شناسهٔ خبر: 41085046 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

اخبار مشروح ۱۳ پنج شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۹

بهره برداری از سد ۱۰۱ میلیون مترمکعبیء خاکی، در قصرشیرین، و آغاز مرحله نخست طرح بزرگ انتقال آب، به کلان‌شهر شیراز؛ کرونا در کمین ـ آمار ابتلا و مرگ و میر لحظه‌ای بیشتر می‌شود؛ روز خوش کسب و کار‌های نوپا، با پنجره واحد فیزیکی کسب و کار؛ رکوردی جدید از کرونا درآمریکا؛ و فریاد فلسطینیان در مخالفت با طرح آمریکایی - صهیونیستی

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
مشروح اخبار این بخش به این شرح است:

* بهبود اوضاع آب و برق، در کرمانشاه و فارس، با افتتاح ۱۰ طرح بزرگ صنعت آب و برق ... این طرح‌ها را رئیس جمهور، در نهمین هفته از پویش - الف - ب - ایران، ویدئو کنفرانسی افتتاح کرد. طرح‌هایی که شامل یک سد در کرمانشاه، و ۹ طرح آبرسانی، فاضلاب و برق در استان فارس است. این طرح‌ها با اعتبارات دولتی، بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی اجرا شده‌اند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297504" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297504?width=400&height=300"></script></div>

* شیوع کرونا روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود ... اوج گیری دوباره بیماری کرونا در برخی از استان‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده. متاسفانه آمار ابتلا و مرگ و میر ثانیه به ثانیه بالا می‌رود. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت اوضاع در خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه قرمز است. اصفهان، همدان، زنجان، کرمان، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضع هشدار قرار دارند. در تهران نیز اوضاع نگران کننده است و افزایش چشمگیر موارد ابتلا و بستری گزارش شده است. محدودیت‌های جدید کرونایی به ۱۱ استان ابلاغ و اعمال آن‌ها آغاز شده است. از ۱۵ تیر استفاده از ماسک در محل‌های پرتجمع، اجباری می‌شود. چاره‌ای جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی نیست.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297505" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297505?width=400&height=300"></script></div>

* گزارش‌های میدانی حاکیست، برخی از هموطنان، با وجود هشدار‌ها درباره‌ی تاخ و تاز دوباره‌ی کرونا، راهی سفر شده اند. همکارم حمزه‌ای از ابتدای چالوس با ماست.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297508" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297508?width=400&height=300"></script></div>

* کادر درمان، پای کارند برای خدمت به بیماران، اما خسته اند. هم از انبوه کار‌هایی که حالا چندماهست، چندبرابر شده، هم از بی توجهی‌ها به توصیه‌ها. بی توجهی‌هایی که به جای آنکه وقت تنفس به کادر درمان بدهند، هم نفس یک هموطن را می‌گیرند، هم کار مدافعان سلامت را بیشتر می‌کند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297509" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297509?width=400&height=300"></script></div>

* گلباران شهادتگاه مسافرانء هواپیمای ایرباس، در آب‌های خلیج فارس ... مراسم سی و دومین سالگرد شهادت ۲۹۰ هموطن، با حضور شماری از مسوولان و خانواده‌های شهدا برگزار شد. در حمله ناو آمریکایی وینسس به هواپیمای مسافربری ایران در سال ۶۷، ۲۹۰ مسافر، که ۶۶ نفرشان کودک بودند، به شهادت رسیدند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297511" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297511?width=400&height=300"></script></div>

* کاهش دامنه نوسان معاملات دارایکم ... بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دامنه نوسان روزانه صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهامی و مختلط در بورس تهران از دوشنبه ۱۶ تیر به ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. دامنه نوسان، نسبت به قیمت پایانی روز معاملاتی قبل محاسبه می‌شود. روز گذشته، معاملات صندوق دارایکم، به علت اختلاف چشمگیر قیمت سفارش‌های وارد شده، با خالص ارزش روز دارایی‌های این صندوق، تایید نشد. توصیه شده، سرمایه گذاران، در خرید سهام صندوق‌های "ای تی اف"، به ارزش ذاتی سهم، که در پورتال بورس در دسترس است، توجه کنند.

* سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بامداد امروز، یکی از سوله‌های در دست احداث، در محوطه باز سایت نطنز، دچار آسیب شد. کمالوندی افزود: چگونگی حادثه در دست بررسی است. حادثه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری مجموعه وارد نکرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این سوله از قبل غیر فعال بوده است.

* یورش تمام عیار پلیس و نظامیان آمریکایی به معترضان. جمع‌آوری چادر‌های معترضان در سیاتل، اوج خشونت در پورتلند و در مینیاپولیس، شهر شروع اعتراضات، خودور‌های نظامی به مصاف مردم می‌روند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_297520" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797334/297520?width=400&height=300"></script></div>

* شیوع کرونا در جهان، احتمال بازگشت برخی تعطیلی‌ها را در کشور‌ها افزایش داده. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: بعضی کشور‌ها باید تعطیلی‌های دوران کرونا را اعمال کنند. آمار جهانی مبتلایان به کووید ۱۹ به یازده میلیون نفر نزدیک شده است. امار فوتی‌ها هم از ۵۱۹ هزار نفر فراتر رفته. خوشبختانه بیش از شش میلیون مبتلا بهبود یافته اند.

-بالاترین آمار روزانه ابتلا به کووید ۱۹ در آمریکا ثبت شد: بیش از ۵۱ هزار نفر. تعداد کل مبتلایان در این کشور به حدود دو میلیون و ۷۸۰ هزار نفر رسیده. پیش از این فائوچی رئیس موسسه ملی آلرژی آمریکا درباره افزایش روزانه صد هزار نفری به کرونا در این کشور هشدار داد. وضعیت سی وهفت ایالت آمریکا از قرمز به "قرمز تند" تغییر یافته است. در شمال شرق آمریکا، محدودیت‌های جدیدی برای مسافرت و تردد اعمال شده. ایالت‌های تگزاس، فلوریدا، آریزونا و کالیفرنیا کانون‌های تازه کروناویروس در آمریکا هستند. احتمال دارد در کالیفرنیا بار دیگر قرنطینه اجباری و ماندن در خانه اعمال شود. همزمان با تاکید مسئولان برای زدن ماسک، ترامپ همچنان از این درخواست سر باز می‌زند. او، قرار است فردا، برای شرکت در جشن استقلال به داکوتا برود. منتقدان به ترامپ می‌گویند، چه طرحی برای مراقبت از جان شهروندانی دارد که کووید ۱۹ آن‌ها را تهدید می‌کند؟

- در برزیل هم آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از ۶۰ هزار نفر فراتر رفت. همچنین با ابتلای حدود ۴۶ هزار نفر در ۲۴ ساعت گذشته آمار مبتلایان از یک میلیون و ۴۵۳ هزار نفر گذشت. گزارش‌ها حاکیست: تعداد فوتی‌ها در میان شهروندان ۵.۲ درصد و در میان بومیان ۹.۱ درصد است.

- در هند تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از ۶۰۵ هزار نفر گذشت. بیش از هفده هزار و ۸۰۰ نفر هم جان باخته اند. برگزاری یک عروسی در ایالت بیهار هند به ابتلای ۱۱۱ مهمان به کرونا، و حتی مرگ داماد منجر شد. حال نیمی از میهمان‌ها نیز وخیم است.

-، اما در انگلیس کرونا علاوه بر پیامد‌های انسانی، مشکلات اقتصادی ناشی از برگزیت را دو چندان کرد.

* برخی منابع خبری از آغاز عملیات نظامی عراق علیه داعش در شمال بغداد خبر دادند. این عملیات، سحرگاه امروز، با دستور نخست وزیر عراق، با شرکت نیرو‌های ارتش، حشدالشعبی و پشتیبانی نیروی هوایی آغاز شده. تقویت امنیت و ثبات، تعقیب و نابودی عناصر داعش از اهداف عملیات است. حملات داعش در چند ماه گذشته به بغداد، استان‌های صلاح‌الدین، دیاله و الانبار عراق افزایش داشته. در این حملات، غیر نظامیان و تعدادی از نیرو‌های بسیج مردمی شهید شدند.

