شناسهٔ خبر: 41766161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تا غدیر| جشن خانگی عید غدیر را از کجا شروع کنیم؟

این روزها که بیشتر در خانه می‌مانیم فرصت خوبی‌ است برای اینکه بیشتر از سال‌های قبل به فکر برگزاری عید غدیر باشیم.آن هم به شیوه ای متفاوت و منحصر به فرد نسبت به سال‌های قبل.

صاحب‌خبر -

گروه خانواده؛ سبک زندگی: در یادداشت قبل اینجا گفتیم اینکه روزهای بین عید قربان تا عید غدیر را برای فرزندان‌مان شاد، پرمغز و ماندگار رقم بزنیم، چه اهمیت و ضرورتی دارد؛ و قرار شد ایده‌ها و پیشنهادهایی برای این روزها‌ی پرشور برایتان بیاوریم که در شرایط ویژه‌ی کرونایی قابل اجرا و کم‌هزینه باشد و بچه‌ها را هم سر ذوق بیاورد. هر فردی بنا به ویژگی‌های فردی خودش از نوعی فعالیت لذت می‌برد؛ ما تلاش کرده‌ایم ایده‌هایی که موردپسند و موردعلاقه‌ی اکثر بچه‌ها است، پیشنهاد بدهیم. 
این دومین یادداشت از سری یادداشت‌های شش‌گانه‌ی طرح «تا غدیر» است که می‌خوانید. با یادداشت‌های بعدی نیز تا عید سعید غدیر همراه‌مان باشید.  

 



۱) از امام علی (ع) الگو بسازید 
فرزندان شما در سنین کودکی و نوجوانی، بیشترین نیاز را به الگو و قهرمان دارند. شخصیت‌های افسانه‌ای و موهوم انیمیشنی و کارتونی را کنار بزنید و یک قهرمان واقعی و حقیقی به فرزندتان معرفی کنید. چه الگویی کامل‌تر، دوست‌داشتنی‌تر و اصیل‌تر از امام علی (ع) که عید غدیر به نام و نشان ایشان گره خورده است؟ 
مطابق کلام رهبر فرزانه‌مان، حضرت علی (ع) مظهر «تقوا، تدین، پایبندی مطلق به دین، ملاحظه‌ی غیر خدا و غیر راه حق را نکردن، بی‌پروا در راه خدا حرکت کردن، برخورداری از علم، برخورداری از عقل و تدبیر، و برخورداری از قدرت عزم و اراده» است. (بیانات در دیدار مردم قم، 18/10/1385). تلاش کنید در توصیفات و توضیحات‌تان به بچه‌ها، به این مفاهیم بپردازید و مصادیق آنها را در زندگی مولا علی (ع) بر اساس روایات معتبر بیان کنید.  
برای اینکه این الگو را به خوبی معرفی و تبیین کنید، لازم است ابتدا خودتان در این زمینه مطالعه داشته باشید. روایت‌های زیادی درباره‌ی شجاعت، قدرت روحی و بدنی، مهربانی، دانشمندی، یتیم‌نوازی و... حضرت علی (ع) در کتاب‌های متعدد در دسترس است که می‌توانید برای فرزندتان بگویید. این کتاب‌ها را از کتابخانه‌های آنلاین یا اپلیکیشن‌های کتابخوان بگیرید تا هم هزینه‌ی کمتری پرداخت کنید و هم نیازی به خروج از خانه نداشته باشید. 


بهتر است بخشی از مطالعات‌تان را به زبان عامیانه برای فرزندتان بگویید و بخش‌های ساده‌تر را از روی کتاب برایش بخوانید تا با فرهنگ تحقیق و کتابخوانی هم آشنا شود. مثلا حکایت فتح قلعه‌ی خیبر توسط امیرالمؤمنین (ع) از مواردی است که معمولا پسربچه‌ها از شنیدنش لذت می‌برند و به وجد می‌آیند. 
با توجه به روحیه و شخصیت فرزندان خود، مطالب کاربردی‌تر و مفهوم‌تر را متناسب با سن آنها انتخاب کنید. این آموزش و الگوسازی از شخصیت حضرت علی (ع) را در طول سال ادامه بدهید و در عید غدیر متوقف نشوید.   

 

 

۲) خانه را زیبا کنید  
به بچه‌ها بگویید قرار است به مناسبت این روزهای مبارک، خانه را به کمک هم زیبا کنید و لحظات شادی را با هم بسازید. بعد ایده‌های آنها را برای زیباسازی خانه بشنوید و ایده‌های خودتان را برایشان بگویید. در نهایت با توجه به امکانات و شرایط خانواده، با هم تصمیم بگیرید که کدام ایده‌ها را عملی کنید. ما هم در ادامه چند ایده‌ی ساده و کم‌هزینه را پیشنهاد می‌کنیم. 


