شناسهٔ خبر: 41365198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

هشدار هواشناسی به کشاورزان؛ رشد ۲۸ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: به کشاورزان توصیه می‌شود که نسبت به پایش و رصد شالیزار‌ها اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار بارش پراکنده در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی ۳ روز آینده در استان‌های ساحلی خزر، مناطق شمال غرب، ارتفاعات استان‌های البرز، قزوین، تهران و سمنان بارش پراکنده همراه با رگبار باران و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

او افزود: طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه در نواحی مرکزی کشور، نقاط استان‌های یزد، اصفهان، شمال فارس و در برخی از نقاط استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و هرمزگان رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

حقیقت ادامه داد: طی ۵ روز آینده در منطقه زابل وزش باد شدید رخ خواهد داد که گاهی سبب خیزش گرد و خاک خواهد شد.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی از ماندگاری هوای گرم و افزایش دما در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران توصیه می‌شود که تهویه مناسب را در واحد‌ها برقرار کنند تا مشکلی برای تولیداتشان‌ پیش نیاید.

به گفته او، با توجه به شرایط جوی و احتمال شیوع پلاست و لکه قهوه‌ای برنج در مناطق شمالی و برنج خیز توصیه می‌شود که برنج کاران نسبت به پایش و رصد شالیزار‌ها اقدام کنند.

حقیقت ادامه داد: با وجود افزایش ابرناکی در نیمه شمالی، به پرورش دهندگان توصیه می‌شود که غذا دهی را در استخر‌های پرورش ماهی متوقف کنند.

کاهش ۸.۱ درصدی بارش نسبت به سال زراعی قبل

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۲۸۷.۱ میلی متر بوده، در حالی که مجموع بارش کشور در مدت مشابه سال قبل ۳۱۳ میلی متر بوده است که این امر بیانگر رشد ۲۸.۴ درصدی نسبت به دوره بلندمدت و کاهش ۸.۱ درصدی نسبت به سال ما قبل است.

این‌ مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه ۱۲۳.۶ درصد بارش یکسال زراعی تامین شده است، تصریح کرد: با وجود آنکه فصل تابستان به جز نوار شمالی بارش چندانی نداریم، از این رو کم بارشی ۸.۱ درصدی تا پایان سال زراعی جبران نخواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما