شناسهٔ خبر: 41721517 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

یک گام مثبت در چهل و نهمین روز اعتراضات کارگری / نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات هفت تپه چه قول‌‌هایی دادند؟

چهل و نهمین روز اعتراضات کارگران هفت تپه با حضور نمایندگان مجلس در جمع آن‌ها و وعده پیگیری مشکلات، برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صبح امروز، ۱۱ تیرماه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن سفر به استان خوزستان در جمع کارگران معترض شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه حضور پیدا کردند و پای درد و دل‌های آن ها نشستند.

سیدنظام الدین موسوی و علی خضریان، از اعضا کمیسیون اصل ۹۰ و احمد نادری، رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی، نمایندگانی هستند که امروز در جمع کارگران هفت تپه حاضر شدند.
 
یوسف بهمنی و ابراهیم عباسی به عنوان فعالان کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این تجمع اعتراضی سخنرانی کردند و به بیان مشکلات و مطالبات کارگران پرداختند.
<div id="video-display-embed-code_1105083" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/865970/1105083?width=400&height=300"></script></div>
 
سید نظام موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در جمع کارگران هفت تپه گفت: ما نه برای نمایش و نه برای وعده از مجلس آمده ایم؛ بلکه برای حل مشکلات هفت تپه بین شما کارگران حاضر شدیم.
 
یک گام مثبت در چهل و نهمین روز اعتراضات کارگری / نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات هفت تپه چه قول‌‌هایی دادند؟
 
او گفته که رسیدگی به وضعیت حقوق‌های معوق کارگران هفت تپه که مطالبه اصلی شماست، در دستور کار ما قرار دارد. چرا باید کارگران این شرکت ۴۹ روز برای پرداخت معوقاتشان تجمع کنند؟ هیچ کسی حق ندارد شما را برای برگزاری این تجمعات مواخذه کند.

وی تاکید کرد: با هدف حل مشکلاتتان به اینجا آمدیم و در گام اول باید با کسانی که با نام خصوص سازی، اموال شرکت‌ها را به تاراج بردند، برخورد شود و در گام دوم با واردکنندگان شکر به کشور برخورد می‌کنیم و در مجلس شورای اسلامی قطعا پیگیر این جریان و اعتراضات بحق شما خواهیم بود.
<div id="video-display-embed-code_1105081" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/865970/1105081?width=400&height=300"></script></div>
 
بعد از اتمام سخنرانی کارگران، نمایندگان مردم در مجلس وارد فرمانداری شوش شدند و با فرماندار جلسه ای پیرامون بررسی مشکلات کارگران برگزار کردند.
 

کارفرمای فعلی شرکت هفت‌تپه ظاهرا دنبال تولید نیست

خضریان در این جلسه گفت: مدت هاست که موضوع هفت تپه مطرح است و این اتفاق جدیدی نیست. این شرکت با ظرفیت تولیدی بسیار بالا حتی در زمان دفاع مقدس نیز تعطیل نشده و بیشتر از ظرفیتش تولید داشته، اما در سال‌های اخیر، به دلیل بعضی بی تدبیری‌ها و اقدامات شائبه‌دار دچار مشکلاتی اساسی شده است.

وی ادامه داد: کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از سال ۹۴ تا به کنون بدون برگزاری اعتراض و تجمع، حقوقی دریافت نکردند و همین مسئله کافیست تا نشان دهد که خریدار این شرکت اهلیت ندارد.  

یک گام مثبت در چهل و نهمین روز اعتراضات کارگری / نمایندگان مجلس برای بررسی مشکلات هفت تپه چه قول‌‌هایی دادند؟
 
به گفته عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس؛ کارفرمای فعلی هفت تپه ظاهرا دنبال تولید نیست و این شرکت را در خطر تغییر کاربری قرار داده است و باید هر چه زودتر پرونده شائبه‌دار خصوصی سازی هفت تپه به نفع کارگران و منافع ملی به نتیجه برسد.
 

مجلس تمام قد از کارگران هفت تپه حمایت می‌کند

احمد نادری، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس هم در این جلسه گفت: زیبنده نیست که سه ماه حقوق کارگران شرکت هفت تپه پرداخت نشود. با حضور در شوش، امروز ارزیابی‌های لازم در مورد وضعیت این شرکت و پرداخت معوقات کارگران را انجام دادیم و در هفته جاری این موضوع را حتما در مجلس شورای اسلامی مطرح و بررسی خواهیم کرد. حتی تمامی مسئولان مربوطه را دعوت و احضار خواهیم کرد تا در این خصوص پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: هفت تپه یا باید به دولت بازگردد یا از سوی بخش‌های نیمه خصوصی و نیمه دولتی استان خوزستان که در صنعت نیشکر سررشته دارند، اداره شود. مهم این است که سطح زیرکشت شرکت به قبل از خصوصی سازی بازگردد و در مجلس و کمیسیون اصل ۹۰، این موضوع به جد پیگیری خواهد شد و تدابیر لازم را برای آن اتخاذ خواهیم کرد.
 

اگر پیگیری نمایندگان مجلس نتیجه ندهد همراه کارگران در اعتراضات شرکت می‌کنیم!

سیدنظام‌الدین موسوی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم گفت: امروز به وضوح متوجه شدیم که کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، بیش از آنکه برای خود و وضعیتشان دل بسوزانند، برای شرکت و میزان تولید شکر آن دل می‌سوزانند و همین موضوع باعث می‌شود که هفت تپه به دغدغه ما نمایندگان هم تبدیل شود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در هفته جاری به صورت جدی موضوع هفت تپه را در مجلس شورای اسلامی مطرح و پیگیری خواهیم کرد. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، اولویت با پرداخت حقوق‌های معوق کارگران شرکت است و این موضوع را پیش از همه بررسی می‌کنیم تا زودتر این مشکل مرتفع شود.

موسوی ادامه داد: موضوع دومی که به پیگیری آن خواهیم پرداخت، مربوط به بازگشت به کار کارگران اخراجی است که عفو شده اند و این مسئله را از اداره کار پیگیری خواهیم کرد تا زمینه را برای بازگشت به کار آنان فراهم کنیم.

وی بیان کرد: مسئله سوم سطح زیر کشت شرکت هفت تپه و میزان تولید شکر آن است و این موضوع را نیز به جد پیگیری می‌کنیم چرا که هفت تپه سرمایه‌ای ملی است و با از بین رفتن تولید آن، سرمایه ملی از بین می‌رود و باید آن را حفظ کنیم.

او گفته که این گفته‌ها در حد وعده نیستند. اگر این پیگیری‌ها نتیجه ندهند، ما نمایندگان مجلس در کنار کارگران هفت تپه در اعتراضات مقابل فرمانداری شوش شرکت خواهیم کرد.

نظر شما