**بچه‌ها از دیدن دست‌سازه‌های خود لذت می‌برند. وقتی دست‌سازه‌هایشان را در بهترین جاهای خانه، در معرض دید دیگران بگذارید، این لذت برایشان دو چندان می‌شود. مقداری چسب، کاغذ رنگی، زرورق و... در اختیارشان بگذارید و با کمک همدیگر ریسه‌های رنگی برای تزیین خانه بسازید. آنها را به در و دیوار خانه بیاویزید و طوری عکس دسته‌جمعی بگیرید که تزیینات خانه کاملا دیده شود. عکس‌ها را برای پدربزرگ و مادربزرگ بچه‌ها بفرستید و آنها را در شادی خود سهیم کنید. 
چیدمان خانه را در این یک هفته به سلیقه‌ی فرزندان‌تان تغییر دهید. به آنها تأکید کنید که از عید قربان تا غدیر  (تا حد امکان) سلیقه‌ی آنها در خانه جاری خواهد بود. فراموش نکنید جابه‌جا کردن میز و صندلی هم می‌تواند اسباب تفریح باشد، اگر بچه‌ها میل به انجامش داشته باشند و دیر حین کار خوش بگذرانند. سخت نگیرید؛ فقط یک هفته! 

**با مقداری خاک و چند گلدان (یا حتی ظرف یک بار مصرف محکم که کف آن را سوراخ کرده باشید)، به همراه بچه‌ها چند گیاه را قلمه بزنید یا بکارید. این کار را در بالکن یا حمام خانه انجام دهید که تمیز کردن‌شان زحمت کمتری دارد. اگر گیاه قابل انتقال به گلدان ندارید، می‌توانید لوبیا، سبزی و... بکارید. نگران زیبا نبودن بدنه‌ی ظرف یک بار مصرف نباشید. رنگ کردن گلدان یا چسباندن کاغذ رنگی دور آن، می‌تواند سرگرمی دیگری برای بچه‌ها باشد!  

 
۳) بسته‌های عیدی آماده کنید  
عید است و عیدی‌های هیجان‌انگیزش! آن هم عید غدیر، که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عید ماست. بهترین عیدی‌ها و هدایا را برای این روز مبارک آماده کنید. اگر قرار است فرزندتان را به خاطر موفقیتی که کسب کرده یا کار خوبی که انجام داده، تشویق کنید و به او جایزه بدهید، آن را به روز عید غدیر موکول کنید. شاید هدیه از وسایل ضروری و موردنیاز فرزندتان باشد؛ در غیر این صورت پیشنهاد می‌کنیم یک بسته شامل سه نوع هدیه تدارک ببینید: هدایای خوراکی، دانشی و کاربردی؛ مثلا تکه‌ای کیک، مقداری خمیر بازی و یک کتاب داستان یا رنگ‌آمیزی. 


عیدی دادن را به خانواده و فرزندان خود منحصر نکنید. اگر برایتان مقدور است به کودکان دیگر هم بسته‌های «خوراکی، دانشی و کاربردی» عیدی بدهید. در غیر این صورت، حتی یک شکلات هم نشاط‌آور خواهد بود! 

 

 اگر از خانواده‌ی سادات هستید، هر سال عید غدیر پذیرای مهمانان زیادی بوده‌اید و برای آماده کردن بسته‌های عیدی ایده‌های خود را دارید. البته امسال به دلیل شرایط قرنطینه و محدودیت رفت و آمد، بهتر است این بسته‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده کنید و به دست همسایه‌ها و آشنایان برسانید. 

 

پختن شیرینی و بسته‌بندی برای عیدی دادن، کاری سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی برای بچه‌هاست. اما با توجه به شرایط موجود بهتر است شیرینی و شکلات عیدی را از انواع آماده و بسته‌بندی‌شده انتخاب کنید که قابل ضدعفونی کردن باشند. سایر اقلام عیدی را بعد از ضدعفونی کردن داخل بسته‌ای بگذارید تا گیرندگان، قبل از باز کردن بسته بتوانند به راحتی آن را ضدعفونی کنند. تمام این نکات را برای فرزندتان بگویید و مراقب باشید که آنها را با دقت رعایت کند. 
فراموش نکنید که جذاب‌ترین بخش این کار، رساندن بسته‌ها به دیگران و دیدن شادی آنها است؛ پس موقع توزیع بسته‌ها، فرزندان‌تان را قلم نگیرید. بسته‌های عیدی را به همراه بچه‌ها توزیع کنید و هنگام انجام این مأموریت دل‌انگیز، همگی ماسک بزنید و دستکش بپوشید.

 

*مینا فرقانی؛ کارشناس سبک زندگی

انتهای پیام/

نظر شما