شناسهٔ خبر: 41721175 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از توییت حسین انتظامی تا پیام‌هایی که برای خسرو سینایی مخابره می‌شود

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی، محمد رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پیام‌های جداگانه‌ای درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

رییس سازمان سینمایی خسرو سینایی را صاحب سبکی نجیب و شریف عنوان کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، حسین انتظامی در واکنش به درگذشت خسرو سینایی در توییتی نوشت: «سینمای ایران داغدار یکی از بزرگان خود شد؛ صاحب‌ْسبکی نجیب و شریف که از موفقیت‌های شاگردانش لذت می‌برد.

جای #خسرو_سینایی شاید هرگز پر نشود.

روحش قرین آرامش.»

پیام تسلیت مدیرعامل خانه هنرمندان 

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر طی پیامی درگذشت خسرو سینایی هنرمند سینمای ایران را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

"خسرو سینایی معمار، آهنگساز، نویسنده و کارگردان. درباره کدام‌یک باید سخن گفت؟ سینایی آهنگساز یا پایه‌گذار سینمای تجربی ایران؟ سرپرست بخش آکاردئون کنسرواتوار وین، سینایی انیمیشن‌ساز یا نویسنده‌ و مترجم؟
خسرو سینایی با کارنامه‌ای پربار شامل بیست‌ودو فیلم مستند، نه فیلم پرتره، هشت فیلم داستانی کوتاه، هفت فیلم سینمایی، شانزده اثر موسیقی فیلم، شش کتاب تألیفی و چهارکتاب ترجمه یکی از درخشان‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری این مرزوبوم به شمار می‌آید.
سینایی از سال 1346 تا امروز با کسب جوایز بین‌المللی برای هنر این خاک افتخارآفرینی کرد. کسی که همواره به صلح می‌اندیشید و این صلح‌اندیشی در همه آثار او نمود پیدا می‌کرد. از فیلم‌های داستانی و مستندش گرفته و حتی شعرها و ترجمه‌هایش.
اهمیت سینایی در سینما قابل‌بیان نیست. در اهمیت او همین کافی‌ست که سهراب شهید ثالث یکی از معتبرترین کارگردانان ایرانی کار خود را با دستیاری و بازیگری برای خسرو سینایی آغاز کرد. بسیاری از شخصیت‌های هنری ایران همچون حسین یاوری، جناب دماوندی، حاج مصورالملکی و ... با مستند پرتره‌های او به ما معرفی شدند. کیست که نواهای خوش‌آهنگ او در «سفر به تاریخ، مرثیه گمشده، عروس آتش» و دیگر فیلم‌هایش را فراموش کرده باشد؟ و ترجمه‌ی درخشان او از سیاحت‌نامه‌ی آرمین وامبری در ایران که از زبان آلمانی ترجمه کرده بودند.

امروز هنر ایران، هنرمندی را از دست داد که جای خالی‌اش به‌هیچ‌وجه پر نخواهد شد.
درگذشت این استاد بزرگ این هنرمند گرانقدروانسان شریف را به جامعه‌ی هنری ایران تسلیت می‌گویم.

مجید رجبی معمار
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران"

پیام تسلیت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پیامی، درگذشت استاد خسرو سینایی فیلمساز فرهیخته‌ی سینمای مستند ایران را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:" با نهایت تاسف و تاثر به اطلاع می‌رساند، استاد خسرو سینایی فیلمساز مؤلف سینمای ایران به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به ویروس کرونا، ساعتی پیش در بیمارستان امیراعلم تهران جان به جان آفرین سپرد.
مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم سینایی و جامعه‌ی سینمای فرهنگی و مستند ایران تسلیت گفته، برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ی الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایند.
آخرین حضور خسرو خان سینایی در محافل هنری، به مراسم بزرگداشت بزرگان سینمای مستند منوچهر طیاب و احمد ضابطی‌جهرمی در سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برمی‌گردد که با حضور در این رویداد، به تقدیر از این عزیزان پرداخت."

انتهای پیام

نظر شما