شناسهٔ خبر: 41115845 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هشدار رهبران سابق جهان درباره الحاق کرانه باختری

تهران – ایرنا – جمعی از مقامات و رهبران سابق جهان در قالب «سازمان متنفذین» (Elders) نسبت به الحاق کرانه باختری از سوی رژیم صهیونیستی هشدار داده و خواستار اعمال فشار اتحادیه اروپا بر این رژیم شدند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه با انتشار این خبر گزارش داد: این گروه موسوم به سازمان متنفذین شامل جمعی از چهره های دولتی سابق جهان که از سوی نلسون ماندلا در سال ۲۰۰۷ میلادی بنیاد نهاده شد و درزمینه صلح و حقوق بشر فعالیت دارند،جمعه (روز گذشته) از اتحادیه اروپا خواستند تا بر فشارهای خود بر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در قبال الحاق بخش هایی از کرانه باختری، ادامه دهند و نسبت به این مساله هشدار دادند.

بنابراین گزارش این گروه در نامه‌ای خطاب به رهبران کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از آنها خواستند تا نسبت به عواقب منفی اقتصادی و سیاسی  روابط دوجانبه و منطقه ای با رژیم صهیونیستی  بررسی جدی کنند.
 

محکومیت الحاق کرانه باختری از سوی جیمی کارتر

درهمین حال «جیمی کارتر» رییس جمهوری اسبق آمریکا طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری را محکوم کرد.

به گزارش روز ۱۳ تیرماه ۱۳۹۹ مرکز اطلاع‌ رسانی فلسطین، کارتر اظهار کرد که الحاق اراضی فلسطینی به منزله مصادره گسترده و غیرقانونی اراضی فلسطینی است.
 

محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی درالحاق کرانه باختری  از سوی سوئد

«آنا لیند» وزیر خارجه سوئد نیز دراین زمینه خواستار افزایش فشارها بر رژیم صهیونیستی با هدف جلوگیری از تلاش‌های این رژیم برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری شد.

لیند پنجشنبه گذشته ۱۲ تیرماه دراین باره گفته بود: فشارهای بین‌المللی پیش از این برای جلوگیری از تلاش‌های الحاق برخی مناطق کرانه باختری موفقیت‌آمیز بوده و باید این فشارها ادامه داشته باشد.

وی گفت: در حالی که این الحاق، خلاف قوانین بین‌المللی است، راه‌حل برپایی دو کشوری در معرض خطر خواهد بود و ممکن است درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین به نقطه‌ای بی‌بازگشت برسد؛ بنابر این اتحادیه اروپا و سوئد به فشار علیه اسرائیل تا زمانی که خطر الحاق وجود داشته باشد، ادامه می‌دهند. 

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۸ بهمن ۹۸) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خبری با نتانیاهو در کاخ سفید از طرح ننگین "معامله قرن" رونمایی کرد.

نتانیاهو ۱۷ مه ۲۰۲۰ (۲۸ اردیهبشت ماه) در کنست رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود:دیگر زمان الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری به خاک اسرائیل فرا رسیده است.

سرانجام نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک هفته پس از این سخنرانی اعلام کرد که الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری یکم ژوئیه انجام می‌شود و تغییری در این برنامه ایجاد نخواهد شد؛اما به دنبال موج شدید مخالفت‌ها و محکومیت‌های جهانی و داخل فلسطین، اجرای آن به تأخیر افتاد.

**۱۳۰۲**

نظر شما