شناسهٔ خبر: 41768581 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

ابراز نگرانی از افزایش آمار شیوع کرونا در ایران

۹ فوتی و ۱۰۹ ابتلا در هر ساعت

صاحب‌خبر -

 دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۵۹۸ مورد جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته و فوت ۲۱۵ بیمار به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد.

به گفته سیماسادات لاری از 12 تا ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ یک هزار و ۳۰۴ نفر از افراد شناسایی شده در بیمارستان‌ها بستری شدند و ۴۱۰۴ نفر از بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

او در تشریح استان‌های در وضعیت قرمز گفت: استان‌های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ استان در وضعیت قرمز و ۱۲ استان در وضعیت هشدار قرار دارند، افزود: با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌ها و تلاش شبانه روزی مسوولان استانی و کادر بهداشت و درمان، استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در وضعیت بهتری از بیماری قرار گرفته‌اند؛ البته این موضوع نباید باعث خطر عادی‌سازی شرایط و سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌ها شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه استان‌های فارس، ایلام، لرستان و هرمزگان از وضعیت قرمز به وضعیت هشدار تبدیل شده‌اند و با رعایت مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان و مسوولان استانی موارد ابتلا و بستری در برخی شهرستان‌های این استان‌ها روند کاهشی داشته و موجب شده تعدادی از شهرستان‌های این استان‌ها از وضعیت قرمز خارج شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: از مردم می‌خواهیم با جدی گرفتن بیشتر پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک کمک کنند در هفته‌های آتی شاهد کاهش آمار ابتلا و بستری در این استانها باشیم. همچنین از مردم می‌خواهیم از سفرهای غیرضروری به این استان‌ها خودداری کنند.

لاری در پایان صحبت هایش خطاب به مردم گفت: مطمئن باشید با عزم و اراده شما حتی اگر ۱۰ درصد به آمار استفاده کنندگان از ماسک اضافه شود، تاثیرات چشمگیری در کاهش موارد ابتلا، بستری و فوت در کشور را طی هفته‌های آتی شاهد خواهیم بود.

تهران تحت کنترل نیست

دکتر پیام طبرسی، ریاست بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در تهران گفت: کرونا در تهران تحت کنترل نیست ؛ روزانه ۲۵۰ نفر بر اثر ابتلا به بیماری فوت می‌کنند. هر چند این آمار رسمی است و موارد فوت در منزل و PCR منفی را شامل نمی شود

به گفته او روزانه در تهران معادل یک بیمارستان ۱۰۰۰ تخته، بستری بیمار جدید داریم. بنابراین تخت خالی برای بستری بیشتر باقی نمانده است

طبری گفت: بسیاری از پزشکان شمال کشور در بیمارستان‌های تهران بستری شده‌اند، این در حالی است که مردم همچنان به مسافرت‌های خود به شمال کشور ادامه می‌دهند.

سفر به مازندران ممنوع

ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: استان مازندران از تیر ماه با موج شدید شیوع بیماری مواجه شده است، به طوری که ۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز و ۲ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

براساس این اطلاعیه، موارد بستری و ابتلا به کرونا در این استان ظرف ۶ هفته گذشته بیش از ۴ برابر افزایش پیدا کرده و شیب صعودی وضعیت بستری و ابتلا به بیماری در این استان نگران کننده است بنابراین از هموطنان خواهشمندیم از هرگونه سفر غیرضروری به استان مازندران به طور جدی خودداری کنند.

‌ستاد اطلاع‌رسانی فرماندهی مدیریت و کنترل بیماری کرونا در مازندران از مردم خواسته برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کاهش بیماری همه از ماسک استفاده کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود.

 

نظر شما