شناسهٔ خبر: 41310595 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

«سفر» را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنید

صاحب‌خبر -

مسئولان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت‌وگوهای خود اعلام می‌کنند که سفرها تعطیل نیست. موزه‌ها و مراکز اقامتی و سایت‌های گردشگری باز هستند و مردم با رعایت پروتکل‌های شخصی و استفاده از خودروهای شخصی یا استفاده از حمل‌ونقل عمومی با رعایت فاصله همچنان می‌توانند سفر کنند.

 اما مسئولان وزارت بهداشت همچنان اعلام می‌کنند یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع ویروس کرونا، سفرهای متعدد است. 
روز ۱۷ تیر آمار ۲۰۰ جان‌باخته از کرونا در طول یک روز و ابتلای ۲ هزار و ۶۳۷ بیمار جدید به ویروس کرونا رکورد زد و در واقع ۲۰ استان را در وضعیت هشدار یا قرمز قرار داد. با این همه، تصمیم‌گیری درباره ایجاد محدودیت‌ها برای سفر یا تعطیلی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری در استان‌هایی که قرمز اعلام شده‌اند، برعهده ستاد استانی کرونا گذاشته شده است. 
به گزارش صمت، آنچه از شواهد برمی‌آیند تاخت‌وتاز دوباره کرونا در کشور است. مسافرت‌های غیرضرور، برگزاری مراسمات عروسی و عزا، گشایش مجدد مساجد، اماکن مذهبی، زیارتگاه‌ها و صحن بقاع متبرکه، بازگشایی اماکن و محیط‌های فرهنگی و ورزشی و از سر گرفتن رقابت‌های ورزشی در عرصه‌های مختلف، عدم‌اجرای پروتکل‌ها و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی همراه با سهل‌انگاری بیش از حد مردم باعث شد تا بار دیگر لشگر تقریبا شکست‌خورده کرونا، جانی دوباره گرفته و با فرصت‌طلبی از غفلت مردم و مسئولان، تاخت‌وتاز مجدد مرگ را در ایران آغاز کند.

شهرهایی که حاشیه امن ندارند

نگاهی کلی به آمارهای ۴ ماهه حضور کرونا در کشور به‌خوبی نشان می‌دهد که مسافرت‌های بین‌شهری و بین‌استانی، بیشترین و شاید مهم‌ترین عامل انتقال کرونا بوده و این در شرایطی است که استان‌های گردشگرپذیر و مسافرخیز کشور هیچ‌گاه حاشیه امنی در سایه شیوع همه‌گیری کرونا پیدا نکرده‌اند.
اگر به آخرین اطلاعیه وزرات بهداشت دقت کنید نام استان‌هایی را خواهید دید که یا گردشگرپذیر و مسافرخیز هستند، یا از آب و هوای مناسبی در تابستان برخوردارند یا از لحاظ وضعیت معیشتی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند.
 این ۳حالت شاید در تمام مدت شیوع و انتشار ویروس کرونا در کشور به‌جز ایام محدودیت‌های تردد و مسافرت، جزو آمارهای وزارت بهداشت بوده و همواره چنین استان‌هایی با داشتن حداقل یکی از فاکتورها و مشخصات فوق درگیری مستمری با کرونا 
داشتند.
این موضوع درباره استان مازندران نیز مصداق دارد، مازندران که همواره مقصد مسافران و گردشگران بوده و هست، پس از طی کردن فراز و فرودهای متعدد در ثبت رکورد کرونا، طی آخرین گزارش وزارت بهداشت کشور مجدد به وضعیت هشدار رسیده و ۷ شهر این استان اکنون در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند.

بازگشایی زودهنگام

اماکن اقامتی با شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و وزارت بهداشت آنها را در فهرست مشاغل پرخطر قرار داد. هرچند برخی از فعالان این صنعت همچنان معتقدند که هرگز دستور رسمی برای تعطیلی این اقامتگاه‌ها از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صادر نشد و این استانداران و فرمانداران بودند که برای ادامه فعالیت مراکز اقامتی تصمیم گرفتند.
کاهش حجم سفرها در نوروز ۹۹ سبب شد تا اندازه زیادی از شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود؛ اگرچه با شروع تعطیلات تعداد مبتلایان به‌طور روزانه به بیش از تعداد قبل از نوروز رسید، اما همین مقدار نیز می‌توانست در صورت لغو نکردن سفرها به فاجعه‌ای ملی تبدیل شود.
 این روند حدود ۲ ماه ادامه داشت تا اینکه نیمه دوم اردیبهشت با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرر شد تاسیسات گردشگری به‌تدریج و داوطلبانه باز شوند. البته این بازگشایی مشروط به رعایت پروتکل بهداشتی و مفاد دستورالعملی با عنوان «سفر هوشمند: سفر + سلامت» بود.
حالا که دوباره شیوع کرونا افزایش یافته و آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا ۳ رقمی شده، برخی بازگشایی‌های زودهنگام و سفرهای شهروندان را عامل مهم گسترش شیوع دوباره این ویروس 
می‌دانند. 
هرچند برخی از مراکز اقامتی و گردشگری و حتی موزه‌ها همچنان بسته هستند. برخی هم که مدتی باز بودند، حالا برای جلوگیری از مشکلات بیشتر ترجیح داده‌اند دوباره کرکره‌ها را پایین بکشند.

به مازندران و خراسان سفر نکنید

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت هم از هموطنان خواسته به استان‌های مازندران و خراسان رضوی سفر نکنند. 
با این همه، معاون گردشگری استان مازندران با تاکید بر اینکه اعمال هر نوع محدودیت سفر به این استان منوط به تصمیمات ستاد کروناست، گفت: تاکنون ابلاغیه‌ای مبنی بر ایجاد محدودیت سفر اعلام نشده است.
مهرداد حسنی با اشاره به اینکه تاکنون از سوی ستاد کرونا استان یا ستاد ملی کرونا هیچ چگونه ابلاغیه یا دستوری مبنی بر ایجاد محدودیت سفر به این استان به اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران اعلام نشده است، گفت: برخی از شهرهای استان که قرمز اعلام شده‌اند بنابر تصمیمات ستاد کرونا محدودیت‌هایی در آنها اعمال می‌شود، به‌طور مثال، در بهشهر پارک جنگلی عباس‌آباد که یکی از مراکز تفریحی این شهر بود، تعطیل شد. اما شهرهایی که در وضعیت قرمز نیستند به حالت عادی کاری خود را ادامه می‌دهند.
حسنی یادآور شد: درحال‌حاضر در برخی از شهرهای استان که قرمز اعلام شده‌اند بنا به دستور فرمانداری و نیروهای انتظامی به مدت یک هفته فعالیت‌هایی از جمله برگزاری مراسم عروسی و برگزاری اجتماعات در تالارها ممنوع اعلام شده، اما هنوز دستور و ابلاغیه‌ای مبنی بر تعطیلی هتل‌ها و تاسیسات گردشگری اعلام نشده است.

تعطیلی ۲ هفته‌ای غار کتله‌خور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان نیز از تعطیلی ۲ هفته‌ای غار کتله‌خور در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، خبر داده و گفته با توجه به بازدید زیاد علاقه‌مندان از این موزه و به‌منظور سلامت هموطنان، بازدید گردشگران به علت شیوع کرونا ویروس از غار کتله‌خور تا دو هفته آینده انجام نمی‌شود.
 امیر ارجمند ضمن بیان این خبر در گفت‌وگو با ایلنا گفت: از ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ هیچ گردشگری در ویلاهای اقامتی غار کتله‌خور و روستای گرماب پذیرش نشده و تا مساعد نشدن شرایط از لحاظ حفظ سلامت همشهریان و مسافران این امکان وجود نخواهد داشت.
مدیرکل سازمان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: برای مقابله ویروس کرونا، اجرای اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار گرفته است و تمامی مجموعه‌ها و اماکن گردشگری هر روز ضدعفونی می‌شوند و مورد بازرسی قرار می‌گیرند. این اقدامات در راستای حفاظت از سلامت شهروندان انجام‌شده است.

ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی

جدا از این آمارها که توجه به آنها نشان می‌دهد سفر کردن در چنین شرایطی یکی از پر ریسک‌ترین اقدامات است به‌ویژه اگر سفرها جنبه کاری و ضروری نداشته باشد. مسئله دیگر در رعایت نکردن مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها در تأسیسات گردشگری یا خدمات حمل‌ونقل عمومی است.
کافی است سری به پایانه‌های مسافربری بزنید تا وضعیت مسافران و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر درک کنید. 
هنوز هم بسیاری از افراد از راننده گرفته تا مسافر، استفاده از ماسک را جدی نمی‌گیرند. حتی زمانی که به استان‌ها یا شهرستان‌های دورتر از پایتخت سفر کنید، تعداد افرادی که مسائل بهداشتی را کمتر رعایت نمی‌کنند، بیشتر می‌شود.
اتوبوس‌ها در مسیرهایی که بیشترین تردد را دارند پر از مسافر هستند. شاید تعدادی از صندلی آنها خالی باشد، اما در طول مسیر و حتی بیرون از پایانه، مسافران عبوری زیادی را سوار می‌کنند و اینکه گفته‌شده بود مسافران یکی در میان روی صندلی‌ها بنشینند در کل رعایت نمی‌شود. 
اعتراض مسافران به راننده موجب می‌شود که راننده هزینه اضافه‌تر بابت یک مسافر را طلب کند؛ بنابراین در اتوبوس‌های مملو از مسافری است که افراد کنار هم می‌نشینند بدون اینکه در طول سفر کمتری موارد بهداشتی را رعایت کنند.

جبران ایام قرنطینه

برخی از مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری هم برای اینکه بتوانند هزینه بیشتری به‌دست یا نبود مسافر را در ایام قرنطینه خانگی جبران کنند، کمتر به رعایت فاصله‌گذاری اقدام می‌کنند. 
به‌عنوان مثال، گفته شده بود که هتل‌ها باید برای هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت اتاق خود را از زمانی که مسافر در آن اقامت داشته تا اقامت مسافر بعدی خالی نگه دارند، اما این اتفاق هم نمی‌افتد و اگر این اقدام در برخی از هتل‌ها انجام شود قاعدتا به این دلیل است که آن هتل خالی از مسافر بوده است.
در هتل‌هایی که اتفاقاً پر ستاره هستند و انتظار می‌رود مسئل بهداشتی را بهتر رعایت کنند؛ در برخی از شهرستان‌ها اهمیتی به وجود مواد ضدعفونی‌کننده در رستوران‌ها یا در پذیرش نمی‌دهند.
در بسیاری از رستوران‌های بین‌راهی نیز دیده می‌شود قاشق و چنگال‌ها یا لیوان‌ها بدون هیچ پوششی روزها روی میز چیده شده‌اند و در انتظار مهمان هستند. شاید لازم بود بازرسان سرزده به این مراکز مراجعه می‌کردند.

نظر شما