شناسهٔ خبر: 41102632 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

وزارت راه و شهرسازی:

قیمت مسکن تهران در 21 ماه 121 درصد افزایش یافت

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: در خردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در تهران به 19 میلیون تومان افزایش یافته که در مقایسه با مهرماه 97 حکایت از افزایش 121 درصدی دارد.

صاحب‌خبر -

بر اساس آمار منتشر شده وزارت راه و شهرسازی، مهرماه سال 97 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران هشت میلیون و 633  هزار تومان و تعداد معاملات انجام شده در ماه یاد شده هشت هزار و 117 فقره و بیشترین متوسط قیمت با 18 میلیون و 532 هزار تومان مربوط به منطقه یک بود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، همچنین کمترین متوسط قیمت نیز با سه میلیون و 635 هزار تومان متعلق به منطقه 18 بود. مهرماه سال گذشته (1398) نیز متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق بیست و دو گانه تهران  با افزایش بیش از چهار میلیون تومانی به 12 میلیون و 848 هزار تومان رسید. حالا مطابق جدیدترین آمارها در خردادماه امسال متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان به 19 میلیون و 71 هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت در مقایسه با متوسط قیمت مهرماه 97 حکایت از افزایش 120/9 درصدی دارد. بیشترین متوسط قیمت مسکن نیز همچنان متعلق به منطقه یک است.  در همین زمینه خبرگزاری ایسنا گزارش داده: داده‌های به دست آمده از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد میانگین افزایش نرخ‌های پیشنهادی از 12/5 درصد به 5/2 درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد بازه تلاطمی بازار مسکن که به دلیل کرونا حدود دو ماه به تاخیر افتاده بود در تیرماه به پایان رسیده و نرخ‌ها فروکش کرده است.  در همین زمینه، وزیر راه و شهرسازی با‌اشاره به اینکه وضعیت لجام گسیخته قیمت مسکن و اجاره‌بها هیچ منطقی نداشت، گفت:‌ «مصوبات ستاد مقابله با کرونا توانست شرایط جامعه را آرام کند.» البته واسطه‌های ملکی می‌گویند بیش از آنکه تصمیمات دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به آرامش قیمتی در این بازار شده باشد، عبور از بازه پرنوسان فصلی بازار مسکن علت ثبات نسبی قیمت است.  در فصل بهار ١٣٩٩، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد 175/1 رسید که نسبت به فصل قبل (169/3)، 3/4 درصد افزایش داشته است. در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان ایلام با 9/1 درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان لرستان با 0/7 درصد افزایش می‌باشد.
درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل بهار ١٣٩٩ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، 23/3 درصد است که نسبت به فصل زمستان ١٣٩٨(22/9 درصد)، 0/4 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، در فصل بهار ١٣٩٩ برابر با 33/6 درصد است.

برچسب‌ها:

نظر شما