شناسهٔ خبر: 41682654 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردن خواستار آتش‌بس در لیبی شد

رئیس مجلس نمایندگان شرق لیبی (طُبرق) در سفری به اردن با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان شرق لیبی روز چهارشنبه (دیروز) با «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن دیدار کرد.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد که الصفدی در این دیدار درباره خطرات منطقه‌ای کردن بحران لیبی برای امنیت این کشور و همسایگان آن هشدار داد.

وی بر اهمیت فعال‌سازی ایفای نقش عربی در تلاش برای حل بحران لیبی و جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع این کشور و تبدیل لیبی به صحنه دخالت‌های خارجی، تأکید کرد.

طبق گزارش خبرگزاری اردن (پترا)، الصفدی همچنین خواستار برقراری آتش‌بس فوری در لیبی و آغاز مذاکرات سیاسی برای پایان دادن به بحران این کشور و احیای امنیت و ثبات در لیبی شد.

وی همچنین اهمیت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران لیبی از طریق گفت‌وگوی داخلی و حمایت از وحدت و حاکمیت لیبی را مورد تأکید قرار داد.

وزیر خارجه اردن گفت که اردن از تمامی تلاش‌های سیاسی برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران لیبی از جمله توافقنامه الصخیرات، کنفرانس برلین، اعلامیه قاهره و تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت حمایت می‌کند.

او تصریح کرد که امنیت کشورهای عربی به یکدیگر مرتبط است و اردن در کنار دیگر برادران عربی برای حمایت از امنیت ملی عربی، فعال‌سازی نقش عربی با هماهنگی شرکای جامعه جهانی، تلاش می‌کند.

پیشتر منابع خبری از ورود اردن به خط میانجی‌گری برای جلوگیری از آغاز جنگ بین ترکیه و مصر در خاک لیبی خبر داده بودند (جزئیات بیشتر).

لیبی از زمان سرنگونی رژیم «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ شاهد هرج‌ و مرج است و از سال ۲۰۱۵ دو دولت در لیبی یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» در غرب و دیگری دولت طُبرق در شرق که ژنرال خلیفه حفتر نیز وابسته به آن است، به وجود آمده‌اند.

نیروهای خلیفه حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با هدف سیطره بر طرابلس پایتخت لیبی، حمله به این شهر را آغاز کرده است اما با مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی مواجه شده و هنوز نتوانسته‌اند به داخل شهر نفوذ کنند.

انتهای پیام/ص

نظر شما