* هزاران فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن در مخالفت با طرح آمریکایی - صهیونیستی "الحاق"، تظاهرات کردند. معترضان با محکومیت توطئه‌های آمریکایی- صهیونیستی بر ادامه مقاومت به اشکال مختلف تاکید کردند. تظاهر کنندگان در غزه شعار می‌دادند: جان و خون ما فدای تو باد‌ای فلسطین».

* اعلام نتایج اولیه همه پرسی اصلاحات قانون اساسی روسیه ... کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه اعلام کرد: با شمارش بیش از ۹۰ درصد آرا، حدود ۷۸ درصد رای دهندگان به اصلاحات رای «مثبت» دادند. بیش از ۶۵ درصد از واجدان شرایط در این همه‌پرسی شرکت کردند. اصلاحات جدید در قانون اساسی روسیه، ۴۶ محور اصلی را شامل می‌شود. همچنین دوره‌های ریاست جمهوری پوتین صفر و راه برای انتخاب مجددش تا سال ۲۰۳۶ میلادی هموار می‌شود.

* جنگنده‌های سعودی ده‌ها بار استان‌های مختلف یمن را بمباران کرد ... در این حملات تعدادی شهید و زخمی شدند. فرودگاه بین المللی صنعا از نواحی بمباران شده است. ساختمان وزارت اطلاع‌رسانی یمن هم آسیب دیده است.
سخنگوی جنبش انصارالله یمن با انتقاد از سکوت سازمان ملل گفت: به حملات متجاوزان سعودی شدیدترین پاسخ را خواهیم داد. محمد عبدالسلام افزود: حملات هوایی به صنعاء و چند استان دیگر در سایه سکوت جامعه جهانی صورت می‌گیرد. به گفته عبدالسلام در صورت پاسخ ملت یمن به حملات سعودی، سازمان ملل و دیگران بیانیه‌های محکومیت صادر می‌کنند. عضو شورای عالی سیاسی یمن آمریکا را مسئول ادامه جنگ و کشتار مردم یمن دانست. محمد علی الحوثی با اشاره به سفر برایان هوک به ریاض گفت: آنچه روی می‌دهد نتیجه مخالفت آمریکا با صلح است.

* مرور چند خبر خارجی:

- فرانسه اعلام کرد در اعتراض به اقدامات تنش آفرین ترکیه در دریای مدیترانه، در رزمایش دریایی ناتو شرکت نکرده. فرانسه مدعی است، کشتی‌های جنگی ترکیه، ناو‌های فرانسوی را در دریای مدیترانه تهدید کرده اند. وزیر
دفاع ترکیه این ادعا را تکذیب کرده.

-نمایندگان پارلمان لبنان درباره بیانیه رژیم صهیونیستی مبنی بر آغاز حفاری‌های گازی در مجاورت آب‌های ساحلی لبنان هشدار دادند. حجم ذخایر گاز طبیعی لبنان در دریای مدیترانه ۳۰ تریلیون متر مکعب به ارزش ۱۶۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

-حمله افراد مسلح به یک مرکز ترک اعتیاد در مرکز مکزیک دست کم ۲۴ کشته و ۷ زخمی برجا گذاشت شدند. مهاجمان پس از ورود به این مرکز، به دلایل نامعلوم به سمت افراد حاضر تیراندازی کردند. تحقیقات در خصوص علت این حادثه و شناسایی عاملان آن آغاز شده است.

-پلیس اتیوپی از کشته شدن بیش از ۸۰ نفر در جریان اعتراضات به قتل یک خواننده معروف ترانه‌های سیاسی خبرداد. در جریان این اعتراضات تاکنون ۷۸ غیر نظامی و سه نیروی امنیتی اتیوپی کشته شده اند.

-دست کم ۵۰ نفر براثر رانش زمین در معدنی در شمال میانمار جان باختند. ریزش معدن در میانمار سابقه طولانی دارد و حادثه‌ای رایج محسوب می‌شود. دولت میانمار تاکنون برای پایان دادن به این وضعیت اسف بار اقدامی انجام نداده است.

-وزش گردباد و طوفان در ایالت سانتا کاتارینا در جنوب برزیل. این طوفان؛ آسیب‌های فراوانی بر جا گذاشت و برق ۱/۵ میلیون خانوار را قطع کرد.

نظر شما