شناسهٔ خبر: 42046313 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

راهکارهای مقابله با استرس کنکور/ خانواده‌ها به داوطلبان فشار روانی وارد نکنند

دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی با اشاره به اینکه کنکور همه زندگی نیست گفت: امسال استرس ناشی از ویروس کرونا و به تعویق افتادن تاریخ برگزاری آزمون به عنوان معضلی دیگر، بار استرس جوانان کنکوری را اضافه کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایسنا گفت‌وگویی با دکتر امیر هوشنگ باقری، متخصصص اعصاب و روان و دبیر انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی درباره راهکارهای غلبه بر استرس کنکور انجام داده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

- در حال حاضر داوطلبان کنکور با دو استرس کنکور و استرس ناشی از یک بیماری مواجه هستند. استرس کرونا باعث مختل شدن روابط بین افراد و کاهش رفت و آمدها شده است، بنابراین افراد از مزایا و پاداش های روابط اجتماعی محروم هستند، مسافرت ها کم شده و تمام این عوامل منجر به کاهش توان افراد در برابر استرس می شود.

- جوانان کنکوری در سال های قبل فقط با استرس کنکور مواجه بودند اما امسال استرس ناشی از ویروس کرونا و به تعویق افتادن تاریخ برگزاری آزمون به عنوان معضلی دیگر، بار استرس جوانان کنکوری را اضافه کرده است.

- اگر استرس در خواب، اشتها، انرژی بدنی، تمرکز، حوصله، خلق و خوی فرد تاثیر منفی بگذارد، فرد باید اقدامی برای کاهش استرس بکند اما قبل از هر چیز، در ابتدا فرد باید خودش یا به کمک شخصی علت استرس را پیدا کند، اگر علت را فهمید آن وقت باید راه حلی یافته و استرس را برطرف کند.

مقابله مثبت و منفی با استرس

- دو نوع مقابله برای استرس وجود دارد. مقابله مثبت و مقابله منفی. مقابله مثبت شامل تنظیم خواب و تغذیه، مرخصی و استراحت دادن به خود، گردش در طبیعت، خوردن ویتامین های گروه ب، منیزیوم و کلسیم، پیاده روی و ورزش‌هایی مثل شنا است.

 - ورزش های دسته جمعی که بیشتر حالت تفریح دارند نیز به کاهش استرس کمک زیادی می کند. برای اهل کتاب، مطالعه کتاب های انگیزشی مفید است و برای گروهی از افراد فعالیت هایی مانند موسیقی، تماشای فیلم، صحبت با دوستان و دیگران می توانند مفید باشد.

- مواد قندی غیر طبیعی مانند شیرینی جات و نوشابه ها، می توانند در لحظه، آرامش نیم تا یک ساعته به افراد بدهند، اما در نهایت منجر به شدیدتر شدن استرس افراد می شوند. بهتر است مصرف این مواد قندی محدود شود و در عوض مصرف میوه و سبزیجات بیشتر شود. در اثر افت قند استرس افزایش می یابد، این درحالی است که پرخوری و زیاده روی نیز مشکل زاست.

- خواب، عامل مهم دیگری در تنظیم استرس است. یعنی فرد ۸ ساعت باید بخوابد، اما برای ما ساعت خوابیدنی اهمیت دارد که حتما از ساعت ۱۲ تا ۴ صبح باشد، زیرا در این زمان هورمون رشد ترشح می شود و به ترمیم جسم و روان بسیار کمک می کند.

 - در مقابله منفی، فرد برای کاهش استرس خود به مصرف دارو، مواد مخدر و رفتارهای ناسالم پناه می برد. این موارد ظاهرا استرس را کاهش می دهند، اما در دراز مدت بسیار مضر هستند.

- اگر افراد تمام این کارهای مثبت را انجام دادند و نتیجه نگرفتند، آن وقت باید به یک متخصص روانپزشک یا روانشناس و یا مشاور مراجعه کنند.

دارو درمانی از چه زمانی شروع می شود؟

- در شرایط حاضر باوجود استرس ویروس کرونا و زمان کم تا برگزاری کنکور، حتی کسانی که از قبل درس خوانده اند نیز نگرانند. افراد از خود توقعاتی دارند که باعث به وجود آمدن استرس برای آن ها می شود. کسانی که خوب درس خوانده اند، رتبه عالی و افرادی که کمتر تلاش کرده اند حداقل قبولی می خواهند.

- وقتی فرد روش های طبیعی و مقابله مثبت با استرس را انجام داد، حتی درمانگر به فرد یاد داد که چگونه خود را ریلکس و افکار خود را شناسایی کند و مثبت تر بیاندیشد اما باز جواب نداد، یا اگر در زمان حاضر که یک هفته تا کنکور بیشتر نمانده و فرصت یادگیری این روش های خود آرام سازی وجود ندارد، در این مرحله درمانگر به دارو درمانی روی می آورد.

- مصرف داروهای ضد اضطراب همزمان با کاهش اضطراب، روی تمرکز و گیرایی فرد اثر می گذارند. بنابراین وقتی مطمئن شدیم که میزان استرس فرد به حدی بالاست که شب قبل کنکور نمی تواند بخوابد و به خوبی غذا بخورد، در این حالت می توان دوز کم دارو را شروع کرد. باید با امتحان دارو از روزهای قبل، دارو به کمترین مقدار تجویز شود و فقط به گونه ای باشد که اضطراب فرد کاهش پیدا کند و منجر به خواب آلودگی و کاهش تمرکز نشود.

کنکور همه زندگی نیست

- در صورتی زمان کافی وجود داشته باشد، روانشناس و روانپزشک با فرد صحبت می کنند که کنکور دادن و قبولی در آن بسیار خوب است، اما همه زندگی نیست، بنابراین اگر کسی قبول نشود فاجعه ای رخ نداده است.

چگونگی مقابله با استرس در خانواده‌ها

- خانواده ها باید به فرزندانشان اجازه بدهند تا خودش با قضیه کنکور مقابله کند. متاسفانه بعضی خانواده ها به شدت درگیر این مسابقه شده اند. آن ها افرادی کمال گرا هستند که برنده شدن در این مسابقه برایشان خیلی مهم است. اینجاست که نشان می دهد این افراد ذهنیت غلطی دارند که با قبول نشدن در کنکور فاجعه رخ می دهد، بنابراین این گونه افراد حتما باید به یک درمانگر مراجعه کنند.

- در اغلب استرس ها و مشکلات فقط خود فرد مقصر نیست، بلکه مجموعه عوامل محیطی مانند خانواده مسئول هستند. اگر بتوان خانواده ها را درگیر کرد، اثر درمان بسیار بالا می رود، به طوری که اگر احساس شود که مادر یا پدری سختگیر، وسواسی، کمالگرا است و به فرزندشان فشار می آورند باید از قبل با آنها صحبت شود و مشاوره و یا حتی دارو دریافت کنند.

- داوطلبان کنکور روز قبل امتحان را به خود استراحت داده و تفریح سالمی داشته باشند تا روز بعد بتوانند با آرامش و به دور از استرس در این آزمون شرکت کنند.

انتهای پیام/

نظر شما