شناسهٔ خبر: 41841128 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آغاز عملیات باستان‌شناسی در حوضه آبگیر سد چپرآباد اشنویه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: عملیات بررسی مراحل باستان‌شناسی در حوضه آبگیر سد چپرآباد با حضور یک گروه باستان‌شناسی از پژوهشکده تهران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، روناک تاسا اظهار کرد: این عملیات برای انجام مراحل مطالعات فرهنگی و تاریخی و بررسی باستان شناسی در محدوده مخزن سد چپرآباد این شهرستان آغاز شده است.

تاسا با بیان اینکه ۲ محوطه تاریخی «شیخ‌رش» در این منطقه ثبت ملی شده‌ است افزود: این بررسی برای شناسایی محوطه‌های غیرثبتی انجام می‌گیرد و پس از یک بررسی یک ماهه عملیات نجاتبخشی قبل از آبگیری صورت می‌گیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه ادامه داد:  عملیات نجات بخشی محوطه‌ها و آثار باستانی در حوزه سد چپرآباد از اهداف اصلی‌ و رویکرد این اداره است که با پایان بررسی‌ها بلافاصله انجام می‌گیرد.

اشنویه، یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که دارای ۱۰۶ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه  دینخواه، کتیبه کیله‌شین، قلعه قلاتگاه، کتیبه عین‌الروم، قبرستان مارابراهیم  و تومولوس‌های سوجه، گندویلا، حسن نوران، ملااحمد و سیاوان است.

این شهر مرزی همچنین به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجامانده اورارتویی در کشور تبدیل شده و شناسایی این کتیبه‌های مهم از جمله کیله‌شین و عین‌الروم باعث شده است تا کارشناسان آثار باستانی و تاریخی و باستان‌شناسان از این منطقه به عنوان بهشت باستان شناسان یاد کنند.

نظر شما