شناسهٔ خبر: 41525269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اقدامات دولت در حوزه مسکن

وزیر راه و شهرسازی در تیتر امشب از اولویت های دولت در بسته حمایتی مستاجران و 3 اقدام وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن گفت.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره کمک ودیعه مسکن مستاجران گفت: بر اساس وعده رئیس جمهور مبنی بر بسته حمایتی مستاجرین این ودیعه از هفته آینده اجرا می شود و کسانی که واجد شرایط هستند در سامانه وزارت راه ثبت نام می کنند. مستاجران فقط کارمزد بانکی را پرداخت می کنند و اصل وام بعد از پایان قرارداد به بانک مسترد خواهد شد و تسهیلات از طریق مستاجر در اختیار موجر قرار می گیرد. 

وزیر راه و شهرسازی گفت: خانواده های 5 نفره و حقوق بگیر ثابت، خانه اولی ها و کسانی که امسال ازدواج کرده اند، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در اولویت هستند. 

<div id="video-display-embed-code_301865" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/798260/301865?width=400&height=300"></script></div>

او افزود: مبلغ وام برای کلانشهر تهران 50 میلیون، کلانشهرای دیگر 30 میلیون و برای دیگر شهرستان ها 15 میلیون تومان با سود 13 درصد در نظر گرفته شده است. افرادی که بیمه هستند و کدکارگاهی هستند می توانند از کدکارگاهی برای ضمانت استفاده کنند.

آقای اسلامی گفت: با توجه به اطلاعاتی که از سامانه وزارت رفاه استخراج کردیم، 600هزار خانوار واجد شرایط دریافت ودیعه مسکن هستند.

20 هزار میلیارد تومان از محل منابع تخصیص داده شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا برای کمک هزینه اجاره بهای مستاجران در نظر گرفته شده است. 

آقای اسلامی در ادامه افزود: بعلت شیوع کرونا و نیاز به مراقبت بیشتر برای کاهش و توقف اسباب کشی مستاجران این کمک ودیعه مسکن از جانب دولت برای مستاجران انجام گرفته و مصوبه دولت تا سه ماه بعد از فروکش کردن و از بین رفتن ویروس کرونا اعتبار و ادامه خواهد داشت. 

او افزود: ممکن است ارزش پول ملی به دلیل ادامه تحریم های آمریکا و مشکلات اقتصادی کاهش یافته باشد اما این کمک ودیعه مسکن بی تاثیر نخواهد بود. 

وزیر راه درباره طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: پروژه ها در برخی شهرها شروع شده است. طرح اقدام ملی مسکن برای حدود 400 هزار نفر پیش بینی شده است، که حدود 930 هزار نفر واجد ضوابطه اولیه بودند که بعد راستی آزمایی حدود هزار 350 نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند.

او افزود: 40 میلیون تومان مبلغ اولیه ای است که واجدین شرایط باید به حساب واریز کنند.

آقای اسلامی وزیر راه گفت: برای این طرح 3 نوع اقدام در نظر گرفته شده است؛ در نوع اول برای کسانی است که خانه های خود را تحویل می گیرند، نوع دوم کسانی هستند که پروژه شان تعیین می شود و با سازنده قرارداد بسته می شود و نوع سوم مربوط به زمین هایی است که به صورت گروهی تحویل خواهد شد. 

<div id="video-display-embed-code_301864" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/798260/301864?width=400&height=300"></script></div>

بخش دیگر طرح اقدام ملی 200 هزار واحد است که درحال پیگیری است و کمیته امداد، بهزیستی، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفین و خیرین مسکن ساز را شامل می شود که با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قرار خواهد گرفت. 

او درباره کندی پیشرفت در تامین زمین در طرح اقدام ملی گفت: با توجه به اینکه زمین ها باید در بخش هایی باشد که امکانات داشته باشد و برای افراد واقعی و حقیقی در نظر گرفته شده، بخش مهمی از وقت صرف تامین زمین شده است. 

او در ادامه گفت: در الگوهای واگذاری برای جامعه هدف آیین نامه دولت برای مسکن های استیجاری اصلاح شده است و برای واگذاری اجاره 99 ساله درنظر گرفته شده است. 

وزیر راه درباره زمان تحویل مسکن طرح اقدام ملی نیز گفت: در شهرهای پیشتاز که کار شروع شده از همین ماه تحویل می شود. 

 

نظر شما