت در کشور باید چتر حمایتی از نخبگان ایجاد کرد اما عموما شاهد ایجاد بند حمایتی هستیم و اگر قرار است نقدی به کار وارد شود، باید علمی باشد و در چنین شرایطی قطعا نخبگان ایرانی می‌توانند به راحتی واکسن‌های مورد نظر را تولید کنند و این موضوع بارها به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله با ذکر یک مثال ادامه داد: در موضوع کرونا نشان دادیم می‌توانیم با کشورهای قدرتمند جهان در حوزه بهداشت و درمان پیش برویم. در حوزه تشخیص کرونا، پی سی آر و تشخیص آنتی بادی اقدامات بسیار خوبی در مقابله با کرونا انجام دادیم و اگر شرکت‌های دانش بنیان وجود نداشتند، فاجعه اتفاق می‌افتاد. در ابتدا چند نمونه از کشورهای دیگر وارد کردند که اصلا درست کار نمی‌کردند.

ایزدی بیان کرد: راه دست یابی به کشفیات جدید در حوزه واکسن حمایت از نخبگان، دانشجویان و هیئت علمی است و جواب این اعتماد را در مقابله با کرونا دیدیم که توانستیم کیت‌های تشخیص را تولید و حتی صادر کنیم. انتهای پیام/

نظر شما