شناسهٔ خبر: 40532180 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توضیحات رئیس سازمان ثبت اسناد درباره معترضان آزمون سردفتری/ الزام به تنظیم سند رسمی راه مقابله با کلاهبرداری

خداییان درخصوص اعتراضات داوطلبان آزمون سردفتری توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه با ستاد کل نیرو‌های مسلح و در جمع خبرنگاران درباره شکایت داوطلبان آزمون سردفتری اظهار کرد: هنگامی که این آزمون برگزار شد تعدادی از داوطلبان که مورد نیاز بودند و نمره حد نصاب لازم را در مصاحبه به دست آوردند برای انجام مصاحبه دعوت شدند، اما این دعوت به منزله قبولی آن‌ها نبوده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی در فرایند آزمون‌ها افرادی که به مصاحبه دعوت می‌شوند بیشتر از افراد قبول شده هستند و به موجب رأیی که از دیوان عدالت اداری صادر شد افراد مجاز دو شغله هم دعوت شدند و از کسانی که دعوت شدند مصاحبه به عمل آمد و آن‌هایی که با‌لاترین نمره را داشتند قبول شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به افرادی که تجمع کرده اند اظهار کرد: این دسته از افراد، قبول شدگان نهایی نیستند بلکه آن‌هایی هستند که تنها دعوت به مصاحبه شده بودند و نتوانستند حد نصاب نمره قبولی نهایی را بیاورند.

خداییان گفت: کسانی که تجمع می کنند و می‌گویند باید ظرفیت پذیرش بیشتر شود که ما این اجازه را نداریم بلکه ما بر اساس جمع نمره پذیرش را انجام می‌دهیم و برای افزایش ظرفیت باید مجددا آزمون برگزار شود در غیر اینصورت قانون اجازه افزایش ظرفیت نداریم بلکه برای این کار باید آزمون برگزار شود.

وی درباره استعلامات مسکن مهر اظهار کرد: اگر استعلامی انجام شود و در بستر آن متوجه شویم که تشابه اسمی وجود دارد همکاران ما با دقت بیشتری بررسی می کنند تا پاسخ دقیقی باتوجه به کد ملی گرفته شود و به متولیان مسکن مهر داده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره طرح الزام به ثبت رسمی اسناد گفت: یک مشکلی که امروزه در کشور ما وجود دارد رواج بیش از اندازه اسناد عادی است و هر ساله درصد بالایی از پرونده‌هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود ناشی از اسناد عادی است که خوشبختانه الزام به تنظیم سند رسمی این مشکل برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: در برخی موارد یک آپارتمان به ده‌ها نفر فروخته می‌شود و برای حل آن باید سال‌ها تلاش کرد برای مثال سال ۹۸ بیش از ۲۰۰ هزار پرونده تحت عنوان الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیر منقول و خودرو در کشور و مراجع قضایی تشکیل شد جرایمی مانند فروش مال غیر و کلاهبرداری و پول شویی ناشی از همین نقل و انتقالات با اسناد عادی است.

خداییان تصریح کرد: برای حل این مشکلات نمایندگان مجلس با کمک سازمان ثبت طرحی تهیه کردند و آنرا به تصویب رساندند تا نقل و انتقالات هر گونه معامله به موجب سند رسمی انجام شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به معاملات وکالتی گفت: در حوزه املاکی که وکالتی فروخته می‌شود هم مشکلاتی وجود داشت، اما در بستر این طرح چنانچه ملک بصورت وکالتی فروخته شود سابقه ثبتی آن باید درج شود.

وی گفت:جهت تسریع در صدور اسناد نقل و انتقالات و اجاره مقرر شده است که تمام دستگاه‌های استعلام دهنده باید بصورت بر خط به سازمان ثبت و اسناد کشور متصل شوند و وصول حقوق دولتی مانند مالیات باید بصورت الکترونیکی در دفاتر ثبت اسناد رسمی صورت گیرد.

خداییان با بیان اینکه در صورت انجام این طرح بسیاری از بی نظمی‌های جامعه از بین می‌رود اظهار کرد: این طرح زمینه کلاهبرداری‌ها را ازبین می‌برد و به مشکلات عقود و معاملات رایج پایان می‌دهد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره خانه‌های خالی گفت: با وجود آنکه بانک املاک وجود دارد، اما ما بسیاری از نقل و انتقالاتی که با سند عادی انجام می‌شود بی خبر هستیم و برای اطلاع از همین خانه‌های خالی است که می‌گوییم که باید این طرح تبدبل به قانون شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مشاورین املاک و خودرو چه می‌شود؟ اظهار کرد: در این طرح آن‌ها وظیفه واسطه گری خود را انجام می‌دهند و سامانه‌ای طراحی می‌شود و در اختیار تمام بنگاه‌ها قرار میگیرد و بنگاه نسبت به درج اطلاعات اقدام می‌کند و سند رسمی ثبت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما