شناسهٔ خبر: 41835938 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز عملیات باستان‌شناسی در حوضه آبگیر سد "چپرآباد" اشنویه

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: عملیات بررسی مراحل باستان‌شناسی در حوضه آبگیر سدچپرآباد این شهرستان با حضور یک گروه باستان‌شناسی از پژوهشکده تهران آغاز شد.

صاحب‌خبر -

روناک تاسا روز جمعه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این عملیات به منظور انجام مراحل مطالعات فرهنگی و تاریخی و بررسی باستان شناسی در محدوده مخزن سد چپرآباد این شهرستان آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۲ محوطه تاریخی "شیخ‌رش" در این منطقه ثبت ملی شده‌ است افزود: این بررسی به منظور شناسایی محوطه‌های غیرثبتی انجام می‌گیرد و پس از یک بررسی یک ماهه عملیات نجاتبخشی قبل از آبگیری صورت میگیرد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه ادامه داد:  عملیات نجات بخشی محوطه‌ها و آثار باستانی در حوزه سد چپرآباد از اهداف اصلی‌ و رویکرد این اداره است که با پایان بررسی‌ها بلافاصله انجام می‌گیرد.

سدچپرآباد اشنویه با ظرفیت ۴۶ میلیون متر مکعب برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه "کانی‌رش" به میزان ۱۰۵۳ هکتار اجرا شده است ولی آبگیری آن هنور اجرا نشده ‌است.

اشنویه، یکی از مناطق مهم تاریخی و باستانی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود که دارای ۱۰۶ اثر ثبت‌ شده در فهرست آثار ملی از جمله تپه "دینخواه"، "کتیبه کیله‌شین"، "قلعه قلاتگاه"، "کتیبه عین‌الروم"، "قبرستان مارابراهیم" و تومولوس‌های "سوجه"، "گندویلا"، "حسن نوران"، "ملااحمد" و "سیاوان" است.

این شهر مرزی همچنین به دلیل داشتن پنج کتیبه از ۱۰ کتیبه مهم اورارتویی به‌ کانون آثار برجامانده اورارتویی در کشور تبدیل شده و شناسایی این کتیبه‌های مهم از جمله "کیله‌شین" و "عین‌الروم" باعث شده است تا کارشناسان آثار باستانی و تاریخی و باستان‌شناسان از این منطقه به عنوان بهشت باستان شناسان یاد کنند.

نظر شما