شناسهٔ خبر: 41099258 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه زاهدان:

مسوولان شرایط حضور سرمایه‌گذاران را در سیستان و بلوچستان فراهم کنند

زاهدان- ایرنا- نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان گفت: مسوولان دست‌اندرکار موانع حضور سرمایه‌گذاران در استان را فراهم کنند نه اینکه با زیاده روی مانع از حضور آنان در این نقطه از ایران اسلامی شوند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی در خطبه های این هفته نماز جمعه زاهدان اظهارداشت: سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های زیادی در حوزه سرمایه‌گذاری دارد که نیاز است تا مسوولان این استان موانع حضور سرمایه‌گذاران را برطرف کنند.
وی ضمن تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع) و دهه کرامت، اقتدا به سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) را یکی از مصادیق رعایت تقوی دانست و افزود:  امام رضا(ع) با وجود سختی‌ها و تنگناهای فراوان، به بیان معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، تقویت جایگاه شیعیان و ارتباط با مردم می‌پرداختند.
رییس شورای راهبردی سیستان و بلوچستان یکی از راه‌های حصول تقوا را رعایت عدالت در عرصه‌های فردی و اجتماعی دانست و در تبیین مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی از دستگاه قضا و نسبت آنها با فضای استان، خاطرنشان کرد: نکته اول احیای حقوق عامه به عنوان یکی از مهمترین وظایف قوه قضائیه است که باید در استان ما به صورت خاص دنبال شود.
حجت الاسلام و المسلمین محامی ادامه داد: دستگاه قضا باید فراتر از نگاه قومی و مذهبی عمل کند تا همه مردم، این مجموعه را مرجع و ملجأ خودشان بدانند و اگر کسی کارش به مجامع قضایی رسید خاطرش جمع باشد که به حق خود دست پیدا خواهد کرد.
رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر سیستان و بلوچستان قاطعیت در مبارزه با فساد را یکی دیگر از مطالبات مهم رهبری عنوان کرد و افزود: این نکته بویژه در این استان که به خاطر مرز گسترده جغرافیایی و بودجه‌های فراوان ورودی، زمینه لغزش و گرفتاری به فساد زیاد است باید با دقت بیشتری دنبال شود.
نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان مقوله رعایت عدل و عدم تجاوز از حق و پرهیز از افراط و تفریط را یکی دیگر از مطالبات رهبری عنوان کرد و  گفت: مسوولان مربوطه باید بین عنصر فسادگر و خاطی تفاوت قائل شده و نباید با زیاده‌روی، مانع ورود سرمایه‌گذاران به استان شوند.
حجت الاسلام و المسلمین محامی یکی دیگر از عرصه‌های عدالت را فضای خانواده دانست و با قرائت احادیثی درباره اهمیت رسیدگی به خانواده، اظهارداشت: مردان نسبت به زنان و فرزندان بویژه دختران علاوهبر رعایت عدالت، لطف و برخورد صمیمانه بیشتری داشته باشند.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با ابراز خشنودی نسبت به رتبه اول استان در نرخ ازدواج و همچنین کمترین میزان طلاق اظهارداشت: اما در برخی از آمارهای استان در زمینه خانواده از جمله بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار، بالاترین آمار زنان بدسرپرست، بالاترین نرخ بی‌سوادی و عدم امکان ادامه تحصیل برای دختران و بالاترین نرخ تولد کودکان معتاد نگران کننده است.
وی با تاکید بر احساس مسوولیت بیشتر مردان نسبت به همسر و فرزندان، بیان کرد: رعایت اخلاق، تلاش در جهت فراهم کردن زمینه تحصیل فرزندان، رعایت مصلحت فرزندان در امر ازدواج و پرهیز از ازدواج‌هایی که بدون در نظر گرفتن کفویت و به خاطر منافع مادی به دختر تحمیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محامی یکی دیگر از عرصه‌های عدالت را صرفه‌جویی بویژه در مصرف بهینه آب عنوان کرد و افزود: اگرچه مسوولان آب و فاضلاب استان به درستی مردم را به صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌کنند اما لازم است خود آنها نیز به کمبود تجهیزات و زیرساخت‌ها برای انتقال و توزیع مناسب آب توجه جدی داشته باشند.
امام جمعه زاهدان با اشاره به گلایه گروه‌های جهادی از عدم همکاری مسوولان آب و فاضلاب و همچنین اعتراضات مردمی در این زمینه، تصریح کرد: مسوولان مربوطه باید پاسخگوی این موارد باشند اگرچه حق آنها برای ارائه دلیل در همین تریبون محفوظ است.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با اشاره به اقدام خلیفه عباسی در تحمیل ولایت‌عهدی به امام رضا(ع) با هدف تحت نظر قرار دادن ایشان از نزدیک، توجیه رفتارهای غلط خود با سو استفاده از جایگاه امام و همچنین تشکیک در عقاید شیعیان و بازداشتن آنها از مبارزه، تدبیر امام را در برابر این تحمیل باعث نقش بر آب شدن برنامه مأمون دانست و گفت: امام رضا(ع) مخالفت علنی و گسترده خود را با این پیشنهاد اعلام کردند به گونه‌ای که هنگام سفر به طوس، به خانواده خود فرمودند« بر من گریه کنید چرا که این سفر بدون بازگشت است».
حجت الاسلام و المسلمین محامی تدبیر امام رضا(ع) را توجه دادن مردم به موضوع غصب جایگاه ولایت از سوی مامون و گذاشتن شرط عدم دخالت در هیچ کدام از شئون حکومت عنوان کرد و افزود: امام رضا(ع)در این مدت به بیان معارف اسلام و مکتب اهل بیت(ع) بویژه جایگاه امامت و ولایت، تقویت جایگاه شیعیان و ارتباط گسترده با مردم پرداختند.
رییس شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان با ذکر روایتی از امام رضا(ع) درباره پنج خصلت بندگان نیک، خاطرنشان کرد: بندگان نیک کسانی هستند که وقتی کار خوبی انجام می‌دهند خوشحال می‌شوند؛ اگر کار بدی انجام دادند استغفار کرده؛ شکرگذار نعمتی هستند که به آنها داده می‌شود؛ در برابر مشکلات صبر و هنگام غضب عفو طلب می‌کنند.
 

نظر شما