شناسهٔ خبر: 41721710 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

همه درگذشت سینایی تسلیت گفتند

صاحب‌خبر -

هنرمندان، اهالی سینما و مدیران هنری، پس از درگذشت خسرو سینایی، در پیام‌های جداگانه، این اتفاق غمبار را تسلیت گفتند.
خانه سینما در پیامی به مناسبت درگذشت خسرو سینایی، چنین نوشت: باورمان نمی شود که خسرو سینایی رفته باشد، اوئی که بودنش را حک کرده بود بر وجودمان. ناباورانه باید به یکدیگر تسلی دهیم و در فراغش سوگواری کنیم. اعلام نبودنش نه تنها اهالی سینمای این مرز و بوم که سینماگران بسیاری را در این جهان پهناور در ماتم فرو خواهد برد. خانه سینما با نهایت تاسف و تاثر برنامه‌های وداع با او را گزارش خواهد کرد.

خسرو سینایی، فیلمساز مؤلف بود

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پیامی، درگذشت استاد خسرو سینایی فیلمساز فرهیخته‌ سینمای مستند ایران را تسلیت گفت، در این پیام آمده است: با نهایت تاسف و تاثر به اطلاع می‌رساند، استاد خسرو سینایی فیلمساز مؤلف سینمای ایران به علت عفونت ریه و مبتلا شدن به ویروس کرونا، ساعتی پیش در بیمارستان امیراعلم تهران جان به جان آفرین سپرد.
مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این مصیبت بزرگ را به خانواده محترم سینایی و جامعه‌ی سینمای فرهنگی و مستند ایران تسلیت گفته، برای روح بلند آن سفرکرده غفران واسعه‌ الهی و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت می‌نمایند.

سینایی کارنامه‌ای تاثیرگذار و ماندگار داشت

سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در پیامی درگذشت خسرو سینایی را تسلیت گفت. در این پیام آمده است: درگذشت خسرو سینایی، کارگردان محبوب و خوش نام سینمای ایران، جامعه فرهنگی و دوستداران سینما را در غمی سنگین فرو برد. استاد سینایی با کارنامه تاثیرگذار و ماندگارش، جایگاه ویژه ای در میان اصحاب فرهنگ و هنر داشت و در زمره سینماگرانی قرار داشت که با ساخت آثار ارزنده در زمینه مستندهای اجتماعی طی سال های فعالیت حرفه ای تن به ابتذال نداد. بی‌شک نام برجسته او هرگز فراموش نخواهد شد و آثارش در گنجینه فرهنگ و هنر کشورمان جاودانه خواهد ماند.
اینجانب فقدان آن استاد گرانقدر را به اصحاب فرهنگ و هنر و خانواده هنرمند ایشان تسلیت عرض نموده و از خداوند بزرگ رحمت الهی برای آن مرحوم و صبرو شکیبایی برای خانواده محترمش آرزو می‌نمایم.

سینایی؛ هنرمندی نجیب و فیلمسازی بزرگ بود

محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پی درگذشت خسرو سینایی با ارسال پیامی به جامعه سینمایی تسلیت گفت. در این پیام آمده است: سینمای ایران هنرمندی نجیب و فیلمسازی بزرگ را از دست داد. کارگردانی که همواره کوشید در آثار ارزشمندش سینما را در خدمت اعتلای انسانی و اخلاقی بکار گیرد و زیبایی‌های درون انسان را به تصویر بکشد. داغ فقدان این هنرمند عزیز را به خانواده محترم ایشان و به جامعه فرهنگی و هنری ایران تسلیت می گویم.

سینایی در سینما همواره جانب حقیقت را رعایت می‌کرد

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای ارزشیابی هنرمندان درگذشت خسرو سینایی هنرمند پیشکسوت سینما را با صدور پیامی تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت سید محمد طباطبائی به این شرح است: درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما؛ جناب خسرو سینایی اندوهی مضاعف بر جان هنر نهاد. جانی که هنوز غم درگذشت هنرمندان دیگری را در هفته‌ها و ماه‌های اخیر بر دل دارد. زنده‌یاد سینایی هنرمندی صاحب اندیشه در عرصه سینما بود و اندیشه‌اش را در ساختار سینما ارائه کرد. او در سینما همواره جانب حقیقت را رعایت می‌کرد و از مسیر پژوهش سعی برای کشف حقیقت و ارائه آن در قالب فیلم تلاش می‌کرد. زنده یاد خسرو سینایی یک سینماگر به معنای کامل کلمه بود چه اینکه در حوزه‌های گوناگون این عرصه دستی بر آتش داشت. او گرچه در غربت جانکاه این روزها با دنیای فانی وداع کرد اما به سمت نور رفت. درگذشت این سینماگر عزیز و عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان و نیز به هنرمندان به ویژه به هنرمندان عرصه سینما تسلیت گفته و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفرت و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌کنم.

خسرو سینایی، کارگردان و مستندساز سینمای ایران فیلم‌های متعددی را ساخته که یکی از مشهورترین آن‌ها عروس آتش بود که جایزه بهترین فیلمنامه را در هجدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
سینایی متولد ۲۹ دی ماه سال ۱۳۱۹ در ساری بود که تاکنون آثار بسیاری از جمله فیلم مستند و داستانی را با درون مایه‌های اجتماعی کارگردانی کرده است.
از جمله آثار این کارگردان می توان به جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، گفتگو با سایه، عروس آتش، کوچه پاییز، هیولای درون، زنده باد و تهران امروز اشاره کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم عروس آتش و لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین دوره جشنواره فیلم فجر، برای فیلم هیولای درون از جمله جوایز این هنرمند است.
سینایی در سال ۱۳۸۷ موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس‌جمهور این کشور شد. او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند مرثیه گمشده که روایت‌گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایران در سال‌های ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ است، دریافت کرد.

اشتراک گذاری در:

نظر شما