شناسهٔ خبر: 41706183 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حمایت نخست‌وزیر ایتالیا از راه‌حل سیاسی در لیبی

نخست‌وزیر ایتالیا در گفت‌وگو با شبکه‌ای قطری اعلام کرد، کشورش از روند سیاسی در لیبی با هدف تحقق صلح حمایت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا در گفت‌وگویی با شبکه قطری «الجزیره» بر حمایت کشورش از روند سیاسی در لیبی و توافق با ترکیه به عنوان بازیگر اصلی پرونده لیبی تأکید کرد.

وی گفت: ایتالیا همواره از راه‌حل سیاسی که قادر به تضمین ثبات، وحدت و شکوفایی لیبی باشد و گزینه نظامی را دور کند، حمایت کرده است. دولت وفاق ملی، دولتی است که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده است، موضوع مربوط به تعدیل ائتلاف‌ها با جغرافیای متغیر نیست بلکه مسأله مربوط به تضمین مسیری کاملا فراگیر به فرماندهی لیبی در پی نتایج نشست برلین و نیز وساطت سازمان ملل است.

کونته ادامه داد، آتش‌بس و تضمین آن امری ضروری و فوری است و ایتالیا در کنار اتحادیه اروپا و دیگر شرکای اصلی بین‌المللی، از تمام طرف‌های خارجی می‌خواهد در این زمینه تلاش کنند.

نخست‌وزیر ایتالیا ضمن تأکید دوباره بر تقویت روند سیاسی تصریح کرد، سیاست «هشدار» و تسلیح دوباره و مداخله، خطر درگیری نظامی گسترده را با خود دارد که باید به هر بهایی شده از آن دوری شود. ضروری است تمامی طرف‌ها اعتدال را در پیش بگیرند؛ شکی نیست که ترکیه بازیگر مهمی در لیبی است و رایزنی‌ها با این کشور برای تضمین گفت‌وگوی سازنده و تقویت راه‌حل سیاسی برای بحران لیبی ادامه پیدا می‌کند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

انتهای پیام/ص

نظر شما